سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: اگر رآکتور بوشهر نبود می خواستند درباره کدام تکنولوژی صحبت کنند، برنامه برای غنی سازی بالای ۲۰ درصد نداريم


مهر ـ رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: جريان سازی که در کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس صورت گرفته را مثبت ارزيابی می کنيم. همين که سطح دانش اين کشورها اين اندازه بالا آمده که به مسائل امنيتی و محيط زيستی توجه و در اين باره صحبت می کنند از دستاوردهای جمهوری اسلامی ايران است . اگر رآکتور بوشهر نبود می خواستند درباره کدام تکنولوژی صحبت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، فريدون عباسی ، رئيس سازمان انرژی اتمی در نشست فناوری هسته ای که بعد از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شريف تهران برگزار شد در زلزله بوشهر و ايمنی نيزوگاه اتمی بوشهر و همچنين نشست شورای همکاری خليج فارس در اين باره و اينکه کشورهای حاشيه خليج فارس درباره ايمنی منطقه از سوی نيروگاه بوشهر ابراز نگرانی کرده اند ، گفت: زلزله يک امر واقعی است و پيش از پيروزی انقلاب در زمان ساخت نيروگاه بوشهر در انتخاب ساخت گاه ها بحث گسل ها مورد توجه قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه نيروگاه بوشهر به گونه ای طراحی شده که در برابر زلزله ۸ ريشتری ايمن باشد، بيان کرد: من خودم راغب بودم که نيروگاه در شبکه زلزله باشد چراکه ما تنها اين تست را در مورد نيروگاه انجام نداده بوديم و در اين صورت می توانستيم از اين منظر نيز نيروگاه را تست کنيم .

عباسی با بيان اينکه اگر شتاب از يک حدی بالا برود سنسورها در نيروگاه فرمان می دهند و افرادی نيز هوشيارانه نيروگاه را تحت کنترل دارند، اظهار داشت: زلزله حدود ۲۵ سانتی متر ذخامت دارد و اين در حالی است که نيروگاه فشار ۱۸۰ اتمسفر را تحمل می کند و از نظر تست ها چنين فشاری را در خود دارد. توربين و ژنراتور نيز لرزش های استانداری دارند و سازه های بتنی روی فنر هستند و بر همسن اساس لرزش زلزله روی توليد برق آنها تأثيری ندارد ، چراکه نيروگاه روی فنر است و خود می لرزد.

وی تأکيد کرد: پيش بينی زلزله در کل نيروگاه های هسته ای شده و مختص ما نيست . تنها حادثه ای مانند فوکوشيما که پديده ای فرای تخمين بشر بود پيش بينی نشده است . در مواقعی مانند سونامی ممکن است اتفاقات غيرقابل پيش بينی صورت گيرد . در غير اين صورت نيروگاه های ديگر جهان از سطح ايمنی خوبی برخوردارند و نيروگاه بوشهر نيز از آخرين استانداردهای ايمنی جهان برخوردار است و حتی بعد از فوکوشيما نيز ديکته های امنيتی در آن اعمال شده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی تصريح کرد: جريان سازی که در کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس صورت گرفته را مثبت ارزيابی می کنيم. همين که سطح دانش اين کشورها اين اندازه بالا آمده که به مسائل امنيتی و محيط زيستی توجه و در اين باره صحبت می کنند از دستاوردهای جمهوری اسلامی ايران است . اگر رآکتور بوشهر نبود می خواستند درباره کدام تکنولوژی صحبت کنند.

وی خطاب به کشورهای حاشيه خليج فارس گفت: پيشنهاد می کنم اين کشورها به ايمنی خود بيشتر اهميت دهند چراکه ما در آينده راکتورهای بيشتر در سطح خليج فارس خواهيم داشت . آمادگی داريم که اگر آنها نياز به کمک داشتند در سطح دانشگاه ها اين کمک را به آنها ارائه دهيم و توصيه می کنيم آنها خيلی خود را درگير جريان سازی سياسی با ما نکنند.

عباسی ادامه داد: آنها مناقشاتی در خليج فارس دارند و با هم صحبت می کنند، همين که دور هم جمع می شوند و به هم نزديک می شوند و اختلافات را کنار می گذارند خوب است . ما هم يک همسايه بزرگ هستيم و حتما در آينده به آنها کمک می کنيم .

وی در اين باره که آيا برای حمله به نيروگاه بوشهر پيش بينی شده است، گفت: طبق مقررات نبايد نيروگاه مورد حمله قرار گيرد. اما در معاهده بين المللی گفته شده نبايد از سلاح شيميايی استفاده شود. در جنگ ايران و عراق از سلاح شيميايی استفاده شد و دنيا سکوت کرد. به هر حال بايد احتمالات را در نظر گرفت و اقدامات پدافندی را انجام داد.

عباسی تصريح کرد: کشورهای حاشيه خليج فارس بايد مراقب باشند که به نيروگاه بوشهر حمله نشود. آنها بايد به کشورهای دوستشان توصيه کنند که از اين کارها نکنند چراکه در اين صورت آنها هم آلوده می شوند.

رييس سازمان انرژی اتمی درپاسخ به اين سئوال که آيا ايران برنامه‌ای برای غنی‌سازی بيش از ۲۰ درصد دارد، گفت: در ساخت آشکارساز‌های هسته‌ای، اورانيوم با غنای بالا نياز است اما با تحريم‌هايی که عليه ما صورت گرفته است نمی‌توانيم آن را خريداری کنيم .

وی ادامه داد: آشکارسازه‌های نترونی که اطلاعات لازم را از قلب راکتور به ما می‌دهد از غنای بالای اورانيوم برخوردارند که فروش آن‌ها به ما نيز با محدوديت روبه‌رو است. با اين حال فعلا برنامه خاصی برای غنی‌سازی بيش از ۲۰ درصد نداريم و برايمان نمی‌صرفد که برای ساخت يک آشکارساز کوچک برنامه غنی‌سازی‌مان را تغيير دهيم اما در برخی مصارف خاص مثل پيشرانه‌ هسته‌يی در صورت نياز در آينده می‌توانيم چنين برنامه‌ای را در دستور کار داشته باشيم. البته اين به تصميم‌های ترابری دريايی کشور بستگی دارد.

وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره غنی‌سازی بيش از ۲۰ درصد در ايران و گزارش درج آن در گزارش آژانس گفت: طبق گزارش آژانس، غنی‌سازی صورت گرفته در حد ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است که البته امری طبيعی است و ممکن است در هر کاری پيش آيد. در راه‌اندازی ماشين‌های سانتريفيوژ ممکن است از سوی اپراتور خطای صورت گيرد که البته در اين مورد خودمان آن را گزارش کرديم و در حد يکی دو دقيقه بود و بازرسان هم از آن بازرسی کردند و گزارش ما را تاييد کردند. بنابراين ما بالای ۲۰ درصد غنی‌سازی انجام نداديم و در اين مورد مشکلی با آژانس نداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016