چهارشنبه 15 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱+۵ ايران را به همکاری با آژانس در رابطه با برنامه هسته ای فرا خواند

وين، ۱۵ خرداد، خبرگزاری «ريا نووستی» - گروه "۱+۵" ميانجيان بين المللی ايران را به تعامل "فوری و واقعی" با آژانس بين المللی انرژی اتمی و تدوين سند برای تامين دسترسی بازرسان به اطلاعات در مورد برنامه هسته ای تهران فرا می خواند.

در بيانيه روز چهارشنبه گروه "۱+۵" همچنين به اين خاطر ابراز نگرانی می شود که ده دور مذاکره ميان ايران و آزانس نتيجه مطلوب را ببار نياورده است.

گروه "۱+۵" ميانجيان بين المللی که از آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آلمان تشکيل شده، ايران را به اجرای "کامل وفوری" تمام تعهدات خود طبق قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و "واگذاری تمام اطلاعات لازم به آژانس بين المللی انرژی اتمی فرا خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بيانيه گروه "۱+۵" گفته می شود آژانس بين المللی انرژی اتمی "بايد نقش مهمی در برقراری اعتماد بين المللی نسبت به ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته ای ايران ايفا کند".

در اين بيانيه خاطرنشان می شود: "اگرچه ما در جستجوی نتايج محسوس در روند ديپلماتيک خود با ايران هستيم، اين روند نمی تواند جايگزين اجرای تعهدات ايران در مقابل آژانس بين المللی انرژی اتمی شود".

يادآور می شود گروه "۱+۵" از سال ۲۰۰۳ ميلادی (۱۳۸۲) به همراه آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ايران کارهای مربوط به غنی سازی اورانيوم را که برای رژيم منع گسترش هسته ای خطرساز است، متوقف سازد. آخرين دور مذاکرات ايران و گروه "۱+۵" ميانجيان بين المللی در روزهای ۵ و ۶ ماه آوريل امسال (۱۶ و ۱۷ فروردين ماه) در آلماتی پايتخت قزاقستان برگزار شد و در جريان آن طرفين تعدادی از پيشنهادات جديد را مطرح کرده و قرار گذاشتند در آينده نزديک تاريخ رايزنی های بعدی را تعيين کنند.

طرف روسی ابرازاميدواری کرده در نشست بعدی ايران و گروه "۱+۵" تحول حاصل شود اما تاريخ مذاکرات جديد هنوز تعيين نشده است.

آمريکا و برخی از ديگر کشورهای غربی معتقدند که ايران تحت پوشش برنامه صلح آميز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ايرانی نيز با رد اين اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای اين کشور صرفا جهت رفع نيازهای انرژی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016