پنجشنبه 2 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی اتحاديه اروپا از "گسترش" فعاليت هسته‌ای ايران

راديو فردا ـ به دنبال تأکيد آژانس بر «توسعه يافتن» فعاليت هسته‌ای ايران، اتحاديه اروپا اعلام کرد که گسترش اين فعاليت‌ها به منزله نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی است و نگرانی‌ها درباره ماهيت برنامه اتمی ايران را افزايش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز پنج‌شنبه، دوم خردادماه، اعلام کرد که تهران ضمن شدت بخشيدن به فعاليت‌های هسته‌ای خود همچنان از همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و توضيح در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی خود سر باز می‌زند.

سخنگوی نماينده ۵+۱ در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ايران بر اين اساس تأکيد کرده است که ايران قطعنامه‌های شورای امنيت و آژانس‌ بين‌المللی انرژی اتمی را زير پا گذاشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گزارش خبرگزاری مهر علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، روز پنج‌شنبه، گزارش آژانس را تأکيدی بر «موفقيت» فعاليت‌ هسته‌ای ايران «در عين تعهد به معاهدات بين‌المللی» دانست.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اول خردادماه، در آخرين گزارش خود آورد که ايران در راستای توسعه برنامه هسته‌ای خود «پيشرفت گسترده‌ای» داشته است.

اين گزارش به نصب حدود ۷۰۰ سانتريفيوژ نسل جديد و محفظه‌های خالی سانتريفيوژ در تأسيسات نطنز و دستيابی ايران به پيشرفت‌هايی در خصوص ساخت رآکتور تحقيقاتی اراک اشاره کرده و تأکيد کرده است که اين در حالی است که ايران از سال ۲۰۰۶ تاکنون اطلاعات دقيقی در مورد تغييرات صورت گرفته در طراحی رآکتور اراک در اختيار آژانس قرار نداده است.

آژانس همچنين از صورت گرفتن تغييرات «چشمگير» در سايت نظامی پارچين ابراز نگرانی کرده است. آژانس مظنون است که در اين پايگاه تحقيقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت گرفته است، اظهاراتی که ايران رد می‌کند.

علی‌رغم ابراز نگرانی صورت گرفته در گزارش آژانس، علی‌اصغر سلطانيه روز پنج‌شنبه گفت: «در يک کلام اين گزارش به صراحت به همه جهان اعلام می‌کند که تمام فعاليت‌های هسته‌ای ايران زير نظر آژانس است.»

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای بعد نظامی است و قصد دارد ضمن اعمال تحريم‌ها عليه ايران به منظور متوقف کردن اين فعاليت‌ها، از طريق مذاکره نيز راه برون‌رفتی برای بن‌بست هسته‌ای ايران بيابد.

شش قدرت جهانی درگير در مذاکرات هسته‌ای با ايران يعنی ايالات متحده، روسيه، فرانسه، بريتانيا، آلمان و چين، خواستار توقف پالايش اورانيوم در ايران تا سطح ۲۰ درصد هستند؛ ايران با اين درخواست مخالف است و نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای خود را بی‌پايه می‌نامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016