شنبه 18 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمی: تصميم بر ائتلاف نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی است

"ائتلاف در اين عرصه دل جامعه را شاد می کند و اين دلسردی می تواند جبران شود و سبب اين شود انتخابات شور بيشتری داشته باشد و ان شاءالله به نتيجه ای بهتر برسد که به نفع مردم و کشور و انقلاب است. کسانيکه گرايش به اصلاحات و عقلانيت دارند به صحنه بيايند. اميدوارم که اجرای انتخابات به روش عقلانی و سنجيده باشد که نتيجه همان باشد که مردم می خواهند."
جمعی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات شورای اسلامی سراسر کشور امروز برای ديدار با سيد محمد خاتمی در دفتر وی حضور يافتند. در اين ديدار که با بيان شرايط موجود انتخابات در کشور و مسائل مورد توجه نامزدها همراه بود پس از استماع سخنان نامزدهای محترم سيد محمد خاتمی با خيرمقدم و تبريک عيد مبعث و اعياد پيش رو به بيان ديدگاه های خود در زمينه شوراهای اسلامی و انتخابات آتی پرداخت.
متن کامل سخنان سيد محمد خاتمی را در ادامه بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضمن تبريک عيد مبعث و اعياد پيش رو تولد حضرت امام حسين عليه السلام و حضرت بقيه الله حجت ابن الحسن سلام الله عليه و آرزوی موفقيت برای همه شما و اينکه ملت بزرگ ايران بتواند به جايگاهی که در خور آن است برسيد.
جا دارد تشکر کنم از آقای رهامی در زمينه خاص يعنی شوراها و آقای نجفی که خيلی زحمت کشيدند و تشکر کنم از شما دوستان که پذيرفتيد در عرصه حضور داشته باشيد.
شايد به نظر بيايد که شوراها نسبت به رياست جمهوری يا مجلس و بعضی نهادهای ديگر از اهميت کمتری برخوردار است. به لحاظ حيطه کاری و حوزه تأثير هر يک از آنها شايد اين امر قابل قبول باشد ولی به لحاظ کلی اين طور نيست. اگر ما شوراها را در جامعه مدنی که سرنوشتش در اختيار خودش هست و مردم به حساب می آيند و رکن اساسی هستند به عنوان سلول های اصلی جامعه مدنی و مردم محور بدانيم و حکومت را برآمده از مردم و مسؤول در برابر آن به حساب بياوريم. شوراها از اهميت فوق العاده برخوردار است. يکی از افتخارات دولت ما اين است که اين اصل مهم که مورد غفلت بود و يا شرايطی برای تحقشش نبود حتی قبل از ۲ خرداد مورد توجه قرار گرفت و بلافاصله اقدام شد و علی رغم همه مشکلات و موانع به ياری خداوند در سال ۷۷ اولين انتخاب شوراها انجام شد. آن زمان هم به لحاظ جايگاه قانونی شوراها هم به لحاظ بی تجربگی نقص هايی وجود داشت. ولی اصل کار که بسيار عظيم بود راه افتاد و مشکلات می بايست در طول زمان حل شود. لازم بود که از همان دوره اول شوراها براساس کار کارشناسی متفکران و حقوق دانان و کارشناسان نقص ها و مضيقه ها در نظر گرفته شود و حتی اصلاحی در قانون شوراها و حدود اختيارات و ميزان تأثير گذاريشان بشود که کم و بيش شد، اما کامل نبود اميدوارم شماها بازنگری کنيد و با استفاده از دانش و تجربه اندوخته شده در اين سال ها جايگاه شوراها را ارتقا دهيد تا موثرتر باشد. وقتی من به کارنامه دولت خود می نگرم يکی از مهم ترين دستاوردهايش را پافشاری روی اين اصل و جا افتادن آن می دانم و اگرچه هنوز نواقصی هست ولی تجربه هم انباشته شده است که خوب است از آن برای مديريت بهتر شهری و مديريت جامعه و برای ارتقای وزنی که شوراها بايد در آينده داشته باشند و مشکلاتی که نبايد داشته باشند استفاده کنيم.
اين که تصور شود ليست خاصی متعلق به کسی است درست نيست. شورا مال هيچ کس نيست مال ملت ايران است و بايد باشد و بايد سعی کنيم همه انديشه ها و چهره هايی که می توانند در خدمت مردم باشند و تنوعی که لازم است در شوراها حضور يابند و خدمت بيشتری به مردم و کشور بکنند.
آنچه مهم است اين که صرف نظر از گرايش های خاص و جريانی در اين موقعيت حساسی که به سر می بريم کشور و جامعه ما چه نيارها و مطالباتی دارد. کمبودها چيست و خطراتی که تهديد می کند کدام است؟ جايگاهی که ايران بايد در عرصه بين المللی داشته باشد و ندارد الان چيست؟ چه کنيم مشکلات حل شود و به آنچه که ملت شايسته آن است برسيم. فکر می کنم آنچه اولويت دارد اين که عقلانيت و اعتدال و پايبندی به حقوق ملت و توجه به مصلاح ملی فراتر از مصالح جناحی بايد ميدان دار باشد که متأسفانه در طی سالهای گذشته در انزوا قرار گرفته است. مديريت خردمندانه داشتن و تدبير لازم برای بهره گيری از امکانات و شناختی که از ملت و مردم بايد داشته باشند و اين که از امکانات چطور استفاده شود و بهتر و مناسب تر و کم هزينه تر پيشرفت را نصيب کشور کند. اين است آن چه مورد نياز اکنون ما است. آنچه که برای من مهم است اين است که با وجود تمام تنگناها و موانعی که برای حضور يک تفکر و گرايش ايجاد شده است و فضا تنگ تر شده است آن جايی که مردم امکان تحرکی داشته اند گرايششان به جريان و تفکر مورد فشار و تنگنا بيشتر بوده است.
با همه مشکلات و موانعی که در انتخابات شوراها بوده است اکثريت افراد شوراها افراد عاقل و علاقمندند، ممکن است فضا طوری باشد که جرأت نکنند ابراز کنند اما معتقدم اکثريت تفکر اعتدالی و خرد گرا و عقلانی که به مسائل ملی می ناديشد و با تنگ نظری ها مخالف است در شوراها وجود دارد و اين را می توان ثابت کرد.
از شوراها می آييم بالاتر و نهايتا به مجلس می رسيم و رياست جمهوری. در اين دو مورد سخت گيری برای اينکه يک سليقه خاص بيايد يا آنکه می آيد متناسب باشد با ذهنيت کسانی که امکانات را در دست گرفته اند و يا مزاحمتی برايشان ايجاد نکند سخت گيری بيشتر می شود.
همه شما انسان های برجسته ای هستيد اما قبول کنيم خيلی از شايستگان با تنگ نظری هايی که در مورد صلاحيت ها شد امکان حضور پيدا نکردند. در عرصه مجلس هم اين محدوديت را به جامعه تحميل کردند. انتخابات درست فقط اين نيست که تقلب نشود و در آرا مهندسی صورت نگيرد، بلکه در اين هم هست که امکان بدهيم همه شايستگان و سلايق حضور داشته باشند و داوری را برعهده مردم بگذاريم. احراز صلاحيت ها با ملاک های نادرست و جانبدارانه اعمال می شود که در شوراها هم ديديم. انتظارمان اين بود حال که مجلس برآمده از رأی مردم مسؤول نظارت بر انتخابات شوراها است با ديد بازتری برخورد شود که متأسفانه به هر دليلی نشد علی رغم قول مسؤولان که تجديد نظر کنند و حقی ضايع نشود می بينيم که در سراسر کشور و استان ها نيروهای مناسب فراوانی حذف شدند.
در مسأله رياست جمهوری جامعه وقتی جناب آقای هاشمی به صحنه می آيند می بينيم چه شوری ايجاد می شود، چون مردم نسبت ايشان را با انقلاب و امام و مديريت کشور در عرصه بين المللی می دانند. کسی که می تواند به عنوان يک سرمايه بزرگ مورد توجه قرار بگيرد و منشا يک هماهنگی شود که اختصاص به جريان خاص نداشت می توانست حضور ايشان بزرگترين فايده را برای کشور و مردم و انقلاب داشته باشد و متأسفانه رد صلاحيت ايشان اين فرصت بزرگ از جامعه و مردم گرفت و سبب شد احساسات غليان يافته مبتنی بر تدبير و عقلانيت و دور انديشی که می توانست حماسه بزرگی ايجاد کند فروکش کند. گرمی آن چند روز به سردی گراييده است، اين مگر به نفع انقلاب و جامعه است؟! حالا اگر جريانی مصالح خودش را با مصالح کشور اشتباه می کند و اين طور تشخيص می دهد و اين فرصت را می سوزاند بايد جوابگوی خدا و مردم و جامعه باشد.
اميدوارم شما عزيزان موفق باشيد و شاهد انتخاباتی خوب و جالب باشيم. البته انتخابات شوراها در تهران که آيينه کشور است از اهميت بيشتری برخوردار است.
الان که به هرحال جامعه ما از بسياری از چهره های خوب و ارزنده محروم شده اميدوارم مردم دلسردی را کنار بگذارند، يه صحنه بيايند و انتخاب کنند و شاهد باشيم که شوراها در آينده کارامد تر و پويا تر باشند.
در عرصه رياست جمهوری با گلايه ها و مشکلاتی که ايجاد شده است مجموعه اصلاح طلب و تحول خواهان دلسوزان نظام تصميم گرفتند شرکت کنند. نگرانی ما اين بود بزرگان ما که در حصر بودند نظرشان چيست که دريافت داشتيم نظر منفی نداشتند و گرچه نظر مثبتی هم نشنيديم و زندانيان هم گفتند با کانديدای حداکثری شرکت کنيم تصميم گرفتيم حضور پيدا کنيم . سنگ تمام گذاشته شد با آمدن جناب آقای هاشمی دلها آرام تر شد و شوری که ايجاد شد در جامعه و روستا و طبقات مخلتف و عقلا و خيرخواهان همه جناح ها استقبال کردند و می توانست بسياری از مشکلات را حل کند تثبيت وحدت ملی و استفاده از تجربيات انسانی و سرمايه های ملی و تغيير فضای بين الملل و کاهش تهديدهای خارجی و مشکلات ناشی از ندانم کاری ها مرتفع شود. البته نبايد خيال پردازانه در شوراها و جاهای ديگر تصور کرد که مشکلات خيلی زود قابل حل هست، اما همين قدر که رويکردها عوض شود خيلی از مسائل حل می شود. مردم ما صبور هستند و توقعات خودشان را پايين می آورند. اميدوارم در آينده مشکلات کمتری داشته باشيم. آنچه که امروز مهم است اين است که انتخابات پرشور داشته باشيم و دلسردی ها کمتر شود. مهم اين نيست چه کسی بيايد همين اندازه کسی باشد که به معيارها و چهارچوب های اصلی که مورد توجه ما و مردم است و در استقبال از کانديداتوری آقای هاشمی نشان داده شد رعايت شود. در عرصه کنونی با توجه به مشکلات دو نفر از دوستان مانده اند که شايستگی های خود را دارند و ما هم در عين پای بندی به ايده آل ها بايد واقع گرا باشيم. معتقدم تلاشی که شد و به اين نتيجه رسيديم که حتما بايد ائتلاف باشد نتيجه خوبی است، زيرا امکان کمی برای ما گذاشته اند و نمی دانيم چقدر اجازه می دهند از آن استفاده کنيم. لااقل خودمان با تفرقه بدتر می کنيم و آن چه صورت گرفته نشانه تدبير بوده است و ترجيح مسائل ملی بر گروهی و شخصی که دوستان و عزيزيان ما انجام دادند.
اين که کانديداهای محترم به اين نتيجه می رسند که ائتلاف کنند و باهم باشند پيشرفت است و نشان از عقلانيت و ترجيح مسائل کلی بر فردی. اميدوارم بقيه راه را هم دوستان با موفقيت بروند و بايد از تمام ظرفيت ها و امکانات استفاده شود.
در مناظره هم جناب آقای عارف و جناب آقای روحانی مواضع خوبی داشتند. از جمله سوال شد که آيا از هفت نفر ديگر استفاده می کنيد؟ گفته شد که علاوه بر هفت نفر ديگر هر کسی که برنامه داشته باشد ولو رد صلاحيت هم شده است بايد از او استفاده کرد. از ميان اين دو نفر هر کدام باشند از توان و پشتوانه همديگر حداکثر استفاده را خواهند کرد. بايد از انديشه ها و نيروهای ديگر هم استفاده کنند. ائتلاف در اين عرصه دل جامعه را شاد می کند و اين دلسردی می تواند جبران شود و سبب اين شود انتخابات شور بيشتری داشته باشد و ان شاءالله به نتيجه ای بهتر برسد که به نفع مردم و کشور و انقلاب است.
کسانيکه گرايش به اصلاحات و عقلانيت دارند به صحنه بيايند. اميدوارم که اجرای انتخابات به روش عقلانی و سنجيده باشد که نتيجه همان باشد که مردم می خواهند. مردمی که به صحنه می آيند هم در وجدان خود و هم نزد خدا رو سفيد اند و هم ان شاء الله نتيجه انتخابات به نفع کشور و جامعه باشد و بيش از همه انقلابی که اين همه برايش خون داده شده و سرمايه گذاشته شده است سود می برد و من معتقدم مردم مظلوم هستند، ولی انقلاب مظلوم تر است که ارزش های والايش گاه تحريف و از آن سوء استفاده می شود. اميدواريم نتيجه انتخابات اين باشد که از تهديد ها جلوگبری کند و ارزش های انقلاب که از مهم ترين آن ها حاکميت مردم بر سرنوشت است تحقق يابد و جايگاه ما را در عرصه جهانی بالا ببرد و مشکلات کمر شکن مردم کم شود. ان شاء الله


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016