سه شنبه 21 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اخلال در سخنرانی ولايتی در قم

• جوانی که به نظر می‌رسيد تعادل روحی و روانی ندارد با اعتراض خود در خصوص مشکلات مالی‌اش، باعث شد تا در سخنرانی ولايتی اخلال ايجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، در کمتر از سه روز مانده به پايان رسمی تبليغات يازدهمين دوره از انتخابات رياست جمهوری، مسجد امام حسن عسکری(ع) بعد از انکه در روزهای گذشته ميزبان هواداران سعيد جليلی و غلامعلی حداد عادل بود، اين بار مردم قم و هواداران علی اکبر ولايتی را به شبستان اين مسجد کشاند تا سخنان اين کانديدای رياست جمهوری را از نزديک بشنوند.

در پشت محل سخنرانی بنر بزرگی با عنوان همايش حاميان ولايت نصب شده بود که تصويری از ولايتی را در خود داشت و در گوشه‌ای از آن نيز نوشته شده بود ، "ولايتی کانديدای مورد حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم است" .

در گوشه و کنار شبستان مسجد امام حسن عسکری(ع) علاوه بر نصب تصاويری بزرگی از ولايتی ، نامه آيت الله محمد يزدی در خصوص حمايت جامعه مدرسين حوزه علميه قم از علی اکبر ولايتی نيز به چشم می خورد که مردم با تجمع در کنار آن به مطالعه متن نامه می پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت الاسلام محسن غرويان عضو هيئت علمی موسسه علمی پژوهشی امام خمينی(ره)، حجت الاسلام علی بنايی نماينده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محمد عرب مشاور استاندار و سفير ايران در عمان در زمان وزارت ولايتی و حجت الاسلام فصيحی رئيس دفتر علی لاريجانی در قم از جمله حاضران در اين نشست بودند.

تعدادی از حاضران که در جلوی شبستان مستقر بودند پرچم های ايران به دست داشتند و تعدادی از افراد هم ايستاده مراسم را دنبال می‌کردند.

قبل از سخنرانی ولايتی، متن نامه آيت الله محمد يزدی رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در حمايت از ولايتی قرائت شد و بعد از آن نيز حجت الاسلام محسن غرويان ضمن عرض خير مقدم به حضار، از اينکه اکثريت جامعه مدرسين حوزه علميه قم ولايتی را به عنوان کانديدای اصلح انتخاب کردند تشکر کرد و گفت: ولايتی اين ويژگی را دارد که با حضور خود در پست رياست جمهوری، پيوند و رابطه عميقی ميان دولت، حوزه های علميه و مرجعيت برقرار کند.

مردم در ادامه با سر دادن شعار ، "تويی علی اکبر، در امتداد رهبر" آماده شنيدن سخنان ولايتی شدند.

اين کانديدای رياست جمهوری نيز سخنان خود را با تقدير از جامعه مدرسين حوزه علميه و مردم قم در خصوص اعلام حمايت از وی آغاز کرد.

محور سخنان ولايتی در اين گردهمايی، مقاومت مدبرانه بود و به اعتقاد وی می‌توان با زبان ديپلماسی با دنيا سخن و گفت و جلوی صدور قطعنامه‌های پشت سر هم عليه ملت ايران را گرفت و بر تحريم‌ها غلبه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود ادبيات احمدی نژاد در خصوص کاغذ پاره خواندن تحريم‌ها را غير قابل قبول دانست و اعلام کرد، امروز که کشور با مشکلات اقتصادی روبه رو شده، معلوم شد تحريم ها کاغذ پاره نيست و بايد با دنيا تعامل داشت و با انها نشست و برخواست کرد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از دوران مسئوليت خود در وزارت امور خارجه و در جريان صدور قطعنامه ۵۹۸ هم گفت و افزود: امام راحل در آن زمان مسئوليت مذاکره برای صلح را مستقيما به من دادند و فرمودند هر انچه که مصلحت می‌دانم در مذاکرات عمل کنم.

ولايتی در بخش ديگری از سخنان خود به انتقاد يکی از کانديداها در مناظره سوم هم واکنش نشان داد و اظهار داشت: برخی در مناظره می‌گفتند شرايط مذاکره زمان جنگ با امروز متفاوت است اما من اين اعتقاد را ندارم و اکنون هم می‌گويم با برقراری رابطه ديپلماسی با کشورها و سياستمداران می‌توان کارها را پيش برد.

وی برای اين ادعای خود مثالی هم بيان کرد و به ماجرای سه ماه گذشته خود در جريان سفر به پاکستان که به دستور مقام معظم رهبری و برای عرض تسليت به خانواده‌های شيعيان که در حادثه کويته به شهادت رسيده بودند اشاره کرد و گفت: در اين سفر به زرداوی رئيس جمهوری سابق پاکستان درخواست ملاقات دادم که وی قبول کرد، اما قبل از برگزاری ملاقات جلسه فوق العاده ای را با کابينه خود برگزار کرد که بعدها مشخص شد اين جلسه برای طرح مسئله نهايی کردن فاز اخر خط لوله گاز بوده که بعد از سه هفته از اين ملاقات با حضور رئيس جمهور ما در مناطق مرزی به مرحله اجرا در آمد.

کمتر از ۱۵ دقيقه از سخنرانی ولايتی نگذشته بود که جوانی که در جلوی مراسم نشسته بود بلند شد و اعتراضات نامفهومی را بيان کرد که بلافاصله مسئولان انتظامات کنارش آمدند و آن فرد را به آرامش دعوت کردند.

اما بعد از گذشت پنج دقيقه آن جوان با لباس نامناسب و مندرسی که بر تن داشت و به گفته کسانی که در اطراف وی نشسته بودند تعادل روحی و روانی خوبی هم نداشت بار ديگر ايستاد و اين بار با صدای بلندتر ضمن اينکه خود را فرد نيازمندی معرفی می‌کرد با اهانت به احمدی نژاد، نظم و آرامش جلسه را بهم ريخت تا اينکه مسئولان انتظامات اين بار وی را از جلسه خارج کردند.

بعد از اينکه آرامش جلسه بهم خورد، ولايتی بعد از بيان چند جمله کوتاه با گفتن "السلام عليکم و رحمه الله و برکاته " به سخنان خود پايان داد. اما بعد از چند ثانبه به توصيه رئيس ستاد انتخاباتی اش در قم چند جمله‌ای در مورد شهر مقدس قم هم سخن گفت و اظهار داشت: در دبيرخانه بيداری اسلامی تصويب کرديم که سازمان بين المللی علمای اسلام در قم بايد شکل گيرد و قم بايد چنان ساخته و آراسته شود که حيثيت مرکز بين المللی علمای اسلام را حفظ کند.

ولايتی بار ديگر با گفتن "السلام عليکم و رحمه الله و برکاته" به سخنانش پايان داد و با همراهی اطرافيانش از محل سخنرانی خارج شد.

در پايان جلسه نيز حاضرين در خصوص اقدام اين فرد با يکديگر بحث می‌کردند و يکی از حاضران که هنگام سخنرانی ولايتی در نزديکی فرد معترض قرار داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شخصيت اين فرد معترض متعادل نبود و به نظر می‌آمد بيمار باشد و از حالت روانی مناسبی برخوردار نبود و اين که مشکلات مالی داشته اعتراض خود را اينگونه بيان کرد.

وی ادامه داد: شايد برخی اين گمان را می‌کردند که ممکن است اين حرکت سازمان دهی شده باشد و در ادامه از سوی برخی ديگر از حاضرين در جلسه نيز تکرار شود، در حالی که اينگونه نبود و اين فرد صرفا به دليل اينکه مشکل مالی داشته و تعادل نداشت مبادرت به اعتراض کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016