سه شنبه 21 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: انتخابات در ۹۶ کشور جهان و ۵ قاره برگزار می شود، در کانادا شعبه اخذ رای نداريم

مهر ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در ۹۶ کشور جهان، ۵ قاره و ۱۲۸ حوزه نمايندگی انتخابات برگزار می کنيم که در مجموع در ۲۹۰ شعبه اخذ رای در خارج از کشور انتخابات رياست جمهوری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سيدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص برگزاری انتخابات رياست جمهوری در خارج از کشور گفت: خوشحال هستيم که روند انتخابات سالم و پرنشاط طی می شود .

وی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در شعب خراج از کشور افزود: روز جمعه تبديل به حماسه سياسی خواهد شد و همه ما خوشحاليم که روند رقابت های انتخاباتی سالم و پرنشاط و حتی هيجان انگيز ادامه دارد که نشان دهنده بلوغ سياسی جامعه ما است.

عراقچی گفت: انتخابات در کشور ما نشان دهنده نشاط سياسی است که در جامعه وجود دارد و همچنين سرزندگی، مردم سالاری دينی و چند صدايی را در چارچوب نظام ايران نشان می دهد.

وی تاکيد کرد: مطمئن هستيم روز ۲۴ خرداد تبديل به حماسه بزرگ سياسی در کشور می شود. وزارت امور خارجه مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور است و به همين دليل ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت امور خارجه تشکيل شده که مدير کل ايرانيان وزارت امور خارجه مسئول اين ستاد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در ۹۶ کشور جهان، ۵ قاره و ۱۲۸ حوزه نمايندگی انتخابات برگزار می کنيم که در مجموع در خارج از ايران در ۲۹۰ شعبه انتخابات برگزار می شود و بيش از ۸۵۰ هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده و ما پيش بينی مرحله دوم انتخابات را نيز کرده ايم.

عراقچی گفت: انشاءالله هموطنان در خارج از کشور با خيال راحت با مراجعه به سفارتخانه ها و سرکنسولگری های ايران و همچنين شعباتی که به تناسب ميزان حضور ايرانی ها در نظر گرفته شده در انتخابات شرکت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: انتظار داريم همه کشورها به خصوص کشورهای اروپايی امنيت انتخابات را برای ايرانيان به صورت کامل تامين کنند و به ويژه به برخی از گروه ها که سوابق تروريستی شان کاملاً روشن است اجازه دهند اقدام به حرکات ايذائی و مزاحمت در مقابل شعب و صندوق ها بکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به شعب برای رای گيری در سايت وزارت امور خارجه قرار داده شده و ما به همه ايرانيان علاقمند توصيه می کنيم قبل از مراجعه به شعب به سايت سفارتخانه ها مراجعه کنند و اطلاعات کامل را به دست آورند.

وی تاکيد کرد: تعداد شعب در کشورهايی که تعداد ايرانيان در آنجا بيشتر است بيشتر در نظر گرفته شده، در آمريکا ۲۵ شعبه اخذ رای ايجاد کرديم که اين علاوه بر نيويورک و واشنگتن است، در استراليا نيز ۳ شعبه در ملبورن، سيدنی و کانبرا در نظر گرفته شده و در لندن نيز در محل ساختمان سرکنسولگری ايران انتخابات صورت می گيرد.

وی تاکيد کرد: متاسفانه در کانادا موفق به ايجاد شعبه اخذ رای نشديم، در عتبات عاليات نيز زمينه و امکانات در محل سرکنسولگری ما و همچنين تجمع زوار ايرانی فراهم است.

عراقچی افزود: در خصوص مکه و مدينه و زائران عمره کماکان در حال مذاکره با عربستان هستيم تا محل های اخذ رای را مشخص کنيم، البته در رياض، مکه و مدينه که سرکنسولگری های ما هستند انتخابات حتماً برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه آن چه را که در توان داشته انجام داده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد. انتخابات رياست جمهوری تنها انتخاباتی است که در خارج از کشور برگزار می شود و ما به عنوان مجری در خارج از کشور اين اقدام را با همکاری ايرانيان متعهد انجام می دهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای هر شعبه حداقل ۸ نفر در گير کار هستند که شامل مسئولان اجرايی وی نظارتی می شوند، در هر شعبه يک ناظر از شورای نگهبان حضور دارد و بيش از چند هزار نفر از همکاران در خارج از کشور به کار گرفته شده اند که اغلب ايرانيان هستند تا بتوانيم انتخاباتی با شکوه و عظمت برگزار کنيم.

وی همچنين در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات منتسب به سفير ايران در روسيه مبنی بر تعطيلی نيروگاه بوشهر و خراب شدن يکی از ژنراتورها گفت: شايد اين اظهارات به درستی منعکس نشده و يا برداشت درستی از آنها صورت نگرفته است، نيروگاه بوشهر روال طبيعی خود را از نظر آزمايش‌ها و تست‌های لازمی که بايد صورت بگيرد طی می‌کند. به هر حال قبل از اين که نيروگاه به ظرفيت کامل خود برسد طبق استانداردهای موجود بايد چندين بار خاموش و روشن شود تا از ايمنی قطعات آن اطمينان حاصل شود. اين تست‌ها معمولا طبيعی‌ است. هيچ مشکلی گزارش نشده و نيروگاه بوشهر مسير و روال طبيعی خود را توسط پيمانکار روسی طی می‌کند.

وزارت امور خارجه در تماس نزديک با مقامات عراقی برای تامين امنيت زوار ايرانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ رايزنی مقامات ايران و عراق در خصوص اقدامات تروريستی انجام شده در اين کشور که منجر به کشته شدن چند ايرانی شد، گفت: اين اقدامات جای تاسف دارد و به خانواده‌ شهدای عزيزمان تسليت عرض می‌کنم. وزارت امور خارجه در تماس نزديک با مقامات عراقی برای تامين امنيت زوار ايرانی است.

وی با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته‌ صالحی با وزير امور خارجه‌ عراق گفت: در اين گفت‌وگو تاکيد شد که دولت‌ عراق را برای تامين امنيت زوار ايرانی مسوول می‌شناسيم. قرار شد هياتی از مسوولان مرتبط به زودی به عراق سفر کنند و مذاکرات لازم را با مسوولان مربوط در عراق انجام دهند تا به ترتيبات امنيتی که امنيت زائران ايرانی را به صورت صد در صد تامين می‌کند برسيم. به همين دليل هم مرز خسروی بسته شده است تا اين ترتيبات امنيتی جديد ايجاد شود.

عراقچی در خصوص برگزاری اجلاس ژنو ۲ و حضور ايران گفت: در اجلاس ژنو ۲ پيش از آنکه بحث دعوت ايران مطرح باشد بحث های ديگری مطرح است، هنوز معارضه و گروه های مخالف در اين باره که خودشان چطور حضور پيدا کنند به جمع نرسيده اند و کشورهای ديگر که خود را صاحب نفوذ می دانند نيز هنوز به جممع بندی نرسيده اند.

وی افزود: رايزنی بين کشورهای مختلف از جمله روسيه و آمريکا و دبيرکل سازمان ملل ادامه دارد و ما از تلاش های روسيه در اين باره حمايت می کنيم و اميدواريم همه حکومت ها به اين نتيجه برسند که اجلاس ژنو بايد با يک راهکار سياسی که منجر به تحقق خواسته همه گروه های مختلف در سوريه شود به نتيجه برسد. لازمه اين اجلاس فراگير بودن آن است.

برای ايرانيان زندانی در ترکيه درخواست دسترسی کنسولی کرده ايم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در خصوص تحولات ترکيه و اخباری مبنی بر دستگيری سه ايرانی در حوادث اين کشور گفت: تحولات ترکيه را از نزديک دنبال می کنيم، البته اين موضوع را مساله داخلی ترکيه داخلی می دانيم و اميدواريم با درايت رهبران ترکيه و خونسردی همه طرف ها شاهد حل و فصل آرام اين بحران باشيم.

وی افزود: ترکيه بحران های ديگری مانند اين را قبلاً تجربه کرده و موفق شدند که با آرامش خارج شوند. ترکيه همسايه و دوست ما است و امنيت در همه مرزهای همسايه خواست جمهوری اسلامی ايران است و اميدواريم موضوع ترکيه نيز به جمع بندی مشخصی برسد و وفاق ملی در اين کشور ايجاد شود.

عراقچی ادامه داد: اخباری درباره دستگيری سه نفر ايرانی در تحولات ترکيه به گوش ما نيز رسيده است، البته تعداد خارجی هايی که دستگير شده اند رقم بسيار بيشتری است اما زمانی که خبر دستگيری نفر اول رسيد در اين باره اقدام کرديم و درخواست دسترسی کنسولی داديم که پس از چند ساعت بازجويی اين فرد آزاد شد.

وی ادامه داد: درباره دو نفر ديگر که وزارت کشور ترکيه ادعا کرده ايرانی هستند نيز درخواست دسترسی کنسولی کرديم که در ابتدا ببينيم اين افراد ايرانی هستند، ما قطعاً از حقوق اين اشخاص به عنوان ايرانی حمايت می کنيم اما اين به مفهوم دخالت ايران در موضوع ترکيه نيست و اين مساله را صراحتاً تکذيب می کنيم.

وزارت خارجه قصد ورود به ادعاهای کانديداها در مورد سياست خارجی را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص مناظرات انتخاباتی و انتقادات کانديداها از سياست خارجی در دولت يازدهم گفت: وزارت امور خارجه اصلاً قصد ورود به اين صحبت ها و پاسخگويی درباره ادعاهايی که در مورد سياست خارجی شده را ندارد، فرصت برای پاسخگويی زياد است و ما اکنون می خواهيم که آرامش را حفظ کنيم که شور و نشاط انتخاباتی برای حماسه روز جمعه ايجاد شود.

کانادا بايد پاسخگوی افکار عمومی و جامعه ايرانی مقيم کانادا باشد

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره اقدامات اخير کانادا و اظهارات مقامات کانادايی بر عليه ايران و همچنين جلوگيری از برگزاری انتخابات در اين کشور گفت: مدتی است که اظهارات مختلفی از مقامات کانادايی می شنويم که غيرمنطقی، سخيف و بسيار پيش پا افتاده است.

عراقچی افزود: آنها عباراتی را به کار می برند که در شان نخست وزير و وزرای کانادا نيست و ما فکر می کنيم دولت کانادا اسير يک اقدام نسنجيده و احساسی شده است که بيش از يک سال پيش با قطع روابط دو کشور و بستن سفارتخانه ها انجام داده اند. آن موقع شايد آنها فکر می کردند که با اين کار باعث قطع زنجيره روابط با ايران شوند.

وی تاکيد کرد: دولت کانادا بايد اکنون پاسخگوی افکار عمومی به ويژه جامعه ايرانی در کانادا باشد که با اين اقدام باعث شده بسياری از نيازهای جامعه ايرانی کانادا که جمعيت زيادی هم هستند تامين نشود، ما به عنوان وزارت خارجه تلاش کرديم از مسيرهای ديگر نمايندگی های مان مشکلات آنها را کاهش دهيم ولی واقعيت اين است که در اثر تصميم اشتباه دولت کانادا جمع کثيری از ايرانيان دچار مشکل شده اند و دولت کانادا می خواهد به جای پاسخگويی با اقدامات اخير رفتار خود را توجيه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اين که مقامات کانادا خودشان را در حد گروه های معاند ايرانی پايين بياورند عجيب است تناقضاتی در رفتار آنها وجود دارد. بستن سفارت کانادا و محروم کردن ايرانيان از حق شرکت در انتخابات است، زمانی که سفارتخانه نداريم نمی توانيم رای گيری کنيم و به دليل تصميم کانادا بر قطع روابط دو کشور قادر به ايجاد شعبه اخذ رای در کانادا نيستيم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دخالت قدرت های بزرگ در تصميم گيری های آژانس گفت: در خصوص آژانس بين المللی انرژی اتمی هميشه قدرت های بزرگ به ويژه قدرت های غربی سعی در تاثيرگذاری بر عملکرد آژانس داشته اند که اين موضوع را در جای جای گزارشات مختلف آژانس شاهد هستيم. در خصوص گزارش های بين المللی و شخص آمانو درخواست داريم که آژانس به وظايف خود بپردازد و در تعهدات و معاهدات بين المللی حقوق جمهوری اسلامی ايران را به رسمت بشناسد.

دخالتی در مسائل داخلی مصر نمی کنيم

عراقچی همچنين در خصوص تحولات مصر در برخی اعتراض ها نسبت به محمد مرسی گفت: در خصوص مصر ما به هر حال دخالتی در مسايل داخلی اين کشور نمی کنيم، جامعه مصر در حال تجربه جديدی از دموکراسی است و پس از سال ها ديکتاتوری مورد حمايت آمريکا و کشورهای غربی تمرين مردم سالاری آسان نيست. بايد به گروه های مختلف مصر فرصت داده شود و آنها می توانند از تجربيات جمهوری اسلامی که پرچمدار بيداری اسلامی و تغييرات سياسی در منطقه است استفاده کنند و ما آمادگی داريم که تجربيات خود را در اختيار کشورها قرار دهيم ، وحدت ملی مصر مورد خواست همه ما است.

مطالب در خصوص پيشنهادات ۱+۵ جديد نيست

وی در پاسخ به سوال ديگری در خصوص اينکه مذاکره کننده آمريکا در ۱+۵ گفته است ايران می تواند کاری کند که تحريم ها آنی برداشته شود اما به شرط پذيرش برخی از نکات مورد نظر غرب، گفت: جمهوری اسلامی ايران همواره آماده مذاکرات سازنده و متعادل بدون پيش شرط های غيرمنطقی با ۱+۵ بوده و ما د ر عمل نشان داديم هيچگاه جمهوری اسلامی ايران ميز مذاکره را ترک نکرده و همواره آماده بوده برای سوء تفاهم ه و حق هسته ای ايران مذاکره کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکيد کرد: هر مذاکره ای بايد چارچوب منطقی داشته باشد و در مسير منطقی حرکت کند، هر گاه ۱+۵ آمادگی حرکت در اين مسير را داشته باشد، ايران قصور نمی کند، ايران عضو ان پی تی است و هيچ چيزی فراتر نمی خواهد. اگر آمادگی طرف ها باشد که به حقوق هسته ای ايران احترام بگذارند همان طور که رهبری فرمودند در صورت شناسايی حقوق ايران راه حل نزديک است.

وی همچنين درباره متن پيشنهادی ۱+۵ به ايران که اخيراً در رسانه ها منتشر شده است بيان کرد: مطالب در خصوص پيشنهادات ۱+۵ جديد نيست، پيش از اين نيز پس از آلماتی ۱ و ۲ چنين مطالبی در رسانه ها منتشر شده بود و برای رسيدن به نتيجه مطلوب در مذاکرات هسته ای بايد نگاه جدی و سازنده از هر دو طرف را شاهد باشيم. در مورد مطالب منتشر شده فعلاً در مقامی نيستم که تکذيب يا تاييد کنم.

مقامات آذربايجان بايد تلاش بيشتری برا ی جلوگيری حرکات قوم گرايانه انجام دهند

عراقچی در خصوص اقدامات ضد ايرانی در آذربايجان گفت: در خصوص تحرکات قوم گرايانه که بعضاً در جمهوری آذربايجان و خارج از آذربايجان توسط کشورهای اروپايی و عوامل قوم گرا انجام شده آن چه از مقامات آذربايجان شنيده ايم اين است که آنها اين اقدامات را رد می کنند و دولت آذربايجان خود را از اين تحرکات جدا کرده و آن را به ضرر و ثبات دو کشور می دانند.

وی افزود: اين اعتقاد در بين مقامات آذربايجان وجود دارد و آن را به ما منتقل کردند و ما نيز دوست داريم باور کنيم که در اين صورت بايد تلاش بيشتری کنند که از اقداماتی که جلوی ثبات را می گيرد جلوگيری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعطيلی کلينيک درمانی هلال احمر در باکو اظهار داشت: اخباری در خصوص تعطيلی نهادهای ايرانی در آذربايجان وجود دارد که مربوط به کميته امداد ايران در آذربايجان است و مقامات آذربايجان اعتقاد دارند به دليل رشد و پيشرفت در مسايل رفاهی و اقتصادی در آذربايجان ديگر نياز چندانی به خيريه خارجی ندارند. ما در حال رايزنی با دولت آذربايجان هستيم که ترتيبات جديدی برای حضور کميته امداد پيدا کنيم.

وی درباره سفر امير عبداللهيان معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه به روسيه گفت: آقای امير عبداللهيان در ادامه رايزنی هايی که با مقامات روسيه در خصوص سوريه داشته ايم سفری را به مسکو انجام دادند و مشورت های فشرده بين ايران و روسيه در خصوص سوريه يک امر جاری و مستمر است که وجود دارد و در آينده نيز ادامه خواهد داشت.

دعوت از علمای افغانستان فارغ از وابستگی جناحی آنها به طالبان بوده است

عراقچی در اين باره که طالبان ديدار هيات طالبانی از ايران را تاييد کرده است گفت: برخی از علمای افغانستان در اجلاس بيداری علمای اسلامی ونيز در جريان مراسم سالگرد امام راحل(ره) به ايران آمدند و در دو مراسم شرکت کردند، دعوت از آنها فارغ از وابستگی جناحی آنها بوده و اگر برخی به طالبان وابستگی داشتند ملاک دعوت اين نبوده است. ما مذاکره با گروه های افراطی در افغانستان و هر کجای دنيا را قبول نداريم.

وی در پاسخ به سوال ديگری در اين باره که آمريکا از شبکه های اجتماعی مانند فيس بوک و توئيتر برای جاسوسی اتباع ايرانی استفاده می کند گفت: اين چيز جديد نيست، تلاش های خصمانه آمريکا برای مردم ايران و همه کشورها و حتی مردم خودشان شناخته شده است و حتی اعتراض مردم و انديشمندان آمريکا را نيز در آورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اينکه ما همواره اين اقدامات را محکوم کرده يام اظهار داشت: اين اقدامات خلاف ارزش های دموکراسی است که خود به آن معتقد هستند. آن چه اذعان دارد اين است که شبکه های اجتماعی قبل از اينکه ابزاری برای گروه های مختلف اجتماعی باشد ابزاری برای جاسوسی و اعمال نفوذ آمريکا است.

وی در خصوص توافق در پرونده آميا و همچنين اظهارات اخير دادستان پرونده آميا گفت: ما برای اين اظهارات ارزش چندانی قائل نيستيم، ايشان همان کسی هستند که قاضی فاسد پرونده بودند، مهم اين است که توافق صورت گرفته و مراحل قانونی خود را طی کرده اميدواريم که با توافق اين مساله حل شود، ما برای اظهارات اين چنينی ارزشی قائل نيستيم.

صحت و سقم حمايت سفرا از کانديداهای رياست جمهوری هنوز مشخص نيست

عراقچی در خصوص اخباری مبنی بر حمايت های برخی از سفرا و ديپلمات های ايرانی از برخی کانديداها بيان کرد: در خصوص خبری که مشهور به امضای بيانيه است و از طريق سايت ها و رسانه ها مطرح شده درباره صحبت و سقم آن اطلاع دقيقی نداريم و در حال پيگيری هستيم ولی آن چه مسلم است فعاليت سياسی بر اساس اساسنامه برای کارمندان وزارت امور خارجه ممنوع است و ما از همکاران وزارت خارجه خواسته ايم به ويژه در ايام حاضر از حضور در ستادهای تبليغاتی خودداری کنند و تاکنون نيز در اين باره اخباری به اطلاع ما نرسيده است.

وی در خصوص ديدار رئيس جمهور چين با مقامات آمريکايی نيز گفت: چين يک قدرت بزرگ جهانی است و روابط گسترده ای با کشورهای دنيا به ويژه آمريکا دارد و در عرصه های مختلف به ويژه اقتصادی و برخی رقابت های سياسی با آمريکا در ارتباط است. ما ديدار رهبران کشورها را يک روابط عادی می دانيم، مهم اين است که روابط ايران و چين رو به رشد است و ما هم از بعد اقتصادی و هم سياسی نزديک هستيم.

هيچ نکته ای باعث نگرانی از راکتور اراک باشد از نظر ما وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهاراتی درباره نيروگاه اراک در نشست اخير آژانس بيان کرد: موضوع راکتور تحقيقاتی ۴۰ مگاواتی اراک يک مساله پيچيده و مخفی نيست و در مورد آن اطلاعات کامل به مردم و آژانس داده شده است. راکتور تحقيقاتی آب سنگين اراک جايگزين راکتور تحقيقاتی تهران خواهد شد چرا که با توجه به گذشت زمان زياد از راکتور تهران و اين که اين راکتور داروهای سرطانی برای يک ميليون نفر را تامين می کند نياز به جايگزين داشته که راکتور اراک در آينده نزديک اين وظيفه را به عهده می گيرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران به طور دقيق و کامل به همه تعهدات پادمانی خود پايبند است و هر آن چه براساس ان پی تی و پادمان بايد انجام می داديم را انجام داده ايم، راکتور آب سنگين اراک تحت نظارت های مستمر آژانس قرار دارد و هيچ نکته ای که باعث نگرانی از اين راکتور باشد از نظر ما وجود ندارد. اينکه مطرح شده در برخی از سايت ها اين مساله ممکن است در ۱+۵ در دستور کار قرار گيرد را نشنيده ايم.

عراقچی در پايان اظهار اميدواری کرد: روز جمعه شاهد حماسه سياسی ملت ايران پای صندوق های رای باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016