چهارشنبه 29 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيشنهاد تشکيل حزب فراگير توسط هاشمی رفسنجانی

اعتماد - پيروزی حسن روحانی در انتخابات چيزی جز پيوند نيروهای انقلابی، اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی هوادار هاشمی‌رفسنجانی و اصلاحات نبوده است بر همين اساس چگونگی ادامه همکاری اين نيروهای انقلابی و سياسی با بدنه اجتماعی به نظر می‌رسد که يکی از مهم‌ترين ضرورت‌های پيش روی مديران اصلی تفکر اعتدالی- اصلاح‌طلبی خواهد بود.

اسحاق جهانگيری، مجيد انصاری، علی مطهری، رسول منتجب‌نيا، صادق زيباکلام و سيدرضا اکرمی معتقدند که آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات به موقعيتی ممتاز و ويژه دست يافته و وی می‌تواند مرکز ثقل فعاليت‌های تشکيلاتی و سياسی ميان نيروهای انقلاب و اصلاح‌طلبان باشد تا بدنه اجتماعی‌ای که در اين انتخابات به حسن روحانی رای داده‌اند از امروز به آينده کشور اميدوارتر باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسحاق جهانگيری، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: تلاش آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای افزايش قدرت تاثير‌گذاری نيروهای سياسی معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود تا اين نيروها با محوريت ايشان افزايش کارايی عملی پيدا کنند.

مجيد انصاری، عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز: عدم اهتمام نيروهای انقلاب به انسجام، محصولی جز تولد انشقاق، پراکندگی و تشتت در ميان اين نيروها را نداشته است. انصاری معتقد است که همين خلا، بستر و زمينه را برای ميدانداری جريانات افراطی و عناصری که هرگز رابطه و نسبتی با امام(ره) نداشته‌اند، فراهم کرده است. راهکار مقابله با راديکال‌های سياسی «همکاری نيروهای انقلاب» است.

علی مطهری نماينده مردم تهران در مجلس: اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل با همکاری با يکديگر می‌توانند «گفتمان اعتدال» را در مقابل «گفتمان افراطی‌گری» به پيروزی برسانند. آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از مظاهر اعتدال سرنوشت‌ساز است و به نيروهای سياسی ناراضی از وضع موجود پيشنهاد می‌کنم که محور تجميع خود را آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار دهند.

سيدرضا اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز: تا اخلاق‌مداری در ميان بازيگران سياسی حاکم نشود بايد شاهد روند رو به افول فضای سياسی کشور بود. همنشينی صادقانه نيروهای انقلاب می‌تواند راه‌حل برون‌رفت از باتلاق بداخلاقی‌های موجود سياسی باشد. اين عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر قدرتمند کردن تشکل‌ها و احزاب سياسی اعلام کرد که از راه‌اندازی تشکلی جديد ميان همه نيروهای انقلاب با محوريت آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حمايت خواهد کرد.

صادق زيباکلام، استاد علوم سياسی دانشگاه تهران: آقای هاشمی می‌تواند نخ تسبيح نيروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. هاشمی‌رفسنجانی برای انتقال تجربيات خود به نسل جديد و ايفای نقش محوری خود ميان نيروهای اعتدالی اصلاح‌طلب و اصولگرا بهتر است به جای تشکيل يک حزب سياسی به صورت هياتی، اقدام به عملياتی کردن اين ضرورت مهم کند.

درخواست حزب فراگير از سوی آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حالی است که سيد حسن خمينی سال گذشته پيشنهاد کرده بود تا نيروهای انقلاب تشکيل يک گروه بدهند. سيدحسن خمينی در اين اظهارات خود گفته بود: «بزرگ‌ترين سرمايه کشور، نيروهای سال‌های انقلاب است که هنوز هم خيلی‌ها به اسم آنها فعاليت می‌کنند. بايد نيروهای ارزشمند با تشکيل گروه‌ها و جمع‌های مختلف، دور هم جمع شوند و با عقلانيت و اخلاق فعاليت کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016