یکشنبه 9 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دورخیز اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار تهران

دویچه وله فارسی - در انتخابات شورای شهر تهران که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد ائتلاف اصلاح‌طلبان تقریبا نیمی از کرسی‌ها را به خود اختصاص داد. این جناح می‌کوشد ریاست شورا و شهرداری تهران را در دست بگیرد.

انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و برای نخستین بار همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. شمار اعضای شورای شهر تهران در این دوره به ۳۱ نفر افزایش یافته است.

به رغم رد صلاحیت بسیاری از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان، از جمله چند عضو شورای سوم شهر تهران، ۱۴ نفر از فهرست انتخاباتی این جناح به شورای چهارم راه یافته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امیدواری اصلاح‌طلبان به رای اکثریت

دست‌کم سه عضو دیگر شورای شهر تهران افرادی هستند که همزمان در فهرست جناح‌های مختلف حضور داشتند. ظاهرا با توجه به همین مسئله فرج کمیجانی، سخنگوی شورای راهبردی اصلاح‌طلبان ۲۷ خرداد از پیروزی این جناح و کسب اکثریت کرسی‌های شورای شهر تهران خبر داد.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین روز شنبه، ۸ تیر در دیدار با جمعی از راه‌یافتگان به شورای شهر تهران گفت: «متاسفانه در زمینه شوراها نیروهای شناخته شده و کارشناس را حذف کردند و در بعضی جاها به اندازه تعداد کسانی که برای شورای شهر لازم بود نامزدی در رده دوم و سوم هم نداشتیم.»

به گزارش خبرآنلاین محمد خاتمی با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خطاب به اعضای جدید شورا گفته است: «به هر حال امروز شاید بعضی‌ها که ته دلشان به شما علاقه دارند راحت‌تر بیایند این طرف و ملاحظات کمتری داشته باشند.»

گزینه‌های احتمالی برای شهرداری تهران
رئیس جمهور پیشین در بخش دیگری از اظهاراتش جایگاه شورای شهر و شهرداری تهران را بسیار بالا خواند و از این که انتخابات این دوره تحت‌الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت ابراز تاسف کرد.

در شورای سوم شهر تهران که ۱۵ عضو داشت اصلاح‌طلبان اقلیت بسیار کوچکی را در اختیار داشتند. با تغییر ترکیب شورای چهارم بحث و گمانه‌زنی در مورد ریاست شورا و شهردار آینده‌ی پایتخت نیز بالا گرفته است.

مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران چند روز پس از انتخابات، محمدباقر قالیباف شهردار کنونی تهران را بهترین گزینه برای این سمت خواند و پیش‌بینی کرد که او شهردار بماند.

اصلاح‌طلبان اظهارات طلایی را به خبرسازی و لابی‌گری برای ابقای قالیباف تعبیر کرده و معتقدند تصمیم در مورد شهردار آینده با اعضای شورای شهر خواهد بود. محسن رضایی، دیگر نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری نیز از کسانی است که نامش به عنوان شهردار احتمالی آینده تهران مطرح شده است.

محسن هاشمی، معصومه ابتکار و محمدعلی نجفی از جمله افراد مورد نظر اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران خوانده می‌شوند. خبرآنلاین، یکشنبه ۹ تیر نوشت نام‌های دیگری از جمله حبیب‌الله بی‌طرف و مرتضی حاجی، دو وزیر دولت خاتمی نیز به این فهرست اضافه شده‌اند.

نامزدان ریاست شورای تهران

ادامه کار مهدی چمران نیز که در دو دوره گذشته ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشته از دیگر مسائلی است که بر سر آن اختلاف وجود دارد. او در شورای دوم و سوم بی‌رقیب بود.

خبرگزاری ایلنا، یکشنبه ۹ تیر در گزارشی نوشت: «این روزها افرادی همچون مرتضی طلایی، محمد حقانی و پرویز سروری خود را شایسته كرسی ریاست می‌دانند، البته احمد مسجدجامعی نیز از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان به عنوان گزینه ریاست اعلام شده است.»
هفته‌ی گذشته طرحی برای جلو انداختن زمان آغاز کار شورای چهارم در مجلس مطرح شد که دو فوریت آن رای نیاورد. گفته می‌شود مهدی چمران که از مدافعان این طرح بود نگران است که تشکیل دولت حسن روحانی موقعیت او را به خطر بیندازد. مطابق این طرح قرار بود شورای چهارم کار خود را به جای ۱۲ شهریور، ۲۵ تیر آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، گمانه‌زنی‌ها برای كسب كرسی ریاست شورای شهر تهران به اندازه انتخاب شهردار تهران دارای اهمیت است؛ چراكه رئیس شورا در انتخاب شهردار و جمع آوری رای نقش به سزایی دارد.

بازشماری بی‌سابقه ده درصد آرا

مرتضی طلایی برخلاف اظهارات دوهفته پیش خود، اکنون نتیجه‌ی انتخاب شهردار آینده پایتخت را نامشخص عنوان می‌کند. او ۸ تیر به خبرگزاری فارس گفت: «برخی علاقمند هستند محسن هاشمی رای بیاورد برخی نیز می‌خواهند قالیباف شهردار شود؛ ولی هنوز چیزی مشخص نیست.»

به گفته‌ی طلایی قالیباف همچنان گزینه‌ی اصلی اصولگرایان است و خودش نیز تمایل دارد شهردار تهران بماند. با توجه به این که هیچ جناحی اکثریت قاطع کرسی‌های شورای شهر را در اختیار ندارد تحولات هفته‌های آینده می‌تواند نقش مهمی در انتخاب رئیس شورا و شهردار آینده تهران داشته باشد.

اصلاح‌طلبان امیدوار بودند با اعتراض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات شوراها ترکیب نهایی شورا را به نفع خود تغییر دهند. فرمانداری تهران هفته‌ی گذشته در واکنش به اعتراض چند کاندیدای انتخابات شوراها ده درصد از صندوق‌های رای تهران را بازشماری کرد.

عیسی فرهادی فرماندار تهران می‌گوید بازشماری آرای ۳۵۰ صندوق با حضور نمایندگان کاندیداها و هیئت اجرایی انتخابات انجام شد و در جریان این اقدام بی‌سابقه هیچ تخلف و ابهامی مشاهده نشد. پیش بینی می‌شود رای‌گیری در مورد شهردار آینده در دو روز نخست کار شورای چهارم شهر تهران، ۱۲ و ۱۳ شهریور انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016