شنبه 1 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش خردادماه شيرين عبادی از وضعيت حقوق بشر در ايران

شيرين عبادی در گزارش ماه خرداد ۱۳۹۲ از وضعيت حقوق بشر در ايران:
رييس جمهور منتخب به اعمال خلاف قانون مأموران حکومتی خاتمه دهد

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه خرداد ۱۳۹۲ پرداخت. خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه خرداد ۱۳۹۲ به موضوع آزادی بيان و لزوم گردش آزاد اطلاعات و چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ايران با اين دو مقوله پرداخته است. اين مدافع حقوق بشر در گزارش خود، به هک کردن سايت ها و احضار خانواده خبرنگاران شاغل در رسانه های فارسی زبان در خارج از ايران به وزارت اطلاعات اشاره کرده است.

خانم عبادی در گزارش ماهانه خود، از لزوم رعايت آزادی بيان توسط مقام های مسوول حکومت جمهوری اسلامی سخن گفته است.

برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه خرداد ۱۳۹۲ شيرين عبادی که در اول تير ماه ۱۳۹۲منتشر شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه خرداد ۱۳۹۲

مقدمه

در خرداد ماه، ماهی که در آن انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری ايران برگزار شد، تعدادی از وب سايت ها از جمله سايت "کانون مدافعان حقوق بشر" برای سه مرتبه توسط گروهی که خود را "جهاد گمنام مجازی" می ناميد، هک شد.

با تحقيقاتی که به عمل آمد، مشخص شد که گروه مذکور توسط مأموران حکومتی جمهوری اسلامی ايران اداره و هدايت می شوند. البته اين مشکل تا پايان خرداد ماه همچنان وجود داشت به گونه ای که تلاش متخصصان نيز نتيجه بخش نبود.

اين در حالی بود که دسترسی به اينترنت با کاهش سرعت و مسدودسازی در بسياری از نقاط کشور، مختل شده بود و تعدادی از سايت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی نيز توسط "کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه " مسدود شدند.

بنابراين اينگونه اعمال خلاف قانون نمونه ديگری از محدوديت آزادی بيان و اطلاع رسانی در ايران است که در گذشته نيز بارها اتفاق افتاده است. جمهوری اسلامی ايران هر زمان که احساس خطر می کند با شيوه های غير قانونی چون هک کردن سايت های اينترنتی و يا ارسال پارازيت بر روی تلويزيون های فارسی زبان خارج از ايران و همچنين اعمال فشار و تهديد بر خانواده افرادی که خارج از ايران بسر می برند و به امر اطلاع رسانی و خبرنگاری اشتغال دارند، سعی می کند تا صدای منتقدان خود را خاموش کرده و در امر اطلاع رسانی ايجاد محدوديت کند.

همچنين شرکت گوگل، ارائه‌دهنده خدمات موتور جست‌وجوی اينترنتی در خرداد ماه اعلام کرد که متوجه اقداماتی برای هک کردن حساب ده‌ها هزار تن از کاربران ايرانی با هدف سياسی شده است.

اين اعمال خلاف قانون و اخلاق در حالی انجام شده است که پيش از اين نيز سايت اينجانب با عنوان "شيرين عبادی" هک و از دسترس من خارج شده و هکرها با سوء استفاده از نام، اقدام به انتشار مطالبی می کنند که با ديدگاه های من همخوان نيست. همچنين در اسکايپ نيز آی دی های متعددی به نام شيرين عبادی ايجاد شده است که ارتباطی با من ندارند.

علاوه بر مطالبی که در بالا بيان شد، خلاصه ای از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در خردادماه ۱۳۹۲ در پی می آيد. اين گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سايت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسيده است و در سه بخش و به ۲ زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه خرداد ۱۳۹۲

بخش اول – حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی

الف- وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی دگر انديش

۱) در اين ماه ۲۹ نفر بازداشت که برخی پس از چند روز با وثيقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: محمدرضا واحدی، آزيتا راستی فيروز زاده و مهدی فرمانی- سه فعال دانشجويی دانشگاه شيراز-، سعيد الله بداشتی- رييس ستاد انتخاباتی جوانان حسن روحانی، يکی از کانديدهای انتخابات رياست جمهوری-، بهنام نيکزاد، امين فريد يحيايی و علی اروج زاده- سه عضو ستاد انتخاباتی جوانان حسن روحانی در تبريز-، اسماعيل ميرزايی- مسئول جبهه مشارکت استان آذربايجان غربی-، محمدرضا فريد، سعيد صافی و حميدرضا قديری- سه عضو کليسای خانگی استان اصفهان، رضا آقاخانی، نصر الله لشنی، عليرضا اکبرزاده و حسين بحيرايی- چهار علاقه مند به شورای فعالان ملی- مذهبی-، سيد ضيالدين رضا توفيقی- رئيس سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران در استان کهگيلويه و بويراحمد-، سيد رضا عسکری- رئيس جبهه مشارکت در استان کهگيلويه و بويراحمد-، قاسم يزدانی- عضو جبهه مشارک استان کهگيلويه و بويراحمد- و سيد عسکر عرفانی زاده- عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی استان کهگيلويه و بويراحمد-، محمد پارسی، محسن رحمانی، نفيسه نيکبخت، شيرين ميرکريمی، محمد احتشام، زهرا صف ياری- پنج شهروند حاضر در نشست انتخاباتی حسن روحانی در تهران-، روبرت آسريان يکی از کشيشان کليسای جماعت ربانی و نعيم صلواتی- فعال مدنی در اصفهان-، پژمان ظفرمند- فعال سياسی- و آرش محمدی- فعال دانشجويی در تبريز-.

۲) افشين کشتکاری از فعالان دانشجويی برای گذراندن حکم شش ماه حبس تعزيری به زندان عادل آباد شيراز و اشکان ذهابيان از فعالان دانشجويی برای گذراندن۶ ماه حبس به زندان بابل منتقل شدند. همچنين اکبر امينی که با حکم پنج سال حبس مواجه است، بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

۳) سيد محمودعليزاده‌طباطبايی- وکيل دادگستری- به ۴ ماه حبس تعزيری و ۵۰ ضربه شلاق و همچنين به عنوان مجازات تکميلی به ۵ سال محروميت از حرفه وکالت، صالح مرادی از فعالان حقوق دراويش به يکسال حبس تعزيزی و يکسال تبعيد، محمود بهشتی‌ لنگرودی- سخنگوی پيشين کانون صنفی معلمان ايران- به پنج سال حبس تعزيری علاوه بر۴ سال حبس تعليقی پيشين و احسان هوشمند- فعال ملی- مذهبی- به يکسال حبس تعليقی محکوم شدند. همچنين سعيد مدنی، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی که در حال حاضر در زندان بسر می برد به شش سال حبس در تبعيد به بندرعباس و ۱۰ سال تبعيد به بندرعباس و محمدصادق هنرور شجاعی، روحانی منتقد محبوس در زندان اوين به يک سال حبس ديگر محکوم شدند.

۴) محترم رحمانی- فعال مدنی برای بازپرسی به دادسرای انقلاب احضار شد. همچنين حامد سياسی‌راد، مهديه گلرو و حسين معصومی نيز برای بازجويی به وزارت اطلاعات احضار شدند.

۵) وزارت اطلاعات کليسای جماعت ربانی را بست.

۶) نهادهای امنيتی و دولتی مانع از برگزاری مراسم ترحيم آيت‌الله طاهری از روحانيون منتقد حکومت ايران در قم شدند. همچنين مقام های ارشد جمهوری اسلامی ايران با دفن پيکر آيت الله طاهری در کنار آيت الله منتظری مخالفت کردند.

ب- وضعيت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نويسندگان و روزنامه نگاران

۱) دو روزنامه نگار به نام های اميد عبدالوهابی و حسام‌الدين اسلام‌لو بازداشت شد.

۲) بنگاه خبری بی‌بی‌سی و راديو فردا از احضار خانواده کارکنان بخش فارسی اين رسانه ها به وزارت اطلاعات ايران خبر داد. خانواده جمشيد برزگر از جمله افراد احضار شده هستند.

۳) دادگاه حکم توقيف موقت ۶ ماهه برای روزنامه ايران صادر کرد.

۴) وثيقه۷۰۰ ميليون ريالی ياسر معصومی از همکاران بخش سايت روزنامه ها که از ايران خارج شده است، توقيف و وثيقه گذار بايد هر دو ماه، چهل ميليون ريال پرداخت کند.

۵) سايت حسن روحانی، کانديدای انتخابات رياست جمهوری از دسترس خارج شد. سايت ائتلاف عارف- روحانی، سايت روزنامه مردم سالاری، ايبنا نيوز و سايت دولت بهار و وبلاگ وبگاه شخصی غلامعلی رجايی، مشاور هاشمی رفسنجانی نيز فيلتر شدند. همچنين دستور فيلتر خبرگزاری مهر صادر شد که با دستور مستقيم دادستان رفع فيلتر شد.

۶) استفاده از سرويس جی‌ميل مدتی برای کاربران داخل کشور غير ممکن شد. شرکت همراه اول اقدام به فيلتر برخی کلمات ارسالی از سوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی کرد.

۷) ضميمه روزنامه «ايران» توسط دادستانی تهران توقيف شد.

۸) رئيس انجمن سينماداران ايران از ورشکستگی ۹۵ درصد سينماهای کشور خبر داد.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر

۱) "مجيد" در زندان رجايی شهر کرج اعدام شد. روزنامه جوان اتهام اين فرد را قتل عمد عنوان کرد. همچنين "منصور" و "مرتضی" در شهر بهارستان به اعدام محکوم شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران، اتهام اين افراد را آزار و اذيت و قتل کودکان اعلام کردند. "جواد" و "سعيد" در ورامين به اعدام محکوم شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران، اتهام اين افراد را ربودن و آزار و اذيت زنان اعلام کردند.

۲) بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۲، پذيرش دانشجويان دختر در هفت رشته گرايش دانشگاه صنعتی اصفهان متوقف شد.

۳) مأموران پليس و فدراسيون فوتبال ايران از ورود زنان به استاديوم آزادی برای شرکت در مراسم جشن صعود تيم ملی فوتبال به جام جهانی جلوگيری کردند. جمهوری اسلامی ايران مخالف حضور زنان در استاديوم های ورزشی با حضور مردان است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود. طبق آخرين اطلاعات مرکز آمار ايران، يک ميليون و ۷۰۰ هزار کودک در ايران به جای تحصيل، مجبور به کار کردن هستند. اين در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ايران، تورم در ارديبهشت ماه به ۳۱ درصد و شاخص کل با رشد بيش از يک درصدی به ۱۵۶.۷ درصد افزايش يافته است.

۲)- خودروسازان به ريخته گران ۸۰۰ ميليارد تومان بدهی دارند.

۳) قانون بودجه، ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی را از بيمه محروم می کند. اين در حالی است که رئيس خانه صنعت و معدن ايران گفته است که بيش از۴۰ درصد از فعاليت‌های توليدی در کشور تعطيل شده‌اند.

۴) حقوق جمعی از کارگران کارخانه فارسيت دورود برای مدت ۶ ماه به تعويق افتاده است.

۵) برخی شهرهای آذربايجان غربی و اردبيل و خوزستان با مشکل کمبود نان مواجه شدند.

۶) همسر رضا شهابی، عضو هیأت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد که در حال حاضر در زندان اوين دوران محکوميت شش ساله خود را سپری می کند، برای بازجويی به وزارت اطلاعات احضار شد.

بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست

اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در خرداد ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد.

۱) رييس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام کرد که مشکل آبياری تعدادی از مزارع با آب فاضلاب همچنان وجود دارد.

۲) حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۱) تاکنون، ۲۶ درصد در مقايسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش يافته است.

۳) فعاليت حفاران غيرمجاز و قاچاقچيان اشيای عتيقه در ماه‌های آغازين سال جاری افزايش يافته است.

۴) بخشی از خانه های تاريخی يزد تخريب شد.

۵) ۴۰۰ هکتار از جنگل های بلوط استان ايلام در معرض نابودی قرار دارد.

۶) بر اساس گفته سخنگوی کميسيون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ايران ريزگردها به ۲۲ استان ايران نفوذ کرده اند. به گونه ای که بين ۵۰ تا ۱۰۰ درصد جنگل‌های زاگرس در استان ايلام خشک شده است. همچنين به گفته عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی، سرطان حنجره در بين مردم استان های درگير با پديده ريزگردها افزايش يافته است. سمی بودن ريزگردهای ناشی از خشکسالی زاينده رود نيز گزارش شده است.

خاتمه

رعايت آزادی بيان و لزوم گردش آزاد اطلاعات يکی از وظايف حکومت ها است. بنابراين توجه مقام های مسوول حکومت جمهوری اسلامی را به اين نکته جلب کرده و اميدوارم که آقای حسن روحانی به عنوان رييس جمهور منتخب به اينگونه اعمال خلاف قانون مأموران حکومتی خاتمه دهد.

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳

اول تير ۱۳۹۲

توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016