جمعه 7 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: نلسون ماندلا قهرمانی برای این جهان است

به گزارش دویچه وله فارسی، علیرغم انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بهبود نسبی وضعیت نلسون ماندلا، شرایط عمومی او همچنان "بحرانی‌" است. رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی سفر خود به موزامبیک را لغو کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا ماندلا را "قهرمانی برای جهان" خوانده است.
کشور آفریقای جنوبی روزهایی پر التهاب را سپری می‌کند. به گفته نوه نلسون ماندلا در روز پنج‌شنبه (۲۷ ژوئن/۶ تیر) وضعیت جسمی وی "همچنان وخیم اما باثبات" بوده است. مقام‌های بیمارستانی که رهبر مبارزه با تبعیض نژادی هم اینک در آن بستری است، صبح روز پنج‌شنبه گفتند که وضعیت جسمی نلسون ماندلا در عرض ۴۸ ساعت گذشته در مجموع رو به وخامت بوده است.

دختر نلسون ماندلا در جمع خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم دروغ بگویم، حال وی خوب نیست. اما زمانی که ما با او صحبت می‌کنیم، او واکنش نشان می‌دهد و تلاش می‌کند تا چشم‌هایش را باز کند. او هنوز هم اینجاست، شاید رو به خاموشی باشد اما هنوز میان ماست.»

باراک اوباما‌، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنانی در روز پنج‌شنبه از نلسون ماندلا به عنوان "قهرمانی برای این جهان" یاد کرد. اوباما در جریان سفر به آفریقا در سنگال گفت که میراثی که نلسون ماندلا از خود به جای گذاشته، "برای قرن‌ها" باقی خواهد ماند.

بسیاری از دوستداران و طرفداران نلسون ماندلا بیرون ساختمان بیمارستان و خانه وی را غرق دسته‌های گل، هدایا و کارت‌هایی حاوی پیام‌های دوستی کرده‌اند. یک جوان ۲۵ ساله آفریقای جنوبی به خبرنگار رویترز گفته است: «ما همه از مرگ نلسون ماندلا ناراحت خواهیم شد اما همزمان زندگی‌اش را جشن می‌گیریم. او کارهای بسیار بزرگی برای این کشور انجام داده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نیایش برای نلسون ماندلا

جیکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی که قرار بود روز پنج‌شنبه به موزامبیک سفر کند، پس از ملاقات از ماندلا در بیمارستان این سفر را لغو کرد. او با اعلام این خبر مردم آفریقای جنوبی را به نیایش برای نلسون ماندلا فراخواند. زوما همچنین خواست تا مردم از انتشار شایعات در مورد وضعیت سلامتی رهبر پیشین آفریقا که در این کشور به "پدر ملت" شهرت دارد، خودداری کنند.

نلسون ماندلا روز ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) ۹۵ ساله می‌شود. دختر بزرگ وی اظهار امیدواری کرده است که ماندلا تا آن زمان زنده بماند و خانواده بتواند تولد وی را جشن بگیرد.

شمار زیادی از اعضای خانواده نلسون ماندلا به همراه وزیر دفاع آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه از وی دیدن کردند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز در پیامی گفته است که جهان برای "یکی از شخصیت‌های بزرگ قرن ۲۰" دعا می‌کند. در این پیام آمده است: «می‌دانم که فکر و دعای ما همراه با نلسون ماندلا، خانواده و عزیزانش، مردم آفریقای جنوبی و تمامی کسانی است که از زندگی ارزشمند وی الهام گرفته‌اند.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، نیز نلسون ماندلا را "دوستی بزرگ" خوانده و گفته است که "محبت و نیایش" ما در این لحظات دشوار وی، خانواده و ملت آفریقای جنوبی را همراهی می‌کند.

کاخ سفید نیز پیامی دوستانه برای نلسون ماندلا ارسال کرده اما در این پیام مشخص نشده است که آیا وضعیت وخیم جسمانی ماندلا در سفر از پیش تعیین‌شده باراک اوباما به آفریقای جنوبی تغییری ایجاد خواهد کرد یا خیر.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل زیادی برای ملاقات از نلسون ماندلا دارد اما این ملاقات در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

رهبر پیشین آفریقای جنوبی از دسامبر گذشته تا کنون ۴ بار به دلیل مشکلات ریوی‌ به جای‌مانده از دوران حبس، در بیمارستان بستری شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016