شنبه 8 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفر اوباما به آفریقای جنوبی

به گزارش رادیو فردا، باراک اوباما، همراه همسر و دخترانش، شب هفتم تیرماه وارد آفریقای جنوبی، موطن نلسون ماندلا، قهرمان مبارزه با آپارتاید، شد تا در سفر آفریقایی خود از دومین کشور این قاره دیدار کند.

سفر اوباما به آفریقای جنوبی همزمان است با بهود نسبی شرایط جسمی نلسون ماندلا، که طی هفته‌های اخیر چندین بار به دلیل نابسامانی شدید او را روانه بیمارستان کرد.

شهروندان آفریقای جنوبی این روزها با نیایش، در دست داشتن شمع و نوشتن نامه‌ و فعالیت‌های دیگر یاد رهبر سرشناس خود را گرامی داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست باراک اوباما می‌تواند به دیدار نلسون ماندلا برود یا نه. او، خود، تصمیم‌گیری در این مورد را به خانواده ماندلا واگذار کرده است.

سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده به قاره آفریقا با هدف گسرش روابط با کشورهای این قاره و همکاری‌های بیشتر انجام می‌شود.

از سال ۲۰۰۹ میلادی به جز سفری کوتاه به غنا، این نخستین دیدار گسترده اوباما از کشورهای قاره آفریقاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با یادآوری «آموزه‌های ماندلا» به خبرنگاران گفته است «اگر آفریقا بدون اختلافات تباری و مذهبی و قبیله‌ای همبسته شود، رشد آن ادامه پیدا خواهد کرد».

اوباما علاوه بر دیدار با جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری و نیز سخنرانی‌های برنامه‌ریزی‌شده از جزیره رابن دیدار می‌کند؛ جایی که نلسون ماندلا در هنگام مبارزه با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، ۱۸ سال از مجموع ۲۷ سال زندگی در بندش را در آن زندانی بود.

پیش از آفریقای جنوبی، رئیس‌جمهوری آمریکا در سنگال بوده است، جایی که این سفر آفریقایی از آن آغاز شد.

در سنگال اوباما از جمله با کشاورزان این کشور دیدار کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها آنها در این دیدار خواهان افزایش کمک‌هایی که فن‌آوری نوین کشاورزی را در برگیرد و تولید محصولاتشان را ضمانت کنند، بودند.

خبرگزاری‌های می‌گویند سفر اوباما به آفریقا و به ویژه آفریقای جنوبی تحت تاثیر شرایط تندرستی نلسون ماندلا قرار گرفته است. علاوه بر این گروهی از اعضای سندیکاهای کارگری، احزاب و دسته‌های چپ‌گرا و گروه‌های اسلامی علیه او در شهر پرتوریا دست به راه‌پیمایی زده‌اند. دانشجویان نیز می‌خواهند در جریان سخنرانی روز شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا در دانشگاه ژوهانسبورگ تظاهرات کنند.

نیویورک تایمز، چاپ آمریکا، از قول یکی از راه‌پیمایان چپ‌گرا نوشته است که آنها به اینکه اوباما به وعده‌های خود برای دگرگونی در سیاست آمریکا، مثلا بستن زندان گوانتانامو، عمل نکرده است معترض‌اند.

دولت آفریقای جنوبی گفته است با اعتراضات مشکلی ندارد، ولی اجازه نمی‌دهد که سفر اوباما را تحت‌الشعاع قرار دهند.

پیش از باراک اوباما، روسای جمهوری پیشین آمریکا، به‌ویژه بیل کلینتون و جرج بوش از این قاره دیدار کرده و روابط آمریکا را برخی کشورهای آن گسترش داده بودند. هر دوی آنها پس از پایان دوره ریاست جمهوری همچنان با این قاره در ارتباط‌ند.

مقصد بعدی باراک اوباما و آخرین در این سفر، کشور تانزانیاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016