یکشنبه 9 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اشپیگل اسناد جاسوسی آمریکا از اروپاییان را منتشر می کند

انتشار اسناد جاسوسی آمریکا از نمایندگان اتحادیه اروپا توسط نشریه اشپیگل، بار دیگر ادوراد اسنودن را برای آمریکا دردسرساز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا، مجله آلمانی زبان اشپیگل اسنادی منتشر کرده که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به صورت هدفمند از اتحادیه اروپا جاسوسی کرده است. بنا بر این اسناد، آژانس امنیت ملی آمریکا در دفاتر اتحادیه اروپا در واشنگتن، نیو یورک و بروکسل دستگاه های شنود کار گذاشته است.

NSA نه تنها مکالمات شهروندان اروپایی را شنود می کند، بلکه به صورت هدفمند از دفاتر اتحادیه اروپا جاسوسی می کند. اشپیگل این اسناد را از افشاگر آمریکایی ادوراد اسنودن دریافت کرده است. در یکی از اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا به تاریخ سپتامبر ۲۰۱۰ که به‌ عنوان "خیلی محرمانه" طبقه‌بندی شده، توضیح داده شده که این آژانس چگونه به دفتر اتحادیه اروپا در واشنگتن حملات امنیتی کرده است.

نه تنها در دفتر اتحادیه اروپا در واشنگتن دستگاه شنود کار گذاشته شده بلکه شبکه کامپیوتری داخل ساختمان نیز تحت کنترل بوده و بدین وسیله آمریکایی ها علاوه بر مکالمات به کلیه ایمیل ها و اسناد اینترنتی موجود در این کامپیوترها دسترسی داشته اند.

همچنین افشای این اسناد باعث شده آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد جاسوسی در دفتر اتحادیه اروپا در بروکسل که پنج سال پیش رخ داده بود نیز مقصر شناخته شود.

spieglecovernsa.jpg
"شماره ی ۲۷ مجله ی اشپیگل به تاریخ اول ژوئیه دوهزار و سیزده با تیتر روی جلد «تنها در برابر امریکا» و سوتیتر «ادوارد اسنودن: قهرمان و خائن» منتشر شده است"

در صفحه ی ۷۲ این مجله می خوانیم: "خبرچین بدون مرز"
«او قربانی رم دادن و شکار کردن جهانی ست که یادآور داستان های هراس آور زمان جنگ سرد -با فن آوری قرن بیست و یکمی- است».

در صفحه ی ۷۳ از قول او می خوانیم: «من به طور مداوم شاهد سوء استفاده ها بودم. اما به من گفته می شد که این ها مسئله ای نیست».

در صفحه ی ۷۶ اشپیگل می خوانیم: «تهاجم از جانب امریکا. اسناد سری نشان می دهند امریکا با چه ابعاد گسترده ای در آلمان و اروپا جاسوسی می کند. ان.اس.اِی ماهانه بر نیم میلیارد روند ارتباطی نظارت می کند. ساختمان های اتحادیه اروپا شنود می شوند. این موضوع٬ روابط دیپلماتیک را تهدید می کند».

در صفحه ی ۷۸ ماجرای بسیار جالب «ویلیام بنی» را که امروز ۶۹ سال سن دارد و بیش از ۴۰ سال در خدمت تشکیلات شنود ان.اس.اِی بوده است مطالعه می کنیم. او مسئول فنی و سرپرست ۶۰۰۰ کارمند بوده است. بنی بر روی برنامه جمع آوری اطلاعات در سطح جهان به نام "ThinThread" (رشته ی باریک) کار می کرده که نسخه ی قبلی برنامه های نظارتی کنونی ست. او از کاری که اسنودن کرده متعجب نشده است و می گوید سال هاست که گفته است ان.اس.اِی مبادله ی اطلاعاتی را در سطح جهان نظارت و ذخیره می کند. در جایی تعریف می کند که ماموران اف.بی.آی او را با اسلحه زیر دوش غافلگیر کرده اند. نکته ای که بر آن انگشت می گذارد این است که افرادی مانند او و اسنودن باید از نظر اخلاقی تخریب شوند٬ با این حال به اسنودن توصیه می کند که به امریکا بازگردد و در مقابل دادگاه٬ تمام آن چه را که می داند بگوید. «بینی» نظرش این است که خلافکاری های دولت را در سطح جامعه افشا کردن جرم نیست بلکه جاسوسی جرم است. در صفحه ی ۸۰ اشپیگل می خوانیم که در یکی از اسناد ان.اس.ای به طور رسمی آمده است که اروپایی ها هدفی برای تهاجم اند.

snowdenSpiegel01.JPG
شرح تصویر: متخصص شبکه ادوارد اسنودن با دوست دخترش "حق افکار عمومی ست که توضیحی به آن ها داده شود"

NSA ماهیانه از پانصد میلیون مکالمه در آلمان جاسوسی می کند

اشپیگل در مطلب دیگری که ساعاتی پیش روی وبسایتش گذاشت بخش دیگری از این اسناد را منتشر کرده که نشان می دهد جاسوسی آژانس از شهروندان آلمانی بیش از انتظار آنهاست. طبق این اطلاعات، ماهیانه 500 میلیون ارتباط ( اعم از تلفنی، ایمیل، چت) در آلمان شنود می شود. اطلاعات مربوط به هر ارتباط – این‌‌که کدام خط با کدام خط ارتباط برقرار کرده – در مقر اصلی آژانس امنیت ملی آمریکا در نزدیکی واشنگتن ذخیره می‌شوند.

این اولین بار است که آماری از حجم جاسوسی آمریکا در آلمان منتشر می شود. برای بسیاری مشخص بود که آلمان یکی از مهمترین اهداف جاسوسی برای ایالات متحده است. طبق اسنادی که اسنودن در اختیار گاردین قرار داده بود، آلمان در کنار عربستان سعودی، چین و عراق قرار دارد.

اشپیگل مدعی است آمارهایی که در دست دارد نشان می دهد که در روزهای عادی حدود 20 میلیون تماس تلفنی و حدود 10 میلیون ارتباط اینترنتی کنترل می شوند.در شب تولد عیسی مسیح در سال ۲۰۱۲، آژانس حدود ۱۳ میلیون ارتباط تلفنی و نزدیک به نیمی از این تعداد ارتباط اینترنتی را کنترل کرده است.

آلمان یک شریک درجه سه!

اشپیگل مدعی است که جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان با هیچ کشور اروپایی دیگری قابل مقایسه نیست. به عنوان مثالی برای مقایسه، آمار شنود مکالمات روزانه در مورد فرانسه 2 میلیون است. همچنین این اسناد نشان می دهد که مناطق جنوبی و غربی آلمان بیشتر مورد کنترل و جاسوسی آمریکایی ها قرار گرفته است. بیشترین تمرکز جاسوسی از شهر فرانکفورت است.

اشپیگل مدعی است که در یکی از این اسناد از آلمان به عنوان شریکی درجه سه نام برده شده است. شرکای درجه دو که شامل کانادا، استرالیا، بریتانیا و نیوزیلند هستند از جاسوسی آژانس در امان بوده اند. یکی از این اسناد شامل این جمله است: "ما می توانیم بر اساس رفتار بسیاری از شرکای خارجی مان آنها را درجه سه ارزیابی کنیم و این کار را می کنیم"

اعتراض‌ها به جاسوسی اینترنتی در آلمان

همچنین به نقل از دویچه وله، خبر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان آلمان از نخستین روزهای انتشار واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت.

حزب "دزدان دریایی" آلمان (Piraten) که عموما از فعالان دنیای مجازی تشکیل شده و اینترنت آزاد یکی از شعارهای اصلی آنان است، در یادداشتی با عنوان "پریسم: دولت ایالات متحده به حقوق شهروندی ریشخند می‌زند" از سیاست‌های واشنگتن در این زمینه انتقاد کرد.

وزیر دادگستری آلمان نیز در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به برلین از باراک اوباما خواست در این باره روشنگری کند. زابینه لویتهویسر- شنارنبرگر روز ۲۱ خرداد در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی "اشپیگل" از دولت آمریکا خواست پنهان‌کاری در این زمینه را کنار نهد.

یک هفته بعد و در نخستین دیدار رسمی باراک اوباما در برلین، رئیس جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در این مورد موضع‌گیری کردند.

آنگلا مرکل ضمن ابراز قدردانی از همکاری امنیتی دو کشور، به شیوه کنترل اینترنت توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد. او گفت، باید دقت کرد که در این مورد افراط و تفریط صورت نگیرد.

باراک اوباما هم جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی و مکالمات تلفنی توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا را امری ضروری خواند. او اظهار داشت، این کار برای حفاظت از شهروندان صورت می‌گیرد و افزود که با همین سیاست از دست‌کم پنجاه عملیات تروریستی در سطح آمریکا و دیگر کشورها، از جمله آلمان جلوگیری شده است.

اوباما ضمن تأکید بر این‌که سازمان‌های اطلاعاتی مستقیما عمل شنود را انجام نمی‌دهند، تضمین داد که دادگاه‌های آمریکا بر فعالیت‌های این‌چنینی نظارت دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016