دوشنبه 10 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی‌اژه‌ای: تشکيل پرونده برای ۸ تبعه اسلواکی، صدور حکم پرونده قضات کهريزک

ايسنا ـ سخنگوی قوه قضاييه از صدور حکم پرونده قضات کهريزک خبر داد و گفت:‌ از بيان جزييات اين حکم معذورم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسنی اژه‌ای در نشست خبری با اشاره به پرونده قضات کهريزک، ادامه داد: حکم اين پرونده صادر شد و به طور طبيعی قابل تجديدنظرخواهی است و تا زمانی که حکم قطعی نشود، بنده از بيان جزييات آن معذورم.

وی ادامه داد: اين حکم به متهمان اين پرونده و وکلای آن‌ها ابلاغ شده يا خواهد شد و ۲۰ روز پس از ابلاغ، فرصت تجديدنظرخواهی وجود دارد.

محسنی‌اژه‌ای با بيان اينکه بعد از قطعيت حکم پرونده، در جريان جزييات آن قرار خواهيد گرفت، خاطرنشان کرد: قطعيت حکم اين پرونده در دو فرض ممکن است؛ فرض نخست اين که افراد اعتراض نکنند و حکم قطعی شود يا اينکه افراد به حکم صادره اعتراض کنند که به دادگاه تجديدنظر می‌رود و نتيجه بعد از تجديدنظرخواهی اعلام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به دستور رييس‌جمهور مبنی بر تعليق لايحه جامع وکالت، گفت: آيا رييس‌جمهور می‌تواند مطرح کند لايحه‌ای که از طرف قوه قضاييه آمده، بايگانی شود؟ اين سخن درستی نيست.

به گزارش ايسنا، محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوری، گفت: به فضل الهی خواسته مقام معظم رهبری که خلق حماسه سياسی بود در ۲۴ خرداد ماه اتفاق افتاد و انتخابات پرشور و در امنيت کامل برگزار شد.

وی با تبريک به رييس‌جمهور منتخب مردم، ادامه داد: اميدواريم ايشان به کمک خداوند، مردم و نخبگان قدم‌های بلندی را در جهت اعتلای کشور بردارند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با انتخاباتی پرشور و رعايت امانتداری از ناحيه همه دست‌اندرکاران، خط بطلانی بر همه تلاش‌های دشمن از گذشته تا حال کشيده شد.

دادستان کل کشور با يادآوری اقدام جنايتکارانه و خلاف موازين بين‌المللی آمريکا عليه هواپيمای مسافربری ما در تيرماه ۱۳۶۷، گفت: در اين سال از سوی ناو آمريکايی موشکی به سمت هواپيمای مسافربری شليک شد و تعداد کثيری از هم‌ميهنان ما در يک هواپيمای مسافربری کشته و شهيد شدند. بنده ياد و خاطره اين شهدا را گرامی و عمل زشت آمريکا را محکوم می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه رييس‌جمهور، دستور تعليق لايحه جامعه وکالت را صادر کرد ولی رياست قوه قضاييه تصميم ايشان را لجبازی کودکانه عنوان کردند، گفت: لوايحی که به مجلس می‌رود طبق قانون اساسی بايد از طريق دولت به مجلس ارسال شود، اما لوايحی که جنبه قضايی دارد قوه قضاييه و رياست قوه قضاييه آن را تنظيم می‌کنند و با امضای رياست دستگاه قضايی به دولت ارسال و در نهايت از سوی دولت به مجلس می‌رود.

وی تصريح کرد: در اين مورد که اگر لايحه‌ای قضايی باشد آيا دولت می‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد بنده وارد نمی‌شوم و شورای نگهبان‌ در اين زمينه تفسيرهايی دارد. در واقع مجلس موضوعی را مطرح و بررسی می‌کند اگر به تصويب برسد دولت ظرف سه ماه و در صورت تمديد ظرف شش ماه لايحه را تنظيم می‌کند.

وی با بيان اينکه وکالت امر ضروری و لازم برای آحاد جامعه است، اظهار کرد: به دليل اينکه همه مردم به قوانين آشنا نيستند بنابراين نياز است به افراد خبره و وکيل مراجعه کنند.

دادستان کل کشور با بيان اينکه وکيل ارزان، امين و مدافع از حق در دسترس مردم بايد باشد، ادامه داد: اگر چنانچه مردم نياز به وکيل دارند ولی قيمت وکالت بالا باشد، طبيعتا اين موضوع به نفع افراد پولدار است و فردی که پولدار نيست، به دليل قيمت بالای وکالت نمی‌تواند از وکيل استفاده کند. بنابراين وکيل بايد در دسترس عموم مردم باشد.

وی گفت: اگر وکيلی امين نباشد ممکن است به ضرر جامعه و مردم باشد. در پرونده ۳ هزار ميلياردی که بنده ناظر اين پرونده بودم يکی از وکلا به صورت مخفيانه هم وکالت شاکی و هم وکالت متهم را بر عهده گرفته بود بدون اينکه طرفين دعوی بدانند و از يک طرف پرونده ۶۰۰ ميليون حق الوکاله دريافت کرده بود. گاهی اوقات شاهد هستيم وکلا مبالغ ۲ و ۱۰ ميليارد تومانی را به عنوان حق وکاله اخذ می‌کنند بدون اينکه بدانند مبنای کارشان چيست.

دادستان کل کشور با بيان اينکه بسياری از مردم تصورشان از وکلا اين است که آنها کارمند قوه قضاييه هستند، اظهار کرد: در واقع ساماندهی بحث وکالت منافاتی با استقلال وکيل و اين موضوع که حقی از کسی ضايع شود، ندارد و وکيل می‌تواند مستقل بوده و از موکل خود دفاع کند اگر ما می‌خواهيم دفاع از حقوق مردم را انجام دهيم بايد اين موارد را در نظر بگيريم.

سخنگوی قوه قضاييه با بيان اين‌که هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه نرفته است، گفت: اين پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.

به گزارش ايسنا، محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرين وضعيت رسيدگی به پرونده ستار بهشتی و اينکه گفته شده يک مامور اطلاعات سبب مرگ ستار بهشتی شده است، گفت: اين مطلب جديدی است و نشنيده بودم که يک مامور اطلاعات سبب مرگ ستار بهشتی شده است.

وی با اشاره به اقدامات پزشکی قانونی برای نظر دادن در مورد مرگ ستار بهشتی، اظهار کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته بازپرس پرونده برای اينکه ابهامی باقی نماند پزشک‌ها را دعوت کرد و از آن‌ها چندين سوال پرسيد تا ابهامات برطرف شود.

سخنگوی قوه قضاييه ادامه داد: در صورت‌جلسه‌ای که الان نزد من است و در اواخر ارديبهشت تنظيم شده، آمده است که ۹ پزشک با رشته‌های مختلف در اين جلسه حضور داشته‌ و آن‌ها گفته‌اند با توجه به نظريات قبلی پزشکی قانونی، ضرباتی که وارد شده نوعا کشنده نبوده و نمی‌تواند مرگ مستند به اين ضربات باشد. همچنين اين ضربات به جای حساس بدن هم وارد نشده است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در اين صورت‌جلسه آمده است که فشار روحی و ضربه وجود داشته است ولی از نظر پزشکی نمی‌توان به طور قطعی گفت که ترکيب فشار روحی و ضربه منجر به مرگ شده است يا خير، هر چند اين امر محتمل است.

دادستان کل کشور گفت: اين پرونده تا امروز هنوز به دادگاه نرفته و در شرف ارسال به دادگاه است؛ زيرا ارسال پرونده مقدماتی دارد يعنی بعد از صدور قرار مجرميت، دادستان يا نماينده دادستان بايد درباره آن اظهارنظر کنند و بعد از تاييد، کيفرخواست صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاييه اظهار کرد: البته من درباره ارسال شدن يا نشدن پرونده به دادگاه سوال پرسيدم و نمی‌دانم قرار مجرميت صادر شده يا خير، ولی به نظرم هنوز قرار مجرميت صادر نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است قرار منع تعقيب صادر شود؟ گفت: اجمالا در اينکه در اين پرونده تخلفی صورت گرفته بحثی نيست اما اينکه چه قرار مجرميتی و با چه عنوانی صادر شود بايد منتظر باشيم.

به گزارش ايسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت اتباع کشور اسلواکی در ايران، گفت: ۹ نفر در مورد اين پرونده بازداشت شده‌اند که يک نفر از آن‌ها ايرانی و هشت نفر ديگر اهل کشور اسلواکی هستند.

محسنی‌اژه‌ای درباره اتهام افراد دستگير شده، گفت: اين افراد تجهيزاتی را به صورت غيرمجاز و تقطيع شده وارد ايران کرده‌اند و از اين تجهيزات استفاده غيرمجاز هم داشته‌اند و البته از مناطق ممنوعه عکس تهيه کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاييه افزود: پرونده اين افراد در دادسرا در حال رسيدگی بوده و اينکه اين افراد چه قصدی داشته‌اند نيز در حال بررسی است.

دادستان کل کشور يادآور شد: سفارت اين کشور نيز در جريان اين موضوع قرار گرفته‌، آمده‌اند و ملاقات هم صورت گرفت و آن‌ها هم در جريان قرار گرفته‌اند و از اين بابت هم مشکل خاصی نيست.

محسنی‌اژه‌ای با بيان اينکه اقدام اين افراد در حوزه اصفهان بوده است، اظهار کرد: تجهيزات اين افراد در رابطه با بحث پرواز نبوده است.

به گزارش ايسنا، محسنی‌اژه‌ای درباره آخرين وضعيت پرونده فساد مالی و اينکه آيا سه هزار ميليارد تومان به بانک‌ها برگشته است يا خير؟ گفت:‌ قبلا هم عرض کردم که بخشی از اين سه هزار ميليارد تومان در همان زمان به بانک‌ها برگشته بود. همچنين گفتم که موجودی و املاک باقيمانده از اين گروه، تکافوی بدهی اين افراد را می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاييه با بيان اينکه اين پرونده در مرحله اجراست، گفت: در يک بخش از اين پرونده بحث حق‌الناس و شکايت خصوصی مطرح است. بخش ديگر هم که راجع به مجازات غيراعدام است نيز در حال اجراست.

دادستان کل کشور ادامه داد: بعضی از مسائل جديد در رابطه با گمرک مطرح شد که آن هم در حال رسيدگی است و برای ادامه رسيدگی به پرونده حضور ساير متهمين ضروری است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: ‌در بخشی از پرونده که با عنوان بانک آريا از آن ياد می‌شود هر چند بانکی وجود نداشت و تنها پذيره‌نويسی کرده بودند، در چهارشنبه هفته جاری آخرين دفاع از افراد متهم در اين زمينه گرفته می‌شود.

سخنگوی قوه قضاييه اظهار کرد: پرونده‌های متهمان بانک‌های صادرات و ملت هم در حال رسيدگی است.

دادستان کل کشور درباره آخرين وضعيت پرونده بيمه ايران، تصريح کرد: ‌در آن بخشی که حکم صادر شده و در مرحله تجديدنظرخواهی است، هنوز حکم قطعی صادر نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های قضايی تشکيل شده در زمان برگزاری انتخابات، گفت: برگزاری انتخابات شوراها و رياست‌جمهوری به طور همزمان مسائل خاص خود را دارد ولی با اين وجود ما هيچ مورد امنيتی قابل ذکری نداشتيم يعنی با همه تلاشی که دشمن از ما‌ه‌ها قبل انجام داده بود به فضل خدا هيچ مشکلی نداشتيم و حتی نسبت به سال‌های گذشته شکايات بسيار کمتری داشتيم.

سخنگوی قوه قضاييه افزود: در اين زمينه چند عامل از جمله خود نامزدها که به قانون مقيد بودند، مردم و ستادهای پيشگيری که تشکيل شد موثر بودند. ستادهای پيشگيری که تشکيل شد از نيروهای بسيج، سپاه، اطلاعات، نيروی انتظامی، وزارت کشور و شورای نگهبان استفاده می‌کردند و اين امر بسيار موثر بود.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: رصد گزارشات، تذکر به ستادها، نامزدها، طرفداران و ... از جمله فعاليت‌های اين ستادها بود.

سخنگوی قوه قضاييه گفت: البته ممکن است در اين بين تعداد اندکی سوءاستفاده کرده و حرف‌های نامربوطی زده باشند که در اين رابطه پرونده‌های اندکی تشکيل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016