یکشنبه 16 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتشار جزئیات آخرین گفت و گوی محمد مرسی و وزیر دفاع وی پیش از برکناری

العربیه - روزنامه مصری "الوطن" آخرین گفت و گوی محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر و عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پیش از برکناری مرسی را منتشر کرده است.

به گزارش روزنامه الوطن ، مرسی در آغاز گفت و گو از السیسی درباره موضع ارتش می پرسد و می گوید :" آیا تنها به نظاره کردن ادامه می دهید ؟ یا اینکه برای حمایت از مشروعیت و قانون دخالت می کنید؟

وزیر دفاع مصر در پاسخ مرسی می گوید:" مشروعیت چه ؟ ارتش در کنار اراده ملت است ، و بر اساس گزارش های موثق اکثر مردم تو را نمی خواهند."

مرسی می گوید :" طرفداران من زیادند و ساکت نمی مانند." در مقابل السیسی اظهار داشت :" ارتش به هیچ کس اجازه برهم زدن کشور را نخواهد داد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرسی این بار با نارحتی می گوید :" خوب ، اگر کناره گیری نکنم چه ؟ و در ادامه می افزاید :" اخوان المسلمین ساکت نخواهند نشست و دنیا را به هم می ریزند ... من تو را تعیین کردم و می توانم که تو را عزل کنم."

السیسی در جواب اظهار می دارد :" مسئله پایان یافته است و از دست تو خارج است . تلاش کن با آبرو کنار بروی ، و به جای تهدید از طرفدارانت درخواست کن برای جلوگیری از خونریزی به منازل خود برگردند."

مرسی می گوید :" شما قصد دارید کودتای نظامی علیه من انجام دهید و در این حالت آمریکا شما را رها نخواهد کرد."

السیسی پس از این گفته مرسی با جدیت اظهار داشت :" برای ما ملت مهم است نه آمریکا و به شما بگویم مدارکی در دست است که شما و یارانت را به اقدام علیه امنیت ملی متهم می کند و دادگستری مصر در این مورد حرف خود را خواهد زد."

مرسی پس از اینکه اظهارات وزیر دفاع را جدی دید ، گفت :" خوب ، اجازه می دهید چند جا تماس بگیرم تا پس از آن تصمیم خود را اعلام کنم.؟ "

السیسی می گوید :" خیر ، اما تنها می توانید با خانواده خود تماس بگیرید تا نگران نشوند." مرسی در جواب اظهار داشت :" مگر من زندانی هستم ؟ السیسی فورا می گوید :" شما از این لحظه زیر نظر نیروهای مسلح قرار دارید."

مرسی باز هم تهدید خود را تکرار کرد و گفت : " گمان نکن که اخوان المسلمین سکوت کنند ، آنها دنیا را به هم می ریزند."

السیسی در پاسخ گفت:" در آن صورت واکنش ارتش را خواهی دید ، ما به دنبال کنار زدن اخوان المسلمین از صحنه نیستیم آنها جزئی از ملت مصر هستند و آنها را هیزمی برای جنگ کثیف خود قرار ندهید ... اگر واقعا آنها را دوست دارید کناره گیری کن و بگذار به منازلشان برگردند."

مرسی با پافشاری می گوید :" من کناره گیری نمی کنم ، همه مردم مصر با من هستند." السیسی در جواب مرسی می گوید:" به هر حال من شما را نصیحت کردم."

وزیر دفاع در ادامه به مرسی می گوید:" برای تو هیچ مشروعیتی باقی نمانده و از این پس می توانید خود را زندانی ارتش قلمداد کنید."

مرسی در این لحظه از خود نرمش نشان می دهد و اظهار داشت:" اگر کناره گیری کنم چه ؟ اجازه می دهید به خارج از کشور سفر کنم و به من کاری نداشته باشید."

وزیر دفاع مصر در جواب می گوید: هیچ قولی نمی توانم به شمار بدهم ، دادگستری مصر در این مورد حرف خودش را خواهد زد."

مرسی که تصمیم وزیر دفاع مصر را جدی می دید ، یک بار دیگر تهدید کرد و گفت:" خوب حالا که اینطور شد خواهی دید که چه جنگی را به راه خواهیم انداخت و خواهی دید که چه کسانی پیروز خواهند شد."

السیسی در حالی که مرسی را ترک می کرد ، در جواب وی گفت :" ملت ، ملت پیروز خواهد شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016