سه شنبه 18 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اخبار پرونده‌های ستار بهشتی، ديپلمات بازداشتی، فائزه هاشمی و... از زبان دادستان تهران

ايسنا ـ دادستان عمومی و انقلاب تهران آخرين اخبار پرونده‌های مطرح در دادستانی را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس جعفری‌ دولت‌آبادی در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرای جرايم رايانه‌ای و فناوری ارتباطات در مورد متهمان ترور شهدای هسته‌يی، گفت: در مورد اين پرونده کار بسيار منظمی انجام شد. در حدود يک سال و نيم تحقيقات مفصلی در مورد متهمان ترور شهدای هسته‌ای صورت گرفت.
۱۸ متهم پرونده ترور شهدای هسته‌يی محاکمه شدند

وی ادامه داد: و برای بيش از ۲۰ نفر از متهمان کيفرخواست صادر و محاکمه هجده نفر از آن‌ها با حضور وکيل و نماينده دادستان انجام شد. اميدوارم پس از پايان محاکمات متهمان اين پرونده، احکام آن‌ها صادر شود. اين پرونده بسيار مهمی در مبارزه با مسائل جاسوسی دستگاه‌های خارجی و نيز پرونده بزرگی برای دستگاه‌ امنيتی کشور بوده است که توانسته‌ايم تمام اين متهمان را دستگير، شناسايی و تعقيب کنيم. اميدوارم رييس محکمه، حکم متهمان اين پرونده را سريعا صادر کند تا ما آن را اطلاع‌رسانی کنيم.

وی يادآور شد: حدود يک سال و نيم بر روی اين پرونده کار شد، البته تعدادی متهم در آستانه محاکمه و تعدادی آزاد شدند و پرونده بسيار سنگين بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرونده شکايت سازمان بازرسی از تالارهای کيش در دادسرا است

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره شکايت سازمان بازرسی از تالارهای کيش که سوال يکی ديگر از خبرنگاران بود، اظهار کرد: اين پرونده در دادسرای کارکنان دولت است و تحقيقات درباره آن ادامه دارد.

پرونده شکايت دولت از دو نماينده مجلس در حال رسيدگی است

جعفری دولت‌آبادی درباره شکايت دولت از دو نماينده مجلس، گفت: اين پرونده جديدا ارجاع شده و زمان می‌برد و ما در حال رسيدگی به آن هستيم.

اميدوارم پرونده مهدی هاشمی زودتر رسيدگی شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه وکيل مهدی هاشمی از روند طولانی شدن اين پرونده ناراضی است، توضيحات لازم را بيان کنيد،‌ گفت: بازپرس پرونده تحقيقاتش را در مورد اين پرونده شروع خواهد کرد، البته روند پرونده طولانی شده؛ زيرا پرونده نواقصی دارد و آقای سراج آنها را بيان کرده است. اميدواريم هر چه زودتر رسيدگی به اين پرونده انجام شود.

پرونده فائزه هاشمی مرداد ماه رسيدگی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده فائزه هاشمی که به اتهام اغتشاش در نظم زندان مطرح شده است،‌ گفت: اين پرونده در مرداد ماه رسيدگی می‌شود، البته خانم هاشمی اعتراض کردند ولی با اين حال زمان رسيدگی به پرونده وی در مرداد ماه است.

تحقيقات در مورد پرونده تعاونی اداره برق ادامه دارد

خبرنگاری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که چند روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اينکه يکی از متهمان تعاونی اداره برق با قرار وثيقه آزاد شده است، اگر امکان دارد در اين زمينه توضيح دهيد که جعفری دولت‌آبادی پاسخ داد: اين پرونده کارهای زيادی لازم دارد؛ زيرا شاکيان اين پرونده زياد هستند و همچنان تحقيقات در اين مورد ادامه دارد.

تحقيقات پرونده ديپلمات بازداشتی رو به اتمام است

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره‌ی پرونده باقر اسدی ديپلمات بازداشت شده گفت: تحقيقات اين پرونده رو به اتمام است و هر زمان که تحقيقات پرونده به اتمام برسد بازپرس تعيين تکليف می‌کند.

خبرنگار ديگری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که استاندار تهران از تحويل ۱۵۰۰ قاچاقچی مواد مخدر به دادستانی تهران خبر داده است ولی چند روز گذشته دادستان قزوين اعلام کرده که اعدام اين افراد به دليل بحث حقوق بشر متوقف شده،‌ در اين باره توضيح دهيد؟ که دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت:‌ کارهای قضايی تعطيل نمی‌شود. دستگاه‌های قضايی کارهای خود را انجام می‌دهند. سخنی که دادستان قزوين گفته نشنيده‌ام. شايد منظور وی درباره معتادان بوده است. سياست دادستانی اين است که در مبارزه با مواد مخدر کارها طبق قانون انجام شود.

نمی‌توانم در مورد پرونده دوم مرتضوی اظهارنظر کنم

جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده دوم آقای مرتضوی که سوال يکی ديگر از خبرنگاران بود، گفت: پرونده در دادستانی به نتيجه نرسيده و نمی‌توانم درباره آن‌ اظهارنظر کنم. البته پرونده اول ايشان به نتيجه رسيد.

تحقيقات بازپرس در مورد پرونده ستار بهشتی تمام شده است

خبرنگار ديگری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که رييس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که ما نتيجه مرگ ستار بهشتی را اعلام کرده‌ايم و کيفرخواست بايد صادر شود، در اين زمينه توضيح دهيد؟ که جعفری دولت‌آبادی گفت: تحقيقات بازپرس اين پرونده به اتمام رسيده و بازپرس در حال گرفتن اخذ آخرين دفاع از متهمان اين پرونده است و به زودی اظهارنظر نهايی در مورد اين پرونده را خواهد کرد تا ان‌شاءالله اين پرونده به دادگاه برود.

جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده بمب‌گذاری مهديه تهران، گفت: بنده مطلب جديدی در اين زمينه ندارم؛ زيرا اتفاق محدودی بوده است.

خبرنگار ديگری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که از ابتدای سال تاکنون شاهد چهار حادثه ناگوار به دليل تخريب‌ها و گود‌برداری‌ها نامعتبر بوديم، همچنين می‌توان اشاره داشت به فوت سه خانم در مسجد به دليل گودبرداری‌ها، دادستانی تهران چه اقداماتی را در اين زمينه انجام می‌دهد؟ دادستان عمومی و انقلاب تهران پاسخ داد: الزاما جابجايی مرجع رسيدگی مانع پيشگيری از وقوع جرم نمی‌شود. ما می‌خواهيم تخصصی به اين مسائل رسيدگی کنيم. در مسائلی مربوط به مسجد، هم مالکين، هيات امنا، شهرداری، ناظرين، پيمانکاران مقصر در اين قضيه تحت تعقيب قرار گرفتند و پرونده به دادگاه رفت.

خبرنگار ديگری درباره پخش فيلم «ف. ل» در مجلس شورای اسلامی از دادستان تهران سوال کرد که وی پاسخ داد: تحقيقات خوبی در اين زمينه انجام شده، آخرين متهم اين پرونده يعنی نفر پنجم بايد در دادسرا حاضر شود.

احتمال دارد شاکيان شرکت صدرا به سه هزار نفر برسد

جعفری دولت‌آبادی درباره متواری شدن مديرعامل شرکت صدرا (تامين خودرو) که سوال خبرنگار ايسنا بود، گفت: افرادی برای تحويل ماشين فرسوده به بانک مراجعه و از بانک وام می‌گرفتند و در کنار پولی که بانک می‌داد خودشان هم پول می‌دادند و اين سپرده‌گذاران سپرده‌های خود را به اين شرکت دادند اما کسی پاسخگو نيست. اين شرکت ۶۰۰ شاکی دارد و احتمال دارد تا سه هزار شاکی هم برسد. از پليس درخواست می‌کنم در دستگيری اين افراد اقدامات لازم را انجام دهد. ان‌شاءالله به زودی متهمان اين پرونده و متهم اصلی اين پرونده دستگير شود البته با همکاری پليس.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری در مورد چاپ عکس خوانندگان در مجلات و ورود به حريم خصوصی افراد سوال کرد که دادستان تهران پاسخ داد: اگر مطبوعات جرمی مرتکب شوند به دادسرای رسانه ارجاع می‌شود؛ البته اين کار انجام شده و اقدامات در اين زمينه بر عهده وزارت ارشاد است که بايد با تذکر و آموزش به رسانه‌ها تعليم دهد.

جعفری‌دولت‌آبادی درباره دزديدن مجسمه‌های تهران که سوال يکی ديگر از خبرنگاران بود، گفت: اين سوال را از پليس بپرسيد.

پرونده دستگيرشدگان مرتبط با بی‌بی‌سی مفتوح است

وی درباره دستگير شدن ۳۲ نفر از افراد مرتبط با بی‌بی‌سی، گفت:‌ اين پرونده همچنان مفتوح است؛ البته ما در انتخابات سال جاری دستگيری‌های اينگونه نداشتيم و تخلفات جزئی داشتيم و در حوزه امنيتی با کاهش جدی اينگونه جرايم و پرونده‌ها روبرو بوديم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره شکايت دولت از يک نماينده مجلس و شهردار ، گفت: اين پرونده همچنان مفتوح است.

در پرونده فساد بزرگ ۵۰۰ نفر تحت تعقيب قرار گرفتند

خبرنگار ديگری سوال خود را اينگونه مطرح کرد که وکيل مه‌آفريد اعلام کرده اموال پرونده فساد بانکی فروخته شده است، در اين زمينه توضيح دهيد که جعفری دولت‌آبادی گفت: در حوزه مسائل اقتصادی بخصوص در اين پرونده کارهای خوبی انجام شده است. ۵۰۰ نفر در اين پرونده تحت تعقيب قرار گرفتند و پرونده ۲۵۰ نفر از متهمان مختومه شده‌ است و برای الباقی که ۲۶۰ نفر هستند، برای ۶۰ نفر از آنها کيفرخواست صادر شده است.

پرونده بانک آريا ۲۹ متهم دارد

جعفری دولت‌آبادی درباره آخرين پرونده فساد بانکی که موسوم به پرونده بانک آريا است، گفت: اين پرونده ۲۹ متهم و چهار بازداشتی دارد و رسيدگی به اين پرونده پايان يافته است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره اجرای حکم پرونده فساد بانکی، اظهار کرد: اين پرونده ۲۰ محکوم در بازداشت دارد و ما با بانک‌های ملی، ‌سپه، سامان و رفاه کارگران توافقات خوبی را انجام داده‌ايم و اميدوارم که به زودی اين توافقات نهايی شود، همچنين در مرحله تعقيب متهمان کار بزرگی انجام شده البته بايد يادآور شوم که اين پرونده ۲۳ نفر زندانی دارد.

وی با انتقاد از اين موضوع که رسانه‌ها به کار عظيمی که در پرونده بانکی شد کمتر پرداختند، گفت: ما هميشه در مبارزه با مفاسد، جنبه‌های منفی آن را پررنگ‌ می‌کنيم و از پرداختن به جنبه‌های مثبت آن دست می‌کشيم. اميدوارم رسانه‌ها بيشتر به اين موضوعات بپردازند.

پرونده رييس سابق بانک صادرات در دادگاه است

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده رييس سابق بانک صادرات، گفت: کيفرخواست اين پرونده صادر شده و اين پرونده به دادگاه رفته است و اين پرونده در حال رسيدگی است.

جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده بزرگ ارز از بانک‌ها، اظهار کرد: اين پرونده در دادستانی تحت رسيدگی است و استعلام‌های خوبی در مورد اين پرونده از بانک‌ها شده است.

سلطان پتروشيمی در بازداشت است

وی درباره پرونده سلطان پتروشيمی نيز گفت: کار خوبی در اين پرونده شده و متهم اين پرونده بازداشت شده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده مربوط به کارت سوخت که سوال يکی ديگر از خبرنگاران بود، اظهار کرد: اين پرونده تشکيل شده ولی دستگيری در اين زمينه نداشتيم و در نوبت رسيدگی است.

جعفری دولت‌آبادی درباره دستگيری هشت جاسوس اسرائيلی در اصفهان در انتخابات اخير، گفت: پرونده اين افراد در حوزه قضايی اصفهان است و به دادستانی تهران مربوط نيست.

وی درباره فرد ايرانی که به اتهام جاسوسی در اربيل دستگير شده و در زندان اوين است که سوال خبرنگار ديگری بود، گفت: من اطلاعی از اين موضوع ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016