پنجشنبه 27 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانه سینما در دست نیروی انتظامی می‌ماند

بیش از دو هزار سینماگر ایرانی به‌رغم مخالفت پلیس امنیت تهران امروز در مقابل خانه سینما تجمع کردند. این تجمع که در آغاز کمی با تشنج همراه بود با اعلام این‌که خانه سینما تا ششم مردادماه تحت حفاظت نيروی انتظامی خواهد بود، پايان يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ به‌رغم اعلام پلیس امنیت تهران مبنی بر غیرمجاز بودن تجمع امروز سینماگران ایران، برای دومین بار بیش از دو هزار نفر از هنرمندان سینمای ایران در اعتراض به پلمپ خانه سینما توسط وزارت ارشاد در مقابل ساختمان این نهاد تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری ایران تجمع سینماگران از ساعت هشت صبح امروز پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه در مقابل خانه سینما آغاز شد.

این در حالی است که عصر روز گذشته پلیس امنیت تهران اعلام کرد که هرگونه تجمع نیازمند ارائه مجوز از سوی وزارت کشور است و مجوزی از سوی خانه سینما به پلیس ارائه نشده است.

بنا به گزارش‌ها در آغاز این تجمع به دلیل آن‌که گروهی از سینماگران قصد داشتند با شکستن درب پارکینگ خانه سینما که پلمپ نشده بود وارد ساختمان شوند، این تجمع به تشنج کشیده شد.

نیروی انتظامی برای جلوگیری از تشنج با چهار ماشین نیروی انتظامی و حدود ۲۰ مأمور در جلوی درب‌های خانه سینما قرار گرفت و درگیری‌هایی نیز به‌وجود آمد.

محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در این تجمع پلمپ خانه سینما را غیرقانونی دانست و گفت: “این‌ها دائم دم از قانون می‌زنند و از ما رفتار قانونی می‌خواهند اما اگر به سر تا پای آن‌ها نگاه کنیم هیچ رفتار قانونی نمی‌بینیم.”

عسگرپور به روند اختلاف‌ها بر سر موضوع خانه سینما پرداخت و افزود: “آن‌ها می‌خواهند خانه سینما را تبدیل به انجمن فرهنگی کنند و بهانه خود را اصلاح اساسنامه قرار داده‌اند.”

وی همچنین اعلام کرد که فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما و پرویز پرستویی، بازیگر سینمای ایران برای مذاکره به وزارت ارشاد رفته‌اند.

پرویز پرستویی نیز در این تجمع گفت در مذاکره‌ای که با جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد داشته وی گفته است که از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند خانه سینما تا زمانی که وضعیت مشخص نشده؛ باز نشود.

پرستویی گفت‌وگوی شمقدری با یکی از خبرگزاری‌ها را خواند که در آن شمقدری اعلام کرده بود باید دو طرف مذاکره کنند و مجمع عمومی با حضور صنوف قانونی برگزار شود.

تجمع‌کنندگان این سخنان را تکراری دانستند و گفتند به جواد شمقدری اعتمادی ندارند و تا باز شدن خانه سینما حاضر به ترک محل نیستند.

جواد شمقدری پیش از این گفته بود که باید مسائل را قانونی حل کرد و پلمپ خانه سینما نیز کاملا قانونی است. وی در سخنان روز سه‌شنبه خود تأکید کرد که خانه سینما طبق قانون منحل شده بود.

اصغر فرهادی، کارگردان سینمای ایران و برنده جایزه اسکار سال ۲۰۱۲ نیز به جمع تجمع‌کنندگان پیوست و سخنانی ایراد کرد.

اصغر فرهادی گفت: “خانه سینما برای اهالی سینما و ما فقط یک خانه صرف و یا محل اداری نیست بلکه یک وابستگی عاطفی همه ما به این خانه داریم.”

وی بسته شدن خانه سینما را شفاف ندانست و گفت باز شدن آن سودمند است و زیانی به کسی نمی‌رساند.

فرهادی افزود: “خانه سینما برای سینمای ایران سمبولیک است و تصور نمی‌کنم که با باز شدن آن اتفاق خاصی برای دیگران بیفتد.”

پس از گذشت مدتی حسین ساجدی‌نیا رئیس نیروی انتظامی تهران در محل حاضر شد و اعلام کرد که نیروی انتظامی حفاظت از خانه سینما را تا شش مرداد برعهده می‌گیرد و هیچ‌کس به خانه سینما وارد و یا خارج نخواهد شد تا مذاکرات انجام گیرد.

در پایان محمدمهدی عسگرپور از همه هنرمندانی که حضور یافتند سپاسگزاری کرد و گفت: “ما شش مردادماه ساعت ۱۰ صبح در این مکان مستقر می‌شویم و بعدازظهر نیز مجمع عمومی برگزار می‌کنیم.”

با سخنان عسگرپور تجمع امروز سینماگران معترض به پایان رسید.

در تجمع امروز هنرمندانی همچون مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، پگاه آهنگرانی، کیومرث پوراحمد، پرویز پرستویی، حسن برزیده، پرویز پورحسینی، رؤیا تیموریان، فاطمه گودرزی، حسن پورشیرازی، همایون اسعدیان، مجتبی راعی، محمدعلی سجادی، کمال تبریزی، ابراهیم مختاری، مجید برزگر، مجتبی میرطهماست، علی‌رضا داوودنژاد، هانیه توسلی، پیمان قاسم‌خانی، سیف‌الله صمدیان، پارسا پیروزفر، سروش صحت، کامبوزیا پرتوی، مازیار میری، رسول صدرعاملی، ابوالحسن داوودی و… شرکت داشتند.

تنش بر سر خانه سینما زمانی آغاز شد که سازمان سینمایی چند سال پیش اعلام کرد این نهاد غیرقانونی است و باید منحل شود. این تصمیم تا جایی پیش رفت که در خانه سینما بسته شد و موضوع به قوه قضائیه کشیده شد و در نهایت دیوان عدالت اداری به نفع خانه سینما رأی داد.

سپس کمیته هفت نفره بازنویسی اساسنامه خانه سینما برای حل موضوع تشکیل شد. این کمیته با سه نماینده از وزارت ارشاد، سه نماینده از خانه سینما و یک نماینده از ریاست‌جمهوری تشکیل و اساسنامه را نوشت و نسخه ای از آن را نیز در اختیار نهاد ریاست جمهوری و وزارت ارشاد قرار داد.

هیأت مدیره خانه سینما مقرر کرد که در تاریخ ششم مردادماه مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌کند تا این اساسنامه را به رأی بگذارد که در این فاصله خانه اصناف سینمای ایران با حمایت وزارت ارشاد تشکیل شد و این گروه تازه تأسیس مدعی شد که خانه سینما متعلق به آنان است و باید ساختمان و اموال آن در اختیار این گروه قرار بگیرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016