پنجشنبه 27 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور احتمالی جک استراو در ليست مهمانان ويژه مراسم تحليف روحانی

فارس ـ مشاور حجت‌الاسلام روحانی از احتمال حضور «جک استراو» وزير خارجه سابق انگليس در فهرست مهمانان ويژه مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب و تلاش‌ برای معرفی اعضای کابينه يازدهم در اين روز خبر داد.

مرتضی بانک مشاور حجت‌الاسلام روحانی در مرکز تحقيقات استراتژيک در گفت‌وگويی تفصيلی با خبرنگاران سياسی خبرگزاری فارس، به سوالات اين خبرگزاری درباره آخرين تحولات مربوط به کابينه يازدهم، موضوع روابط خارجی در دولت آينده، شرايط اقتصادی امروز کشور، اقدامات احمدی‌نژاد و يارانش در روزهای پايانی دولت وی و همچنين تعامل دولت آينده با مجلس پاسخ داد.

وی در اين گفت‌وگو که مشروح آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد از عملکرد دولت احمدی نژاد همچون بی توجهی به سرمايه های مديريتی کشور، اتخاذ تصميمات غيرکارشناسانه، ضعف دستگاه ديپلماسی و تنزل جايگاه آن به مرجع صدور گذرنامه و ويزا، پرداخت يارانه بدون واقعی سازی قيمت انرژی، تصميمات خلق الساعه و تامل بر انگيز در آخرين روزهای دولت مثل واگذاری‌های عجولانه، استخدامها و انتصابات و تخلف ۷۴ هزار ميلياردی برای تسويه بدهی دولت انتقاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاور روحانی در بخشی از گفتگوی خود با فارس از حضور مهمانانی ويژه در مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب ملت خبر داد و يکی از آنها را «جک استراو» وزير خارجه سابق انگليس معرفی کرد که در روزهای اخير از آمادگی برای سفر به تهران و ديدار با روحانی سخن گفته بود.

وی تصريح کرد:امکان دارد آقای استراو که گفته می خواهد به ايران سفر کند در بخشی از مراسم های آينده [ مربوط به آغاز کار دولت يازدهم]حضور يابد و خبر داريم دولت انگليس و کشورهای ديگر برای بخش ديگری از مسائل نيز اعلام آمادگی کردند که در رايزنی‌های مستقيم‌تر انجام دهند.

مشاور روحانی با اشاره به کاهش سطح روابط ايران با برخی کشورها به ويژه کشورهای همسايه و ضعف دستگاه ديپلماسی در اين زمينه، تصريح کرد: راهبرد دولت يازدهم تعامل با دنياست و می‌‌توان با بهبود روابط شرايطی فراهم کرد که حتی دولت‌های متخاصم رفتارشان را اصلاح کنند.

بانک با بيان اينکه آقای روحانی شخصا تجربه خوبی در اين زمينه دارد تاکيد کرد:‌ پيشبرد راهبرد تعامل کاملا در چارچوب منافع ملی صورت می‌گيرد و هرگز مصالح ملت در سايه تعامل و اعتدال دچار خدشه نخواهد شد.

«اعتدال به معنی سازش نيست بلکه به معنای افزايش قدرت مذاکره و چانه‌زنی در چارچوب منافع ملی است و می‌توانيم ضمن حفظ منافع و اصول اساسی خود، روابط مناسب برقرار و بخش زيادی از مسائل‌مان را با جامعه جهانی حل و فصل کنيم».

وی اصول حاکم بر اعتدال را «تعامل، تعادل و تناسب عنوان کرد و توضيح داد تعامل به معنی همفکری با عناصر تشکيل دهنده حاکميت، تعادل به معنای ميانه‌روی در رفتار و پرهيز از کندروی و تندروی و تناسب به معنای اتخاذ تصميمات مناسب در همه زمينه‌هاست.

وی درباره آخرين تحولات مربوط به تشکيل کابينه يازدهم نيز توضيح داد: پس از انتخاب آقای روحانی به رياست جمهوری ۴ کميته اصلی فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، سياست خارجی و سياست داخلی و امنيت برای جامعيت بخشی به فعاليت‌های دولت آينده تشکيل شد.

بانک از سيدرضا صالحی به عنوان مسئول کميته فرهنگی-اجتماعی، محمد نهاونديان به عنوان رئيس کميته اقتصادی، محمود واعظی به عنوان مسئول کميته سياست خارجی و علی يونسی به عنوان مسئول کميته سياست داخلی و امنيت نام برد و گفت يک کميته ويژه هم برای تعامل با مجلس تشکيل شده که مسئوليت آن بر عهده محمدباقر نوبخت است که در عين حال در کميته اقتصادی نيز نقش قابل توجهی ايفا می‌کند.

مشاور روحانی ادامه داد: اين کميته‌ها بيش از ۲۰ کارگروه متناسب با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مستقل تشکيل دادند که اعضای هر کارگروه بين ۱۵ تا ۲۰ نفر است که ترکيب آنها را برخی مديران از بدنه دولت فعلی، مديرانی از دولت‌های گذشته و کارشناسان حوزه‌های مختلف تشکيل می‌دهند.

به گفته بانک، ماموريت کميته‌ها و کارگروه‌ها، بررسی دقيق و کامل وضع موجود و شناسايی قوانين و مقررات برای ارائه گزارش به رئيس جمهور منتخب و تدوين برنامه‌ها و راهکارهای اصلاح و بهبود شرايط و معرفی افراد توانمند برای کمک به دولت است.

وی در عين حال خاطرنشان کرد که نظرات مسئولان کميته‌ها و کارگروه‌ها نيز مانند ساير پيشنهاداتی که به حجت‌الاسلام روحانی ارائه می‌شوند مشورتی بوده و الزام‌آور نيست.

مشاور حجت الاسلام روحانی در مرکز تحقيقات استراتژيک گفت: کارگروه‌های تخصصی ۲۳ شاخص برای اعضای کابينه و همکاران دولت آينده لحاظ کردند که مهمترين آنها اعتقاد به ولايت فقيه، پايبندی به قانون، معتدل و معتقد بودن به ايده‌ها و برنامه‌های آقای روحانی است.

بانک افزود: از ديگر شاخصه‌های مورد نظر پاک‌دستی، اهل تعامل و تعادل و تناسب بودن، کارآمد و متخصص و مجرب بودن و همچنين تندرو نبودن است و کسانی که اين ويژگی ها را داشته باشند از هر جريان و جناحی باشند می‌توانند به دولت کمک کنند.

وی در پايان يک خبر هم از زمان معرفی کابينه داد و اعلام کرد ظاهرا آقای روحانی در تلاش است که در روز تحليف که ۱۳ مرداد برگزار می‌شود کابينه خود را به مجلس معرفی کند که البته کار بسيار سنگينی است و در هيچ دولتی سابقه نداشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016