یکشنبه 30 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور اعتراضی يکصد نماينده کارگران ساختمانی در مجلس

ايلنا ـ رئيس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور از حضور اعتراض آميز بيش از ۱۰۰ کارگر به نمايندگی از کارگران ساختمانی نقاط مختلف کشور در بخش تماشاچيان صحن علنی مجلس خبر داد.

«اکبر شوکت» با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: اين کارگران ساختمانی که از شهرهای کوچک استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، يزد، لرستان، آذربايجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان پارلمان نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار ميليارد ريال به سازمان تامين اجتماعی برای بيمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زيرا اين مبلغ برای بيمه کردن يک ميليون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرايط کافی نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است قانون بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی، ‌ سازمان مالياتی را مکلف کرده تا معادل عملکرد ۹ هزار ميليارد ريال از کل عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهياری‌ها از محل منابع مندرج در بندهای (ج) و (د) ماده ۳۸ قانون ماليات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهياری‌ها و شهرداری‌های کشور را برای بيمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمين اجتماعی پرداخت کند.
اين مبلغ به جای سهم ۲۰ درصدی حق بيمه کارفرمايان در بيمه کارگران ساختمانی که تا پيش از اين از محل پروانه‌های ساختمانی تامين می‌شد اختصاص داده شده است.

رئيس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور تصريح کرد: اين قانون تصويب و برای تاييد نهايی به کميسيون اصل ۴۴ مجلس ارسال شده است و در آنجا می‌خواهند اعمال سهميه بندی سالانه برای بيمه کارگران ساختمانی را احيا کنند.

تذکر قاضی‌پور برای توجه به کارگران ساختمانی معترض

پس از حضور کارگران ساختمانی در بخش تماشاچيان صحن علنی مجلس و بی‌اعتنايی نمايندگان به آن‌ها، «نادر قاضی‌پور» نماينده اروميه در تذکری گفت: نمايندگان کارگرانی ساختمانی کل کشور در مجلس تجمع کرده‌اند. از اين رو از شما می‌خواهم يک نفر از نمايندگان را به نمايندگی از مجلس به جمع آنان بفرستيد تا مسائل آنان به مجلس منتقل شود.

وی تصريح کرد: ۱۴ درصد کشته‌های کشور، کارگران ساختمانی‌اند. جامعه کارگران ساختمانی هم کشته می‌شوند و هم خانواده‌های‌شان گرفتار مشکلات عديده‌ای هستند. برای حل مشکلات اين کارگران يک نماينده برای صحبت به جمع کارگران ساختمانی تجمع کننده بفرستيد.

اعمال مجدد سهميه بندی در کميسيون اصل ۴۴ مجلس

در همين رابطه، «علی يارمحمدی» دبير کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور با اشاره به قانون بيمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی که ۲۰ درصد سهم حق بيمهٔ کارفرمايان را از محل پروانه‌های ساختمانی تامين می‌کرد، گفت: در سال‌های اخير، شهرداری و کارفرمايان مدعی‌اند اين موضوع باعث افزايش قيمت ساخت در کشور شده است.

وی در گفتگو با ايلنا تصريح کرد: اين در حالی است که مطابق تحقيقات مرکز پژوهش‌های مجلس، تاثير اخذ سهم حق بيمه از محل پروانه‌های ساختمانی در افزايش قيمت ساخت مسکن، حداکثر ۳ درصد است.

اين فعال صنفی در ادامه بيان کرد: محل تامين سهم حق بيمهٔ کارفرمايان به کارگران ارتباطی ندارد بلکه ما به دنبال تخصيص بودجه کامل برای بيمهٔ همهٔ کارگران ساختمانی هستيم.

يارمحمدی افزود: در حالی که قانون «رفع موانع اجرايی قانون بيمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» تصريح داشت سالانه ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بيمه شوند و از سال جاری، سهميه بندی به طور کامل برداشته شود بحث‌هايی در کميسيون اصل ۴۴ مجلس مطرح است که سالانه ۲۰۰ هزار کارگر بيمه شوند.

دبير کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور در پايان اظهار داشت: امسال از مجموع ۱۷۰ هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت، کمتر از ۷۰۰ هزار نفر بيمه شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016