یکشنبه 30 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: ۱۶ آذر به نظام تعلق دارد، اوج نشاط سياسی دوران اصلاحات تعطيلی کلاس ها و حوادث ۱۸ تير بود

مهر ـ وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت: وقتی خروجی فعلی دانشگاهها را با خروجی دانشگاهها در زمان اصلاحات مقايسه کنيم می بينيم که ۱۸تير اوج نشاط سياسی زمان اصلاحات برای دانشگاهها بود.
کامران دانشجو با حضور در خبرگزاری مهر گزارشی از مهمترين دستاوردهای دوره وزارت خود ارائه داد و گفت: در زمينه اسلامی کردن دانشگاهها گاهی اوقات با بی انصافی روبرو بوديم. من در اين حوزه نه بر مبنای ذوق و سليقه خودم بود بلکه بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبری و امام خمينی(ره) اطلاعات را جمع آوری کردم.

وی با اشاره به مهمترين شاخصهای يک دانشگاه اسلامی، اظهار داشت: شاخصهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و رفتاری در يک دانشگاه اسلامی مهم است و در اين زمينه بيشتر در حوزه محتوا عمل کرديم که اکنون خود را نشان می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامهای علمی ايران

وی با اشاره به رتبه نخست ايران در منطقه، با بيان اينکه در سال ۹۰ به رتبه نخست منطقه رسيديم، گفت: علاوه بر اين رتبه در جهان هم رتبه خود را ارتقا داديم و در بحث فناوری هم در نانو، هوافضا، زيست فناوری بين ۱۰ تا ۲۰ رتبه ارتقا يافتيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با بيان اينکه از نظر علمی دانشگاههای ما دانشگاههايی هستند که دنيا قائل به اين است که در حال توليد هستند، ادامه داد: ۶۵ درصد توليدات علمی بعد از انقلاب در اين ۴ سال توليد شده است.

به گفته کامران دانشجو تعداد مقالات ايران در پايگاه اسکوپوس به ۲۱۷ هزار رسيده که اين آمار هم به بعد از انقلاب تاکنون مربوط است و بيش از ۱۴۰ هزار مقاله در اين چهار سال به خصوص دو سال اخير مربوط می شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری تاکيد کرد: جهت گيری توليدات علمی کشور بيشتر در راستای رفع مشکلات داخلی کشورمان است در حاليکه پيش از اين بدين صورت نبود، به همين منظور ۴۵ طرح کلان علمی در شورای عالی عتف که پيش از اين فعال نبود، با ۲۵۰۰ ميليارد تومان بودجه به تصويب رسيد.

وی افزود: در اين چهار سال کنسرسيومهای حوزه کاربرد و دانشگاه فعاليتشان را آغاز کردند و اين موارد دانشگاه را با صنعت مرتبط کرد و جهت گيری فعاليت دانشگاه خود به خود به اين سمت رفت که مشکلات داخلی کشور در حوزه صنعت برطرف شود.

بازنگری سرفصلها

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با يادآوری بازنگری سرفصلهای درسی، با بيان اينکه بازنگری برنامه های درسی و ارائه برنامه های درسی جديد طی اين چهار سال توسط وزارت علوم در دست اقدام قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تعداد زيادی از اين سرفصلها به علوم انسانی باز می گردد، اکثر اين برنامه های درسی نزديک به ۲۰ سال بود که بازنگری نشده بود و برای اولين بار است که اين تجديدنظرها انجام گرفت.

دفاع وزير علوم از استقلال دانشگاهها

وزير علوم با اشاره به برخی انتقادها در خصوص زيرسوال رفتن استقلال دانشگاهها، اظهار داشت: هم اکنون هيئت امنا همه کاره دانشگاه است و حتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا برای اجرايی شدن در اين هيئتها مورد بررسی قرار می گيرد، امکان دارد هيئت امنای يک دانشگاه اين موارد مد نظرش باشد يا نباشد.

وی ادامه داد: اين آقايانی که انتقاد می کنند خودشان در هيئت امنا نيستند و تاکيد دارند تصميمات آنان اجرا شود.

افزايش سن بازنشستگی

کامران دانشجو در اين باره با يادآوری افزايش سن بازنشستگی برای استادان، گفت: برای استاد تمام ۱۶ سال، برای دانشياران ۱۲ سال، برای استادياران چيزی حدود ۸ سال سن بازنشستگی افزايش يافت که رقابت ميان اساتيد به وجود آيد اين موارد نيز بعد از تصويب در هيئت امنای دانشگاهها مورد بررسی قرار می گرفت و سپس تصويب و بعد در دانشگاهها اجرايی می شد.

استقلال دانشگاهها در جذب

وی گفت: برخی جذب دانشگاهها را متمرکز در وزارت علوم مطرح می کردند در حاليکه ما تنها يک سايت راه اندازی کرديم تا افراد ثبت نام کنند، ما تنها حصار دور گروههای آموزشی را برای جذب افراد خود شکستيم حتی می توان گفت اين حصار را خود دانشگاهها شکستند.

وی ادامه داد: تنها کاری که وزارت علوم انجام می دهد يک استعلام از متقاضيان برای دانشگاهها است اما در نهايت اين دانشگاهها هستند که افراد را برای جذب تعيين می کنند.

به گفته اين مقام مسئول وزارت علوم، اما اينکه می گويند استقلال يعنی اينکه دانشگاه مستقل از نظام باشد من قائل به اين نيستم و بايد سياستهای نظام جمهوری اسلامی در دانشگاه پياده شود.

دانشجو در اين باره، اظهار داشت: ما کاری با استادی که نگاهش سکولار است نداريم و می تواند تدريسش را انجام دهد اما نبايد در درسش سکولار را ترويج دهد.

وی با اشاره به يکی از فرمايشات حضرت امام خمينی(ره) افزود: ايشان درباره استقلال دانشگاه فرمودند که استقلال دانشگاه با اسلامی شدن و جدا شدن از غرب ايجاد می شود. از اين رو من در ابتدای کار وزرات علوم اين فرمايش امام را روی کاغذ آوردم که برای رسيدن به آن راهکارها چيست. يکی از اين راهکارها تغيير در محتوا بود يعنی بايد سرفصلها مطابق با آموزه های دينی تدوين می شد و در علوم انسانی بايد حوزه های دينی جايگزين جهانبينی مادی غرب می شد و در بحث ظاهری نيز بايد احکام اسلام در دانشگاه جاری می بود.

دانشگاه سالن مد نيست

وی افزود: با اين ديدگاه بايد گفت دانشگاه سالن مد نيست. دانشگاه يک شان دارد و شما در اروپا هم که می رويد نمی توانيد با لباسی که به مهمانی می رويد وارد دانشگاه شويد، هنگام ورود به دانشگاههای آن کشورها کتابچه راهنمايی در خصوص نوع پوشش به شما می دهند تا وضعيت ظاهری را رعايت کنيد.

وی درباره کانونهای فرهنگی نيز گفت: در سال ۸۸ حدود ۱۵۰۰ کانون داشتيم و هم اکنون اين تعداد به بيش از ۳۲۰۰ افزايش يافته است، در سال ۸۸ تنها ۶ معاونت فرهنگی بود و هم اکنون تمام دانشگاههای کشور دارای معاونت فرهنگی هستند.

وزير علوم درباره مهمترين علت پيشرفت علمی دانشگاهها، تاکيد کرد: آرامش دانشگاهها علت اصلی پيشرفت علمی کشورمان در اين چهارسال است.

وی اظهار داشت: بعد از فتنه تمام ضد انقلاب و مجموعه خارج کشور نگاه و طمعشان به دانشگاهها بود و برای بر هم زدن آرامش دانشگاهها در مهر، آبان و آذر برنامه ريزی کرده بودند اما در اين مدت ما هيچ تنشی نداشتيم.

می خواستند ۱۶ آذر را مصادره کنند

وی با بيان اينکه می خواستند جنبش دانشجويی را در مقابل نظام قرار دهند، گفت: داشتند ۱۶ آذر را مصادره می کردند. ۱۶ آذر به نظام تعلق دارد پشتوانه نظام است اما عده ای می خواستند مقابل نظام قرار دهند اما با همکاری دانشگاهيان آرامش به دانشگاهها حاکم شد و نشاط سياسی تعريف شد. نشاطی که زد و خورد و هو کشيدن نيست و يعنی فعاليت عقلانی. يعنی برگزار کردن ۳ هزار نشست انتخاباتی بدون هيچ گزارشی از درگيری يا حاشيه.

هنوز با دانشگاه ايرانی اسلامی فاصله داريم

دانشجو در پاسخ به اين پرسش که فکر می کنيد در دوران وزارتتان کدام حوزه ها به نتيجه مطلوب نرسيده و يا احيانا غفلتی از آنها شده است، گفت: با آرمانهايم هنوز خيلی فاصله دارم. هنوز با يک دانشگاه ايرانی اسلامی فاصله دارم. با يک دانشگاه بومی که آموزه های دينی در آن حاکم باشد فاصله دارم و هيچ وقت از وضعيت موجود نمی توانم راضی باشم چون اگر راضی باشی حرکتی صورت نمی گيرد.

وی همچنين افزود: ما هنوز با وضعيت مطلوب کرسی های آزادانديشی فاصله داريم يکی از آرزوهای من اين بود که اين فرمايش حضرت آقا درباره کرسی های آزادانديشی جامه عمل پوشيده شود. البته ما ۱۴۰۰ کرسی برگزار کرديم اما هنوز با وضعيت مطلوب فاصله داريم.

۲ افسوس

وزير علوم اظهار داشت: يکی ۲ افسوس هم دارم. من شهيد شهرياری و عليمحمدی را از نزديک می شناختم و اکنون افسوس نبودنشان در دانشگاه را می خورم. اين ۲ نفر، دانشمند، با اخلاق، مسلمان و عالم واقعی بودند. مدتی هم بعد از شهادت عليمحمدی می خواستند وی را مصادره کنند که خيلی ناراحت بودم چون می دانستم که وی چقدر عاشق نظام و ولايتمدار بود.

اوج نشاط سياسی دوران اصلاحات ۱۸ تير بود

وی با اشاره به نشاط سياسی در زمان اصلاحات و مقايسه با وضعيت کنونی، گفت: آوردن صنعت به درون دانشگاه يکی از دستاوردهای ما بود. الان دانشگاه ما را با ۸ سال اصلاحات مقايسه کنيد. در آن زمان فضای دانشگاه بيشتر به مباحث حاشيه ای می پرداخت. با مقايسه خروجی فعلی دانشگاهها با زمان اصلاحات، می توانيم ببينيم که اوج نشاط سياسی که اصلاحات دنبالش بود ۱۸ تير بود. اوج نشاط سياسی آن زمان اين بود که دانشجويان راه می افتادند و کلاسها را مختل می کردند. ۱۸ تير شده بود يک داستان برای دانشگاه که امتحانات به تعويق بيافتد. اين شده بود فعاليت سياسی.

دانشجو اضافه کرد: بارها امتحانات را به تعويق می انداختند. امسال ۱۸ تير گذشت اما هيچ اتفاقی نيفتاد. می خواستند ۱۸ تير را تبديل به يک تقويم دانشگاهی کنند. اينها باعث شد که ما در ۸ سال اصلاحات در پايگاه اسکوپوس تنها حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مستند علمی به چاپ برسانيم اما ما صنعت را به داخل دانشگاه آورديم و ۱۴۰هزار مقاله با نگاه به رفع مشکلات داخل توليد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016