یکشنبه 30 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد نیویورک تایمز از تندروهای آمریکایی و اسرائیلی

با افزایش امید در غرب به برقراری روابط دیپلماتیک با ایران و حل مسئله هسته ای، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای که با امضاء هیئت تحریریه منتشر شده است، از رفتار تندروهای آمریکایی و اسرائیلی در واکنش به رئیس جمهور جدید ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرنامه گویا، نیویورک تایمز متعقد است : "هر چه دنیا به برقراری روابط دیپلماتیک با ایران نزدیکتر می شود، تندروها در واشنگتن و سایر نقاط جهان روی گزینه نظامی به عنوان تنها راه حل در صورت شکست مذاکرات با ایران تاکید می کنند."

متن این مقاله را در ذیل می خوانید:

هر چه دنیا به برقراری روابط دیپلماتیک با ایران نزدیکتر می شود، تندروها در واشنگتن و سایر نقاط جهان روی گزینه نظامی به عنوان تنها راه حل در صورت شکست مذاکرات با ایران تاکید می کنند. یکی از آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که دائما سعی می کند به دولت اوباما فشار بیاورد تا آمریکا به ایران نشان دهد که "گزینه نظامی ای که روی میز است، در واقع روی میز است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا زمانیکه ایالات متحده و ایران رابطه دیپلماتیک با هم نداشته باشند، نمی توان فهمید که راهی برای توافق وجود دارد یا نه. اما بدون شک اهمیت ندادن به انتخاب آقای روحانی، منجر به از بین رفتن این فرصت ناب می شود. اوباما گفته است که ایران مجهز به سلاح اتمی را تحمل نمی کند و بارها در مورد استفاده از "گزینه نظامی" هشدار داده است. هم او و هم آقای روحانی نیازمند شهامت و ایده های خلاقانه و مهارت هایی برای مدیریت مسائل داخلی شان برای ورود دو ملت به گفتگویی سازنده هستند.

از زمان انتخاب آقای روحانی هر دو طرف اظهارات امیدوارکننده ای در مورد آینده روابط دو کشور گفته اند. قدرت های بزرگ منتظر اقدامی مشخص تر از سوی ایران هستند. آقای روحانی می تواند با انتخاب کابینه و تیم مذاکره کننده ای میانه رو و با موافقت با انجام سریع مذاکرات، حتی مذاکرات مستقیم با آمریکا پیام های مثبتی بفرستد.

تحریم ها باعث شد ایران مجبور شود به پای میز مذاکره بیاید و اجرای آنها باید ادامه پیدا کند. ولی اضافه کردن تحریم های جدید، همانطور که بعضی از نمایندگان کنگره می خواهند، می تواند این نگاه در ایران را تقویت می کند که آمریکا قصد حکومت روحانیون در ایران را دارد و مذاکره کردن را غیر ممکن می کند.

آمریکا به همراه شرکایش در تیم مذاکره کننده - بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه - باید طرح جامعی برای مذاکره هسته ای آماده کند. این طرح باید شامل به رسمیت شناختن حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای، محدود کردن غنی سازی اورانیوم و حذف تحریم های سنگین علیه این کشور باشد.

دوشنبه هفته گذشته، آقای روحانی تصویری سیاه از وضعیت اقتصادی همراه با افزایش بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران ارائه کرد. روز پنجشنبه بانک جهانی اعلام کرد که ایران 6 ماه است قسط وام هایش را پرداخت نکرده است. اما ضعف هایی در رژیم تحریم ها هست که به این فشار اقتصادی آسیب می زند. برخی از شرکت هایی که به دلیل تجارت با ایران تحریم شدند، با موفقیت در دادگاه های اروپایی تحریم ها را به چالش می کشند چرا که دولت های اروپایی از افشای شواهدی که نشان دهنده ارتباط فعالیت این شرکت ها با برنامه هسته ای ایران است، خود داری می کنند.

این فرصتی سرنوشت ساز برای اوباما و آقای روحانی است. شکست در استفاده از این فرصت می تواند عواقب فجیعی برای کل خاور میانه داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016