چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران "در پی مقامی کلیدی" در کمیته امنیت جهانی سازمان ملل است

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گفته اند ایران در رقابت با کویت برای دست یافتن به مقامی کلیدی در "کمیته‌ نخست" در سازمان ملل است، که کار آن نظارت بر خلع سلاح و امنیت جهانی‌ست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ خبرگزاری رویترز، هشتم مرداد ماه، از قول منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گفت ایران در رقابت با کویت برای دست یافتن به مقامی کلیدی در «کمیته‌ نخست» در سازمان ملل است، که کار آن نظارت بر خلع سلاح و امنیت جهانی‌ست.

«کمیته نخست» نام اولین کمیته از شش کمیته اصلی ملل متحد است، با کنفرانس خلع سلاح در ژنو و کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد از نزدیک همکاری می‌کند و نشست تازه آن در ماه میلادی اکتبر آغاز می‌شود.

بنا بر آنچه رویترز می‌گوید ایران می‌خواهد به مقام «گزارشگر» این کمیته دست پیدا کند که کار آن بررسی و آماده کردن گزارش از اقدامات ۱۹۳ عضو آن در خلع سلاح و کمک به بهبود امنیت جهانی‌ست.

رویترز در این مورد با یکی از سخنگویان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز تماس گرفته و این مقام ایرانی ضمن تائید این خبر گفته است «این یک روند عادی برای هر یک از اعضاست».

خبری که در این مورد منتشر شده فورا با واکنش اسرائیل روبه‌رو شده‌ است؛ ران پروسور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفته اجازه دادن به ایران برای دست یافتن به مقامی در کمیته‌ای که با امنیت جهانی و خلع سلاح سر و کار دارد، مثل آن است که «از بشار اسد، که مسئول مرگ صد هزار نفر از شهروندان خود است دعوت کنیم رئیس دفتر سرشماری نفوس شود».

طی هفته‌های گذشته این دومین بار است که «تلاش» ایران برای دست یافتن به کرسی در کمیته‌ها و گردهمایی‌های سازمان ملل متحد خبرساز می‌شود.

در تیر ماه گذشته، پس از انتقاد تند ایالات متحده، ایران از قصد خود برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انصراف داد.

پیش از آن اعلام شده بود که ایران و سوریه در تلاش‌اند تا عضو گروه آسیای شورای حقوق بشر سازمان ملل شوند.

خبرگزاری رویترز ۱۹ تیر ماه گزارش داد که این دو کشور با چین، عربستان سعودی، ویتنام، اردن و مالدیو از گروه آسیا، بر سر اخذ چهار کرسی این شورا رقابت خواهند کرد.

در آن زمان نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود: «تلاش آنها برای پیوستن به شورای حقوق بشر نابه‌جاست، چرا که خود این شورا در حال حاضر در مورد نقض حقوق بشر و نیز سرکوب‌ها در سوریه از هر دو کشور در حال تحقیق است.»

همین خبرگزاری پس از انصراف ایران از عضویت در این شورا از قول یکی از سخنگویان نمایندگی ایران نقل کرده بود که «این‌گونه کناره‌گیری در میان گروه‌های مختلف سازمان ملل طبیعی است».

تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که سوریه همچنان در تلاش برای رسیدن به کرسی در این شوراست.

دو ماه پیش نیز ایران بنا به قوانین سازمان ملل در «گزینش الفبایی» به ریاست کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی دست یافت، که آن نیز با واکنش‌هایی از جمله از سوی ایالات متحده روبه‌رو شد.

در آن زمان آمریکا این کنفرانس را به‌دلیل ریاست ایران بر آن بایکوت کرد.

تهران نیز در واکنش شرکت نکردن ایالات متحده در آن را «بی‌اهمیت» خوانده بود.

کشورهای غربی نگران‌اند که هدف ایران از پیشبرد برنامه اتمی‌اش، دست یافتن به سلاح هسته‌ای‌ست، آنچه تهران همواره رد کرده است.

اما این موضوع از جمله مسائلی‌ست که در زمان تلاش جمهوری اسلامی برای عضویت در کمیته‌هایی که بر فعالیت‌های حساسی مانند خلع سلاح یا امنیت جهانی نظارت می‌کنند، واکنش‌هایی را بر می‌انگیزد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016