جمعه 11 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چین با تشدید تحریم آمریکا علیه ایران مخالف است

به گزارش بی بی سی فارسی، چین، بزرگترین شریک تجاری ایران و از مشتریان عمده نفت این کشور، مخالفت خود را با طرح جدید تشدید تحریم‌ها علیه ایران که به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، ابراز داشته است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه این هفته به منظور وادار کردن دولت جمهوری اسلامی به بازنگری سیاست هسته‌ای خود، طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۰ رای مخالف تصویب کرد.

براساس این طرح، دولت آمریکا ملزم می‌شود با فشار بر واردکنندگان نفت ایران، صادرات نفتی جمهوری اسلامی را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

این طرح برای اجرایی شدن باید به تصویب سنای آمریکا و همچنین امضای باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برسد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که روز جمعه، ١١ مرداد (٢ اوت)، به دفتر خبرگزاری رویترز فرستاده گفته است: "دولت چین همواره بریافتن راه حلی برای مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و اقدامات دیپلماتیک تاکید کرده و با تحریم‌های یک‌جانبه که براساس قوانین یک کشور واحد تدوین و اعمال می‌شود، مخالف است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارساز بودن تحریم‌های بیشتر علیه ایران به رفتار چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران بستگی دارد در حالیکه دولت چین مکررا مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

در جریان رای گیری در مورد قطعنامه‌های تحریم بین‌المللی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، دولت چین، که از اعضای دایم و دارای حق وتو در این شوراست، به این قطعنامه‌ها رای مثبت داد اما تحریم‌هایی را که به صورت یک‌جانبه توسط کشورهای غربی وضع شده مردود دانسته است.

سال گذشته، چین خرید نفت از ایران را به میزان ۲۱ درصد کاهش داد، اما به گفته کارشناسان، این کاهش تا حد زیادی ناشی از اختلاف نظر دو طرف در مورد شرایط قراردادهای جدید نفتی بوده است.

برخی از کارشناسان گفته‌اند چین با توجه به شرایط کنونی خواستار تخفیف های بیشتری در قراردادهای جدید نفتی با ایران شده است.

گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده حاکی از آن است که سایر کشورهای عمده خریدار نفت ایران، زیر فشار ایالات متحده و با توجه به مشکلاتی که در زمینه امکانات و روابط بیمه‌ای و بانکی، واردات نفت از ایران را به طرز قابل توجهی کاهش داده‌اند.

علاوه بر کاهش صادرات نفتی، تحریم‌های بانکی ایالات متحده باعث شده است تا ایران با موانعی در دریافت عواید ارزی ناشی از صادرات نفت مواجه شود و در برخی موارد، ناگزیر به معامله پایاپای روی آورد.

چین از صادرکنندگان عمده کالا به ایران است و بخشی از بهای خرید نفت از ایران را به شکل کالا تادیه می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016