چهارشنبه 16 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نوعی از"اعتدال و عقلانیت"، مسعود نقره کار

مسعود نقره کار
حسن روحانی همراه با معرفی وزیران کابینه‌اش میزان " تدبیر،اعتدال وعقلانیت"اش را بروز داد. روحانی در نخستین گام نشان داد که عبا و خروس و دُم خروسِ دروغ و جهالت و جنایت هنوزواقعی ترین حکایتِ تاریخِ حیات حکومت اسلامی ست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن روحانی، رئیس دولت اسلامیِ" تدبیر و امید"- که از نگاه ولی فقیه" دانشمند" نیز ازآب در آمده - ، طبق روال سنتیِ این جماعت، در باب برنامه‌های‌اش ادعاها کرده است. او مدعی شده است که "کانون فکری و اجرایی دولت‌ بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد" ، و اعتدال‌گرایی را "دوری از افراط و تفریط، توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی ، اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی ،فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌ها" تعریف کرده است. ایشان موعظت فرموده است که:" اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد ....و. دولت تدبیر و امید بر حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگویی به جامعه و به مدیریت علمی، تأکید خواهد داشت. مردم تغییر، تحول و تعالی می‌خواهند. مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند. مردم می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند. مردم می‌خواهند در فضایی آزاد، معنوی و عقلانی زندگی کنند. پدران و مادران جامعه ما در پی آینده‌ای مطمئن برای فرزندانشان هستند. جوانان ما می خواهند فرصت شکوفائی و کار و ابتکار داشته باشندو...".

اما ورای وعده وعید ها و حرف‌های دلنشین، دُم خروسِ تاریخیِ" دروغ و جهالت و جنایت" درنخستین قدم ها اززیرعبای بنفش این دانشمند محترم بیرون زد، و ندا داد که: " آی ایهاالناس این بابا از اعتدال و تدبیر و عقلانیت درکی وارونه دارد، و در بهترین حالت عکس برگردانِ همان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد است اما در بسته بندی‌ای به روز شده ".

حسن روحانی علی‌الحساب در قدم اول نشان داد:

1-تدارکاتچی‌ای صاف و صوف شده است آنگونه که به نحو احسنت جای مناسب برای وزرای " رهبرمعظم "اش در وزارت کشور و اطلاعات ودفاع و امورخارجه و.... لحاظ کرده است.

2- پیوندی قوی با اصولگرایان به ویژه شاخه ی جنایتکارترین شان دارد.

3-اگر به فرض محال دروغگو و عوامفریب نباشد ، حداقل نوعی " جعبه‌ی حرف است" .( نگاه کنید به فرمایشات ایشان در مورد حقوق سیاسی و اجتماعی زنان و ترکیب کابینه اش ).

نمونه ی قابل اتکا برای نشان دادن درک و فهم واژگونه‌ی این دانشمند محترم از اعتدال و عقلانیت، انتخاب مصطفی پورمحمدی برای مسؤلیت وزارت دادگستری ست. این انتخاب درک وفهم حسن روحانی از " بردباری در تعاملات سیاسی، اخلاق، مدارا، حرمت و کرامت انسانی، فضای آزاد و عقلانی و...." را نیزنشان داده است. جناب " اعتدال و عقلانیت" جلاد بیداد گستری را برای مسؤلیت دادگستری و عدالتخانه برگزیده است که از20 سالگی در مقام دادستان انقلاب اسلامی نشانده شده است و حداقل از آن زمان تا به امروز، یعنی حدود 35 سال ، از خون همان جوانانی که به قول دانشمند محترم : " می خواهند فرصت شکوفائی و کار و ابتکار داشته باشند" وضو ساخته است. جنایت کاری که به حکم‌اش جوانان 16، 17 و 18 ساله در ملا عام به دار آویخته و یا تیرباران شدند. ( در بندر عباس ، سال 1360)(1). ریاست جمهوری " اعتدال و تدبیر و عقلانیت " عدالت خانه ی کشورش را به دست جلادی می خواهد بسپارد که خط خون جنایت های اش نه فقط از هرمزگان و خوزستان و خراسان و تهران و....که به قتل های زنجیره‌ای وکشتار دگراندیشان و مخالفان حکومت اسلامی در خارج از کشور نیز امتداد یافته است (2)، جلادی که در کشتار بزرگ سال 67، به عنوان یکی از اعضای هیئت مرگ قاتل هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی شد، جنایتی که میزانِ توحش و سبعیت اش آیت الله منتظری را هم لرزاند و صدای‌اش رادر آورد:

"....به آيت الله موسوي اردبيلي كه آن زمان رئيس شوراي عالي قضايي بودند پيغام دادم: مگر قاضي‌هاي شما اينها را به پنج يا ده سال زندان محكوم نكرده‌اند؟مگر شما مسئول نبودي؟... حتي افرادي كه نماز مي‎خواندند، روزه مي‎گرفتند، طرف را مي‎آوردند به او مي‎گفتند بگو غلط كردم، او هم به شخصيتش برمي‌خورد نمي‌گفت، مي‎‌گفتند پس تو سر موضع هستي و او را اعدام مي‎كردند! در همين قم يكي از مسئولين قضايي آمد پيش من و از مسئول اطلاعات قم گله مي‎كرد كه مي‎گويد تندتند اينها را بكشيم از شرشان راحت شويم، من مي‎گويم آخر پرونده هاي اينها را بررسي كنيم يك تجديد نظري در حكم اينها بكنيم، مي‎گويد حكم اينها را امام صادر كرده ما فقط بايد تشخيص موضع بدهيم. به بعضي افراد مي‎‌گويند تو سر موضعي؟! او هم نمي‌داند كه قضيه از چه قرار است مي‎گويد بله، فوري او را مي‎برند اعدام مي‎كنند... اول محرم شد، من آقاي نيري كه قاضي شرع اوين و آقاي اشراقي كه دادستان بود و آقاي رئيسي معاون دادستان و آقاي پورمحمدي كه نماينده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگهداريد، آقاي نيري گفت:"ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام كرده‌ايم، دويست نفر را هم به عنوان سرموضع از بقيه جدا كرده‌ايم.كلك اينها را هم بكنيم بعد هر چه بفرماييد..."(3)

حسن روحانی، درآستانه ی 25امین سالگشت کشتار تابستان 67،با معرفی چنین جانوری به عنوان وزیر دادگستری‌ معنای جدیدی ازمفاهیم " تدبیر" و" اعتدال" و "عقلانیت" به دست داده است. او از را نرسیده نشان داد که عبا و خروس و دُم خروسِ " دروغ و جهالت و جنایت" هنوزواقعی ترین حکایتِ تاریخِ حیات حکومت اسلامی ست.

***********
زیرنویس:

1- اسد مذنبی : جنایات بدون مکافات پورمحمدی وجمهوری اسلامی در بندرعباس

http://ettelaat.net/08-augusti/news.asp?id=30840

2-به سال 1370 پورمحمدی به طور رسمی قائم مقام وزارت اطلاعات و رئیس اطلاعات خارجی فلاحیان شد.

3-خاطرات آیت‌الله منتظری،ج1 ،صص ) 628و 629).


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016