شنبه 19 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاآرتز: قدرت های جهان به اسرائیل اجازه حمله یه ایران را نمی دهند

روزنامه هاآرتز در نوشته ای تحلیلی وضعیت ایران پس از روی کار آمدن روحانی را بررسی کرده و معتقد است جهان به هیچ وجه حمله اسرائیل به ایران را دستکم تا زمان گفنگوی ایران با قدرت های جهانی تحمل نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا، روزنامه هاآترز در تحلیلی به شرایط جدید به وجود آمده پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران پرداخته است و جوانب حمله احتمالی اسرائیل را بررسی کرده است.

به نوشته هاآرتز: " این هفته مسئله ایران در دستور کار جلسات دولت اسرائیل قرار داشت. بنیامین نتانیاهو بار دیگر هشدار داد که علیرغم روی کار آمدن میانه رو ها در ایران، تهران به برنامه اش برای رسیدن به توانایی ساخت سلاح هسته ای شتاب بخشیده است."

نتانیاهو معتقد است، حسن روحانی قصد دارد با از سرگیری مذاکرات با غرب برای کشور زمان بخرد. به اعتقاد او برنامه اتمی ایران تنها با اقدامی نظامی متوقف می شود.

هاآرتز سپس گزارشی از پیشرفت برنامه هسته ای ایران ارائه می کند: " سانتریفیوژهای جدیدی در تاسیسات فردو شروع به کار کرده اند که می توانند اورانیوم را به میزان مورد نیاز برای تولید بمب غنی سازی کنند. این امر از چشم آژانس و ناظران بین المللی مخفی مانده است. از سوی دیگر،طبق گزارش وال استریت ژورنال، ایران به سراغ گزینه دیگری نیز رفته است: تولید پلوتونیوم که می تواند امکان تولید بمب را تا تابستان آینده در اختیار ایران قرار دهد.

دغدغه نتانیاهو این است که رهبر ایران، از روحانی به عنوان ابزاری برای گول زدن غرب استفاده کرده است.

هاآرتز در ادامه می گوید: " به نظر می رسد که ایران با طولانی کردن مذاکرات برنامه هسته ای اش را به پیش می برد و در نهایت غرب را در مقابل عملی انجام شده قرار می دهد: یا به سلاح هسته ای دست پیدا می کند و آنرا اعلام می کند و یا آنچنان به دستیابی به این سلاح نزدیک می شود که هیچ کشوری نتواند تهدید برای ایران باشد. با این وجود به نظر می رسد، بر خلاف سال های گذشته ، تفسیر کردن اظهارات نتانیاهو به اقدامی نظامی علیه ایران اشتباه باشد."

جو به وجود آمده پس از روی کار آمدن روحانی به هیچ وجه حمله اسرائیل به ایران را دستکم تا زمان گفنگوی ایران با قدرت های جهانی تحمل نخواهد کرد.

هاآترز معتقد است : " حمله نظامی به ایران تا تابستان سال بعد ناممکن خواهد بود. آن زمان جو بین المللی متوجه ایران و ادامه برنامه های هسته ای اش خواهد شد. از سوی دیگر تابستان آینده با مهلت نه ماهه اوباما برای رسیدن به توافق کامل بین اسرائیل و فلسطینیان نیز هم خوانی دارد. تابستان آینده مشخص خواهد شد که آیا تغییری در هر کدام از این دو موضوع رخ داده و یا خیر."

همچنین هاآرتز رفتار نیروهای مسلح اسرائیل را موئد ادعایش می داند: " این نکته که رفتار نیوره های مسلح اسرائیل تحت تاثیر نواسانات در تنش های بین ایران و اسرائیل قرار نمی گیرد، نشان می دهد که حمله اسرائیل به ایران در یک سال آینده نامحتمل است. فرماندهان نظامی اسرائیل می گویند قصد اصلاحات دارند و نمی خواهد توان نظامی ارتش را افزایش دهند. آنها به تحولات منطقه خوشبین هستند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016