سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقتی اسرائیل به پای خودش شلیک می کند

خبرنامه گویا: وبسایت اسرائیلی Ynet (نسخه آنلاین روزنامه یدوت آرونوت، دومین روزنامه پرتیراژ اسرائیل) نوشته ای به قلم افرائیم هالوی رئیس سابق موساد منتشر کرده که در آن به شدت از موضع دولت اسرائیل در مورد روی کار آمدن حسن روحانی در ایران انتقاد شده است. ترجمه این یادداشت در ادامه می آید:

حسن روحانی به تازگی به قدرت رسیده است ولی در همین مدت کوتاه به وضوح می توان تفاوت در رویکرد اسرائیل و آمریکا در قبال وی را مشاهده کرد. در حالیکه واشنگتن به صورت ضمنی از آمدن روحانی استقبال کرده است، بنیامین نتانیاهو او را گرگی در لباس گوسفند خوانده است و سعی می کند با ارجاع به سخنان او (که در بعضی موارد تکذیب شده اند) به همگان نشان دهد که ایران همچنان قصد نابود کردن اسرائیل را دارد.

پیش از اینکه با مخالفت روبرو شویم باید برای ادعای مان دلایلی قابل قبول بیاوریم. اساس رویکرد اسرائیل به ایران این است که رئیس جمهور در این کشور اهمیتی ندارد و رهبر ایران است که همه قدرت را در دست دارد و اوست که به تنهایی تعیین کننده سیاست هسته ای ایران است. رای دهندگان ایران، واکنش اسرائیل به نتیجه انتخابات در ایران را یک روز پس از پیروزی شگفت انگیز روحانی مشاهده کردند. به خصوص جوانان، زنان، روشن فکران و تحصیل کرده ها موضع اسرائیل را به عنوان توهین به خود و غرورشان تلقی می کنند.

اسرائیل به رای دهندگان ایرانی می گوید که اقداماتشان ناچیز است، آنها هیچ شانسی برای بهبود شرایطشان ندارند. اسرائیل به انتخاب آنها مشروعیتی نمی دهد ولی اگر واقعا انتخاب روحانی به نظر ما بی اهمیت است، این همه تلاش برای غیر مشروع دانستن وی چه دلیلی دارد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دولتی که روحانی قصد تشکیل آن را دارد، چهره هایی حضور دارند که بسیاری از آنها برای غربی ها شناخته شده اند. اگر اسرائیل به تلاشش برای بی اعتبار کردن دولت روحانی ادامه دهد، پیش از اینکه حتی گفتگویی بین ایران و ایالات متحده شکل بگیرد، بسیاری از آمریکایی ها ممکن است به این نتیجه برسند که اسرائیل قصد خدشه وارد کردن به هرگونه احتمال گفتگو بین تهران و واشنگتن را دارد.

در هفته گذشته، روحانی در اولین کنفرانس خبری اش به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام کرد که قصد دارد با غرب بر سر برنامه هسته ای ایران مذاکراتی جدی داشته باشد. او موضع ایران در داشتن حق قانونی برای غنی سازی اورانیوم را تکرار کرد. اما تنها یک انسان ساده لوح می تواند به این فکر کند که او موضع رسمی کشورش را پیش ازآنکه مذاکرات آغاز شوند رها می کند. برخی معتقدند که لبخندهای روحانی تنها قصد گول زدن غرب را دارد و او می خواهد با ادامه مذاکرات برای پیشبرد برنامه هسته ای کشورش زمان بخرد. این امکان وجود دارد ولی برای یافتن حقیقت، اسرائیل باید از مذاکرات استقبال کند نه اینکه بازگشت به پای میز مذاکره را بیش از این برای دو طرف دشوار کند.

من اعتقاد دارم که روحانی تا زمانیکه از خواست غرب برای مذاکره با ایران اطمینان حاصل نکند، رویکرد میانه رویانه در این زمینه اتخاذ نخواهد کرد. اگر سخنان این روزهای دو طرف گام های اول آنها برای مذاکره باشد، هر چه بیشتر از ارزش این مذاکرات بکاهیم، از توانمان برای اثر گذاری بر این مذاکرات بیشتر کاسته می شود.

دولت روحانی با حل مشکلات اقتصادی حادی که مردم ایران از آن رنج می برند روبروست. او به خوبی می داند که نمی تواند بدون رسیدن به توافق با غرب بر سر پرونده هسته ای، تحریم های فلج کننده علیه ایران را کاهش دهد. ایالات متحده قصد دارد پس از دعوت ایران به مذاکرات، وارد مذاکرات شود. اگر اسرائیل به موضع گیری علیه مذاکره ایران با آمریکا ادامه دهد، روابطش با ایالات متحده خدشه دار شده و نا خواسته به نفع ایران کار کرده است.

در هفته گذشته یکی از مقامات اسرائیلی رفتار ایالات متحده در مورد مسئله سوریه را باعث کاهش اعتماد اسرائیل به این کشور در انجام اقدامات لازم با توجه به نقش ایران در سوریه دانست. چه نکته ای در مورد رابطه با ایران وجود دارد که باعث اختلاف بین اسرائیل و ایالات متحده شده است؟ چرا باید درباره قابلیت آمریکا در مذاکره منطقی و مسئولانه با ایران شک کرد؟

پیشنهاد من این است که اسرائیل از مذاکره بین ایالات متحده و ایران استقبال کند. مذاکراتی که می تواند خطر هسته ای شدن ایران را از بین ببرد. اسرائیل می تواند نتیجه این مذاکرات را ارزیابی کند و در صورتی که برنامه هسته ای ایران ادامه یافت، انگشتش را همچنان روی ماشه تفنگ علیه ایران نگاه دارد.

اگر اسرائیل از مردم ایران تمجید کند، مردمی که در این انتخابات تمایلشان به رسیدن به آزادی و رفاه را نشان دادند، می تواند در آینده دریچه ای برای گفتگو با افکار عمومی ایران باز شود. ایرانیان ملتی هستند که برای غرور ملی شان اهمیت زیادی قائلند و اسرائیل باید به این غرور و بزرگی احترام بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016