پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توزيع اسناد و شبنامه‌هايي عليه روحانی و وزيران

اعتماد - سومين روز بررسي وزراي پيشنهادي كابينه روحاني، روز كم‌هياهو و در عين حال پرحاشيه‌يي بود؛ روزي كه در آن علي ربيعي و عباس آخوندي، دو وزيري كه اقليت مخالف مجلس از فضاي منفي عليه آنها خبر داده بودند، به راحتي از خود دفاع كردند و همه آنچه درباره آنها طي هفته گذشته در سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي نزديك به تندروها منتشر شده بود، رنگ باخت. شايد آنچه در تاخير قبل از جلسه علني گذشت و تذكر آغازين رييس مجلس به نمايندگان براي رعايت ‌شأن مجلس و پرهيز از هزينه كردن نام رهبري در نطق‌ها، از دلايل تاثيرگذار بر فضاي نطق‌هاي ديروز بود. اما اين همه باعث نشد كه تندروها دست از تلاش خود براي تخريب چهره وزرايي كه نمي‌پسندند، بردارند. اين‌گونه بود كه ديروز به موازات آنچه كه در پشت تريبون مجلس اتفاق مي‌افتاد، موج تخريبي هدفمندي كه بعد از جلسه روز دوشنبه آغاز شده بود، همچنان ادامه پيدا مي‌كرد. ماجرا از اين قرار بود كه پس از پايان جلسه روز سه‌شنبه و درحالي كه نطق نجفي در آن جلسه، فضاي مجلس را كاملا به نفع كابينه كرده بود، پيامك‌هايي به تلفن همراه نمايندگان ارسال شده بود كه محتواي آن تكذيب سخنان نجفي بود. دفاتر نمايندگان هم پس از پايان جلسه روز سه‌شنبه، فكس‌هايي دريافت كرده بودند كه در آنها مطالبي عليه نجفي و ربيعي آمده بود. در اين نامه‌ها آمده بود كه ميدان «حق‌شناس» به نام آيت‌الله حق شناس نبوده و مخالفت نجفي با تغيير نام اين ميدان به 9دي، به دليل رعايت حرمت آيت‌الله حق‌شناس نبوده؛ همچنين مطالبي از جنس نكات منتشر شده در برخي سايت‌هاي خاص، درباره فعاليت‌هاي علي ربيعي در دوران اصلاحات و انتخابات سال 88 به دفاتر نمايندگان ارسال شده بود. همزمان با ارسال اين مطالب، سايت جهان‌نيوز، منتسب به عليرضا زاكاني كه در صف اول مخالفان نجفي قرار داشت و بر عليه او هم نطق كرد، مطالبي را منتشر كرد كه حكايت از امضاي ميلي‌منفرد و نجفي، زير نامه حمايت از موسوي و كروبي و خاتمي در مرداد ماه سال 88 داشت. اين سايت همچنين به نقل از خانواده يكي از كشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات سال 88، نوشت كه نجفي در ديدار با اين خانواده، از مقابله نكردن رهبري با اين حوادث ابراز نارضايتي كرده است.

اين مطالب كه صبح ديروز در روزنامه كيهان هم منتشر شد، فضاي مجلس را در آغاز جلسه ديروز سنگين نشان مي‌داد. اما نطق مخالفان ربيعي، نشاني از اين فضا‌سازي‌ها نداشت و او هم با دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود، بدون حاشيه به نطق خود پايان داد. دقايقي بعد هم تلاش نمايندگان مستقل و ميانه‌روي مجلس به بار نشست و محمدعلي نجفي با ارسال نامه‌يي خطاب به نمايندگان، به شايعات منتشر شده، پاسخ داد. ماجرا اين‌گونه بود كه تعدادي از نمايندگان از جمله تاجگردون، اسداللهي، قوامي، هادي حسيني، نگهبان، نعمتي، سليمي، مطهري، سبحاني‌فر، صلاحي و مقيمي در نامه‌يي خطاب به نجفي پرسيده بودند «پس از دفاعيات جناب عالي مطالبي در مجلس مطرح شد كه نمايندگان محترم ضرورت دارد با اطلاع كامل راي دهند. لطفا در موارد زير شفاف اطلاع‌رساني فرماييد:

1- ايراد فرموديد نام ميداني كه قرار بود به 9 دي تغيير يابد قبلا به نام مرحوم آيت‌الله حق‌شناس بود و به حرمت نام ايشان مخالف تغيير نام بوديد. دوستان مي‌گويند اين ميدان متعلق به مالكي به نام حق‌شناس بوده و ربطي به آيت‌الله حق‌شناس نداشته است.

2- نامه سرگشاده‌يي منتشر گرديده كه نام جناب عالي به همراه تعداد ديگري در ذيل آن آمده است كه در اين نامه كه به مراجع عظام منتشر شده است نكاتي مطرح شده كه مطابق اصول نظام مقدس جمهوري اسلامي نبوده و اهانت به ساحت مقدس نظام كرده است. اين نامه به تاريخ 4 مرداد سال 88 است.» نجفي هم در پاسخ به اين نامه، نوشته بود:

«با تشكر از لطف شما عزيزان عرض مي‌شود:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


1- بنده در زمان طرح بحث، ميدان را به نام آيت‌الله حق‌شناس مي‌شناختم و اين استنباط متكي بر نظر جمع بزرگي از مردم محل بود علاوه بر آن نامه مورخ 17/12/89 فرماندار تهران در اين مورد كه براي تغيير نام ميدان آيت‌الله حق‌شناس مخالفت و تقاضاي تجديد نظر كرده است، مويد صحت استنباط بنده در آن زمان است.

2- نامه مورد اشاره را نه تنها بنده امضا نكرده‌ام بلكه براي نخستين بار هفته گذشته در جلسه كميسيون آن را ديدم، اين ترفند برخي سايت‌هاي هدايت شده از خارج كشور است كه مطالبي بر عليه نظام تنظيم مي‌كنند و نام عده‌يي از شخصيت‌هاي داخلي را براي اعتبار بخشيدن به مطالب كذب خود درج مي‌كنند.»

با انتشار پاسخ نجفي به همراه متن نامه‌يي كه فرماندار تهران در آن زمان نوشته بود و خواستار حفظ نام آيت‌الله حق‌شناس بر روي اين ميدان شده بود، بار ديگر تلاش‌هاي تندروها براي تخريب وزراي روحاني شكست خورد. اما ماجرا همچنان ادامه داشت، درحالي كه نطق‌هاي موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي و نطق خود حجتي هم در جلسه نوبت صبح بدون هيچ حاشيه‌يي پايان يافت و يك موافق و يك مخالف وزير دادگستري هم نطق‌هاي خود را ارائه كردند، زنگ پايان جلسه صبح توسط لاريجاني به صدا درآمد. خروج نمايندگان از پارلمان و حضور آنها در جمع خبرنگاران حاضر در لابي مجلس، سرآغاز انتشار اخباري جديد از تحركات مخالفان در صحن مجلس بود. چرا كه برخي از نمايندگان از انتشار شبنامه‌يي خبر دادند كه بين چند نماينده خاص دست به دست مي‌شده.

آن طور كه دو نماينده مجلس به اعتماد خبر دادند، در اين شب نامه‌ها از هاشمي‌رفسنجاني و روحاني به عنوان افراد مرتبط با «فتنه» ياد شده بود و نام ساير افراد مرتبط با «فتنه» كه در بين آنها چند تن از وزراي كابينه روحاني هم وجود داشتند، ذكر شده بود. اسماعيل جليلي عضو هيات رييسه فراكسيون رهروان ولايت مجلس در پاسخ به اين سوال كه نامه‌ها و بيانيه‌هايي كه بر عليه وزرا منتشر مي‌شود، چه تاثيري بر راي اعتماد نمايندگان خواهد گذاشت تصريح كرد: «چون عاملان انتشار اين نامه‌ها براي نمايندگان شناخته شده هستند، هرچه بيشتر بر عليه يك وزير كار كنند، به نفع آن وزير است.» اين در حالي بود كه مسعود پزشكيان، كمال‌الدين پيرموذن، جعفر قادري و مهرداد بائوج لاهوتي در گفت‌وگوهاي جدا گانه با خبرنگاران از رويت اين شبنامه در دست برخي نمايندگان خبر دادند ولي از جزييات محتواي شبنامه ابراز بي‌اطلاعي كردند. اما درحالي كه به نظر مي‌رسيد، غائله نامه‌نويسي و حاشيه‌سازي در جلسه راي اعتماد، در دستور كار اقليت افراطي و مخالف كابينه قرار گرفته و تحركات و رايزني چهره‌هاي شاخص اين جريان كاملا در صحن علني مشهود بود، ادامه بررسي برنامه‌هاي پورمحمدي براي تصدي وزارت دادگستري، جنجالي تازه در بهارستان آفريد و حواشي را از اطراف گزينه‌هاي نزديك به اصلاحات، به سمت راست‌گرايان كابينه منتقل كرد. نطق‌هاي كوچك‌زاده و بخشايش اردستاني عليه پورمحمدي و پاسخ‌هاي پورمحمدي كه به صراحت دولت احمدي‌نژاد و حاميانش را هدف قرار داده بود، فضاي مجلس را تغيير داد. حالا مناقشه بين اصولگرايان با وزير اصولگراي كابينه بالا گرفته بود. اما اين تنها نمايندگان حامي احمدي‌نژاد نبودند كه پور محمدي اعتراض مي‌كردند. مهدي دواتگري، نماينده مستقلي كه در بين سخنان بخشايش، تلويحا از او به عنوان قاضي‌اي كه مسوول رسيدگي به پرونده پورمحمدي بوده و توسط او بركنار شده، ياد شده بود، همه تلاش خود را كرد تا سوالش را از پورمحمدي بپرسد. اما پورمحمدي گفت كه در بين توضيحات خود به سوال او پاسخ داده و بعد از اينكه بازهم دواتگري اصرار داشت تا ميكروفنش باز شود و بتواند ناگفته‌هاي خود از پورمحمدي را بيان كند، لاريجاني به او فرصت بيان نداد و تا دقايقي بعد هم، ميز محل استقرار دواتگري محل تجمع نمايندگاني بود كه براي پي بردن به اصل ماجرا به او مراجعه مي‌كردند. اما با فرارسيدن نوبت بررسي برنامه‌هاي آخوندي وزير راه و شهرسازي، همه‌چيز براي ميدانداري دوباره برخي تندروها فراهم شد. با اين حال در نطق‌هاي مخالفان آخوندي هم، ديگر اثري از عبارات تند و تيز روزهاي گذشته نبود.

تا جايي كه علي اصغر زارعي هم به عنوان يكي از ليدرهاي جريان مخالف، وقتي براي مخالفت با وزارت آخوندي پشت تريبون رفت، نه يك بار كلمه «فتنه» را به زبان آورد و نه آن طور كه در سايت‌ها و رسانه‌هاي نزديك به تندروها آمده بود، به آخوندي تاخت. انتقادات زارعي به گونه‌يي بود كه آخوندي از او تشكر كرد و گفت: «ايشان من را از پاسخ دادن بي‌نياز كرد، چون تاييد كردند كه من در حضور رهبري حقيقت را گفتم.» پس از او هم نوبت به مخالفان و موافقان نعمت‌زاده رسيد تا اين‌بار بي‌پروا‌تر به وزير صنعت و معدن و تجارت روحاني بتازند. گويا در جلسه ديروز، خط قرمز انتقادات مسائل سال 88 بود. زيرا وزرايي كه قرار بود به دليل عملكردشان در سال 88 به باد نقد گرفته شوند، ديروز كار مشكلي پيش رو نداشتند، و در مقابل فشارها روي دوش وزرايي افتاد كه بهانه‌هاي ديگري براي مخالفت با آنها وجود داشت. اين‌گونه بود كه سن و سال نعمت‌زاده آخرين بهانه مخالفاني بود كه درپايان جلسه ديروز، با وزارت او مخالفت كردند.

اما به موازات اين سكوت مخالفان در پشت تريبون، همچنان قلم‌هاي آنها روي كاغد، هياهو به پا مي‌كند و اخبار رسيده حاكي از آن است كه امروز هم شبنامه‌يي عليه زنگنه و ميلي منفرد در صحن منتشر شود. شبنامه‌هايي كه براي كاستن از آراي وزراي پيشنهادي است. آنها در شرايطي به اين اقدامات خود ادامه مي‌دهند كه بنابر اخبار رسيده، تصميم فراكسيون اقليت مجلس(جبهه پايداري) بر اين است كه به هيچيك از وزراي پيشنهادي راي ندهند تا مخالفت خود را به اوج برسانند. ترفندي كه اصولگرايان و مستقل‌هاي مجلس معتقدند، باز هم به سود وزراي پيشنهادي خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016