چهارشنبه 9 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست خبری زنان روزنامه نگار اصلاح طلب: انتقاد از عدم حضور زنان در کابينه روحانی

مهر ـ انتقاد از عدم حضور زنان در کابينه روحانی،پيگيری مطالبات زنان در گزارش سالانه دولت، استفاده از ظرفيت زنان در دولت آينده،سهم خواهی زنان از دولت روحانی، مخالفت با وزارت زنان از مهم تريت بحث های نشست انجمن روزنامه نگاران زن بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس خبری "سهم زنان در دولت تدبير و اميد" امروز چهارشنبه به همت انجمن روزنامه نگاران زن(رزا) برگزار شد.

در ابتدای اين نشست ولی مراد عضو شورای مرکزی جامعه زينب با بيان اينکه استفاده از ظرفيت زنان در دولت آينده سوال اساسی بوده و دولت روحانی موظف به پاسخگويی به آن است گفت: آنچه ضرورت دارد حضور زنان در ساختار تصميم گيری کشور است چگونه می توان برای يک دولت برنامه ريزی کنيم در حالی که ۵۰ درصد جامعه يعنی زنان در آن سهمی نداشته باشند.

وی با انتقاد از اينکه در کارگروههای تخصصی برای انتخاب اعضای کابينه زنان حضور ندارد گفت: دولت تدبير و اميد موظف به پاسخگويی مطالبات زنان است.وعده روحانی مبنی برحضور زنان در کارگروه هايی که برای تعيين اعضای کابينه تشکيل شده عملی نشد و در نتايج مطلوبی برای زنان در اين کارگروه ها حاصل نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهرام نژاد يکی ديگر از اعضای انجمن روزنامه نگاران زن ايران با بيان اينکه مشارکت فعال زنان می تواند پيش نياز بهبود اوضاع زنان باشد گفت: در ايران ديوارهای بلندی برای ورود زنان در عرصه سياست وجود دارد از دير باز در تمام دنيا سياست امری مردانه تلقی شده است.

وی گفت در ليست ۳۳ نفره کابينه دولت روحانی سهم زنان صفر درصد است و زمانی که مطالباتمان را مطرح می کنيم می گويند سهم خواهی می کنيد.

وی با بيان اينکه احمدی نژاد در کابينه اش ۳ زن را به مجلس معرفی کرد و اين تابو را شکست گفت: کمبود حضور زنان در عرصه تصميم گيری مانع از آن شده تا زنان نقش سازنده ای را بجا بگذارند.

وی با بيان اينکه شعارهای روحانی با چينش کنونی کابينه در تضاد است و برابری ديده نمی شود گفت: در چارچوب شعار اعتدال بايد زنان در کنار مردان در کابينه حضور داشته باشند. متاسفانه چهره ای که از کشور داريم چهره مردسالاری دينی است. روحانی در سخنان تبليغاتی خود قبل از انتخابات به حضور زنان در تصميمات سياسی کشور تأکيد کردند. حال جايز نيست ايشان مانند آقای خاتمی ريسک پذير حضور زنان نباشند.

علی مراد يکی ديگر از انجمن روزنامه نگاران زن با بيان اينکه مسائلی که مطرح می کينم شخصی نيست و مهمترين دغدغه ما رفع تبعيض عليه زنان است گفت: الان برای ما يک علامت سوال است که در اين ۴۰ روز با همه ارتباطاتی که ما با دفتر دکتر روحانی داشته ايم اقدامی در جهت رفع تبعيض ها با چينش کابينه صورت نگرفته است.

وی تصريح کرد : نتيجه کارگروهها و جلساتی که با آنها داشتيم نشان می دهد وضعيت مطلوب نبوده است. توصيه می کنيم زمان باقی مانده برای تشکيل کابينه بازنگری صورت گرفته و اقدامی در جهت رفع تبض ها برداشته شود.

عالی پور يکی ديگر از اعضای انجمن روزنامه نگاران در اين نشست گفت: ما دو مطالبه کلی در اين حوزه داريم ، اول رفع تبعيض نگاه جنسيتی در کل کشور توسط مسئولان و مسئله دوم جايگاه زنان به عنوان بخشی از تيم اصلی تصميم گيری است.

وی تاکيد کرد: ما ارتقاء زنان را در همه سطوح می خواهيم چطور است در زمان انتخابات ۵۰ درصد رای جامعه برای زنان است اما بعد از انتخابات زنان فراموش می شوند.

به گزارش مهر، در اين نشست بر مسائلی چون برداشته شدن نگاه امنيتی بر زنان روزنامه نگار، زنانی که در زندان و بدون رسيدگی به پرونده هايشان به سر می برند و امکان فعاليت رسانه ای بدون سانسور تاکيد شد.

در ادامه نشت گرامی يکی ديگر از فعالان سياسی زن با بيان اينکه ۳۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته اما همچنان حق زنان پايمال می شود گفت: ما از روحانی هر سال يک گزارش کار می خواهيم که بر مبنای آن بايد اعلام کند چه حقوقی از حقوق زنان اجرا شده است.

ژاله فرامرزيان دبير کل انجمن روزنامه نگاران زن ايران در اين نشست با تاکيد بر اينکه زنان به دنبال سهم خواهی خود در کابينه نيستند گفت: بايد يک رويکردی فراتر از رويکرد مردانه داشته باشيم يکی از دغدغه های ما اين است برای پی گيری مطالباتمان که عقب گرد داشته باشيم. در ۸ سال گذشته نگاه به زنان باعث عقب رانده شدن آنان شده و ما امروز به دنبال مطالبات زنان در جايگاههای اجرايی هستيم.ما به دنبال رسيدگی به مطالبات عموم زنان هستيم.

وی با بيان اينکه روحانی در سخنرانی هايش به اهميت نهادهای مدنی پرداخته افزود: وی برنامه هايش را در مورد نهادهای صنفی و روزنامه نگاران زن مشخص کند.

فرامرزيان در خصوص حزب فراگير گفت: اساسا حزب با تفکر سياسی عجين است .ممکن است حزب فراگير را با رويکرد رسيدن به مطالبات زنان تشکيل دهيم و حزب زنان از آنجا که رويکرد سياسی دارند در زمره احزاب اصلاح طلب تعريف می شود.

دبيرکل انجمن روزنامه نگاران زن درباره وزارت زنان صريح کرد: نگاه ساختاری به مسائل زنان از چند زاويه است و اين ساختارها بايد ارتقا پيدا کند. سازوکار اساسی اثر بخشی اين سازمان بايد تعريف شود اميدوارم وزارت زنان نداشته باشيم از آنجا که با تعامل با مردان همواره دچار بحث می شديم اين ترس جدی به وجودمی آيد که از اين به بعد تمام مسائل به وزارت زنان محول شود که اين به نفع زنان نيست.

وی همچنين از بازگشت معصومه ابتکار بر رياست سازمان محيط زيست خبر داد و گفت: ابتکار در حال ارائه برنامه برای رياست سازمان محيط زيست است و رييس مرکز مطالعات زنان رياست جمهوری دولت يازدهم خانم دادمنش است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016