پنجشنبه 24 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان روحانی در دفاع از وزيرانش: خط قرمز کابينه، امانت‌داری در بيت‌المال و صيانت از حقوق مردم است

حسن روحانی در پايان بررسی صلاحيت وزيران پيشنهادی در مجلس به دفاع از وزيران خود پرداخت. وی گفت: "خط قرمز ميان همه ما و وزرای کابينه امانت‌داری در بيت‌المال و حراست در صحنه‌های بين‌المللی و صيانت از حقوق مردم ايران در صحنه‌های جهانی محسوب می‌شود. هر کسی اين خط قرمز را رعايت کند خدمتش مشروع و هر کس از اين خط عبور کند جايی در حلقه خدمت‌گذاران نخواهد داشت."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ايلنا: رئيس جمهور کشورمان گفت: از اعضای کابينهٔ پيشنهادی تشکر می‌کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبوری رعايت ادب و اخلاق و اعتدال به نقد‌ها و سوالات و حتی مخالفت‌هايی که گاهی لحن تند به خود می‌گرفت، پاسخ منطقی و مناسب دادند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن روحانی پس از پايان دفاعيات وزرای کابينه‌اش در مهلت دفاع خود از کابينه، با تشکر از مجلس به‌خاطر کار بزرگی که انجام داده‌اند، گفت: سابقه ندارد که کار بررسی صلاحيت هيئت وزيران ۴ روز طول بکشد و من اين را لطف ويژه مجلس نسبت به دولت تدبير و اميد می‌دانم که با دقت و وسواس مسئله را مورد رسيدگی قرار داد.

وی ادامه داد: در آغاز از همه نمايندگان چه آنهايی که در موافقت و چه آن‌ها که در مخالفت نسبت به برنامه و سوابق اعضای کابينه صبحت کردند، سپاسگزاری می‌کنم چون آن‌ها به وظيفه شرعی و ملی خود عمل کرده‌اند.

وی افزود: همچنين از مردم ايران به خاطر پيگيری موضوع بررسی صلاحيت اعضای کابينه در اين چهار روز تشکر می‌کنم. همچنين از همه رسانه‌ها به ويژه رسانه ملی به خاطر پوشش ويژه اخبار قدردانی می‌کنم.

رئيس جمهور کشور با تشکر از وزرای پيشنهادی اظهار داشت: از اعضای کابينهٔ پيشنهادی نيز تشکر می‌کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله و صبوری رعايت ادب و اخلاق و اعتدال به نقد‌ها و سوالات و حتی مخالفت‌هايی که گاهی لحن تند به خود می‌گرفت پاسخ منطقی و مناسب دادند.

روحانی با بيان اينکه می‌شد برخی از لحن‌ها بهتر از اين باشد، اظهار داشت: البته همه لحن‌ها و اظهارنظر‌ها در چارچوب آيين‌نامه مجلس انجام شد اگرچه برخی رسانه‌ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات و لحن آن انتقاد داشتند و گاهی از اصطلاح اعتراف‌گيری استفاده می‌کردند اما به نظر من همه نقد‌ها حق نمايندگان محترم بود.

وی اظهار داشت: نمايندگان بايد بدانند که به چه کسی و با چه ديدگاهی رای می‌دهند. رای نماينده حق حقوقی و سياسی اوست و حق آن‌ها در چارچوب قانون است و اميدوارم اين دولت، خدمتگزار به مردم باشد و همواره پشتيبانی مجلس را داشته باشد.

رييس‌جمهور گفت: همه ما با بالابردن آستانه تحمل بهتر می‌توانيم با هم تعامل کنيم و به ياری هم بشتابيم.

حسن روحانی با بيان اينکه برای فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانيت بوده و منتخب اعتدال خواهی مردم است، گاهی برخی تعبيرات در مجلس کمی دلگير کننده بود، گفت: اما چه بايد کرد اين شيوه مرسوم در مردمسالاری پارلمانی است همه ما بايد تحملمان را بالا ببريم. همه ما با بالابردن آستانه تحمل بهتر می‌توانيم با هم تعامل کنيم و به ياری هم بشتابيم.

وی ادامه داد: مجلس در بيان رای خود و ايفای وظيفه نمايندگی و اظهارنظر کاملا آزاد است. به رسانه‌ها می‌گويم بعضی سوالات نمايندگان برای رفع شبهات در ذهن مردم مطرح شد چون اگر شبهه‌ای مطرح باشد و نماينده محترم آن را بيان کند کمک به راستی است چون کمک کرده است واقعيت بهتر تبيين شود.

رئيس جمهور منتخب مردم با بيان اينکه بعضی سوالات گاهی تند به نظر می‌رسيد، اظهار داشت: ‌اما همه اين نظرات را به رسميت می‌شناسيم و اين حق مجلس شورای اسلامی است البته بايد توجه داشته باشيم نظر مجلس با نظرات برخی نمايندگان متفاوت است. مجلس از ۲۹۰ نفر تشکيل شده و نظر نماينده محترم در آن مشخص خواهد شد فقط بايد ساعاتی صبر کنيم و آن‌گاه رای مجلس ديده خواهد شد. هرچه رای مجلس باشد به آن احترام می‌گذاريم.

وی با تاکيد براينکه بايد پيام انتخابات ۲۴ خرداد که پيام ملت ايران است را ملاک قرار دهيم، گفت: ‌همه ما بايد يادمان باشد چه رئيس جمهور، ‌چه هر فرد ديگری نمی‌تواند نظر خود را به جای اسلام و به جای نظام بنشاند و همه بايد تحمل نظرات را داشته باشيم.

رييس‌جمهور گفت: شرايط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانيم در آن آزمون و خطا داشته باشيم تا فرصت‌ها را برای کسب تجربه آنهم در شرايط حساس را از دست بدهيم.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی اصل بر تفکيک قواست اما وقتی قوا نسبی است، توزيع و کنترل قدرت و مسئوليت مشترک مبنای اصل در قانون اساسی است به ويژه در دو قوه مجريه و مقننه. به همين دليل وزيران از دو طريق رای اعتماد کسب می‌کنند. يک بار توسط رئيس جمهور و يک بار توسط نمايندگان مجلس که هر دو منتخب مردمند. وزيران در برابر دو حق مسئولند. در واقع همه وزرا بايد پشتيبانی رئيس جمهور و نمايندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و اين پشتيبانی دوگانه است که در برابر مسئوليت‌های سنگين به آن‌ها قدرت بيشتری برای اجرای مسئوليت‌ها می‌دهد.

رئيس جمهور با بيان اينکه برخی از بحث‌ها و بگو مگو‌ها بازگشت به گذشته است، گفت: در فهم و تفسير قانون اساسی اختلاف نظر وجود دارد. اما بيان قانون اساسی کاملا روشن است و هيئت وزيران منتخب رئيس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اينکه کابينه‌ای که به محضر مجلس معرفی شده است يک منظومه منسجم و واحد است، تصريح کرد: در تمامی کابينه در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سياسی به گونه‌ای هماهنگ انتخاب شده است که اين کابينه در کنار يکديگر معنادار است. در واقع دولت به مديريت کل‌نگر، جامعه‌نگر، آينده‌نگر و پويا در کنار هم توجه کرده است تا شاهد انسجام مديريت واحد باشيم.

روحانی با بيان اينکه از بخشی‌نگری که هميشه آفت در نظام مديريت کشور بوده است در انتخاب کابينه اجتناب شده است، گفت: دستيابی به اين مديريت واحد لازمه يک نگاه استراتژيکی بوده است و در انتخاب همکاران اين نگاه در اولويت قرار گرفته است. در واقع بايد افرادی انتخاب می‌شد که در زمان تصميم‌گيری برای بخشی آثار فرابخشی تصميم خود را در ساير سازمان‌ها و نهاد‌ها مدنظر داشته باشد. انتخاب وزيران از افرادی بوده است با دانش، تخصص و تجربه بالا تا بتواند در شرايطی پيچيده کنونی کشور مديريت مناسبی داشته باشد.

رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه در انتخاب اين کابينه پيری، جوانی و ميانسالی فرع موضوع بوده است، گفت: شرايط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانيم در آن آزمون و خطا داشته باشيم تا فرصت‌ها را برای کسب تجربه آنهم در شرايط حساس را از دست بدهيم.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس گفت: جامعه‌ای که در آن علم و اخلاق تضمين‌کننده قدرت ملی باشد؛ جامعه‌ای است که از گسترش آسيب‌های اجتماعی فاصله گرفته و مسئولان دغدغه‌های آنها را پاسخگو خواهند بود.

وی گفت:‌ من در حقيقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنها و برنامه‌هايی که در طول فعاليت‌های انتخابات گفتم متعهدم. اين دولت برای پاسخگويی به همان وعده‌ها و تعهدها معرفی شده است. اين کابينه،‌ کابينه فردی است که با پشتوانه بيش از سه دهه تجربه مختلف در سطوح نظام و رای قاطع و معنادار مردم و مسئوليت رياست جمهوری قرار گرفته است.

وی افزود:‌ بديهی است که کابينه بايد متناسب با ديدگاه‌ها و تعهداتی باشد که به ملت ايران داده‌ام. در اين ميان لايحه‌ها و ارکان مختلف نظام به منظور خدمت به مردم شکل گرفته است و در شرايط دشوار حاکم بر کشور فرصت را مغتنم می‌شمارم و مطالبات مردم در شرايط فعلی را بگويم. در عرصه اقتصادی کاهش تورم و ثبات و آرامش در فضای کسب و کار رونق اقتصادی که منجر به اشتغال کشور و در ادامه حفظ معيشت مردم باشد می‌تواند فضای آرام‌تری پيش روی مردم داشته باشد.

رئيس جمهور در ادامه به سياست داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: در عرصه سياست داخلی مردم خواهان حقوق شهروندی و حقوق تمام اقليت‌ها هستند. مردم خواهان آرامش در رفتارهای سياسی و حفظ آرامش جامعه و حفظ حريم خصوصی آحاد مردم و در ادامه آن ثبات قانونی برای فعاليت احزاب و حاکم شدن فضای نشاط و اميد در جامعه هستند.

روحانی در ادامه از حوزه سياست خارجی غافل نمانده و گفت:‌ در عرصه سياست خارجی مردم به دنبال شرکت بيشتر ايران و ايرانی در سراسر جهان و تکريم اين ملت بزرگ هستند و من با حرمتی که نسبت به شان مردم و فرهنگ چند هزار ساله آن دارم، اين امر را محقق خواهم کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در کابينه من شاهد ايستادگی در حقوق و منافع ملی و مترادف با صلح و دوستی و همزيستی و احترام متقابل باشند. همچنين در حوزه فرهنگ و اجتماع مردم خواستار فضای اجتماعی‌تر و سرشار از ادب و دوستی و توجه به کرامت و چهره واقعی اسلام و اخلاق محمدی هستند که جهت ساماندهی فرهنگ عمومی تمامی اين عوامل در برنامه‌های ما قرار داده شده است.

رئيس جمهور کشور يادآور شد: جامعه‌ای که در آن علم و اخلاق تضمين‌کننده قدرت ملی باشد؛ جامعه‌ای است که از گسترش آسيب‌های اجتماعی فاصله گرفته و مسئولان دغدغه‌های آنها را پاسخگو خواهند بود.

روحانی تصريح کرد: ‌همه می‌دانيم که دولت يازدهم در چه شرايطی آغاز به کار می‌کند. پاسخگويی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعيتی که جامعه و نظام در آن قرار دارد دور از عقل‌گرايی است. همچنين وضعيت اقتصاد وضعيت پيچيده‌ای است.

وی با توضيح بيشتر مشکلات اقتصادی گفت: در عرصه اقتصادی با تورم بالا، رکود و نقدينگی بسيار بالا و ديگر مسائل اقتصادی مواجه هستيم که سخنانی پيرامون آن در هفته‌های گذشته بيان کرده‌ام.

رييس‌جمهور گفت: دولت نيز خود را موظف می‌داند با برنامه ريزی منسجم، پايبندی به قانون، در اولويت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی تمام تلاش خويش را برای گذار از شرايط فعلی و حل مشکلات و دستيابی به آينده بهتر به کار گيرد.

روحانی با بيان اينکه در عرصه سياست خارجی با تحريم‌های ظالمانه، چالش‌های منطقه‌ای و تنش‌های حاد سياسی در خاورميانه روبرو هستيم، افزود: در اينجا لازم می‌دانم با ملت بزرگوار مصر در برابر بی‌رحمی‌هايی که اين روز‌ها به آن‌ها می‌شود اظهار همدردی کنم.

روحانی با تاکيد بر اينکه همه جهانيان بايد به خواست مردم مصر احترام بگذارند، افزود: ما نيز با مردم مصر در اين شرايط اظهار همدردی می‌کنيم.

وی با اشاره به اينکه امروز منطقه با تهديد قدرت‌های خارجی مواجه است، افزود: در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسيب‌ها و برخی شکاف‌ها مواجه هستيم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: هرگونه قضاوتی درباره کابينهٔ پيشنهادی بايد بر مبنای لحاظ کردن توانايی‌های وزرا برای پاسخگويی به مطالبات مردم و عبور از شرايط دشوار کنونی کشور صورت بگيرد.

روحانی با تاکيد بر اينکه تک تک اعضای کابينه متناسب با اندازه و شدت چالش‌ها و انتظار مردم و نخبگان و شرايط وزاتخانه‌های مربوطه برگزيده شده‌اند، افزود: اين را هم می‌گويم که موفقيت دولت و انجام تعهدات دربرابر مردم نيازمند اراده ملی است به اين معنا که همه قوا با حمايت و هدايت مقام معظم رهبری بايد به ياری دولت بشتابند.

وی تصريح کرد: دولت نيز خود را موظف می‌داند با برنامه‌ريزی منسجم، پايبندی به قانون، در اولويت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی تمام تلاش خويش را برای گذار از شرايط فعلی و حل مشکلات و دستيابی به آينده بهتر به کار گيرد.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در دفاع از کابينه پيشنهادی به مجلس گفت: نخستين گام، پشتيبانی عزم و اراده ملی است. مردم خواست خود را می‌دانند و برنامه‌های دولت تدبير و اميد را شنيده‌اند.

روحانی افزود: مردم در اين ۴ روز هم صحبت‌های موافق و مخالف نمايندگان را که ضرورت تضارب آراء و نقد است دنبال کرده‌اند. به صراحت در خدمت شما عرض می‌کنم يکايک وزرای پيشنهادی را با مطالعه ظرفيت‌های کشور برگزيده‌ام و نگاه من در انتخاب آنها از نظر حرفه‌ای و تخصصی بوده است و به دنبال هيچ مصلحت بيرونی و سهم دادن به جناح‌ها و احزاب نبوده‌ام.

وی با تاکيد بر اينکه تمام حدس‌ها در اين زمينه خلاف واقع است، گفت: اگر کسی چنين تصوری داشته باشد جزو حدس و گمانی است که در قرآن عنوان شده است.

روحانی با تاکيد بر اينکه بعضی از وزرای پيشنهادی با اصرار او زير بار قبول مسئوليت رفتند، اظهار داشت:‌ کابينه من فراجناحی است اما فراجناحی به معنای نداشتن گرايش سياسی نيست و اعضای کابينه از چهره‌های شناخته شده سياسی کشور تشکيل می‌شوند که در طول انقلاب حضور موثر داشته‌اند و بديهی اين افراد تفکرات سياسی متفاوت با يکديگر داشته باشند اما مهم فراجناحی عمل کردن آنها است.

وی تصريح کرد: من با اصطلاحات مشکل ندارم اما وزير بايد وفادار به خواست ملت و هماهنگ با برنامه‌های رئيس جمهور باشد. همکاران من در دولت متدين، متخصص و پاک‌دست هستند و همه را به اين نيت انتخاب کرده‌اند که از رای اعتماد شما بهره ببرند و همچنين به من کمک کنند.

وی به اين نکته اشاره کرد که در چند سال گذشته حوادث تلخی رخ داد و گفت: براساس اين حوادث تلخ عده‌ای اردوکشی خيابانی کردند و عده‌ای ديگر کهريزک درست کردند. همه می‌دانيم کار ناپسندی صورت گرفت اما مهم اين است که تلاش کنيم آتش‌ها با تدبير خاموش شود.

وی با بيان اينکه بايد به دستگاه قضايی اعتماد داشته باشيم، افزود: در اين جريان عده‌ای احضار، عده‌ای متهم و عده‌ای محکوم شدند، اما بعد از چهار سال باز هم بايد از کوچه‌های باريک دنبال اختلافاتی بگرديم که منافع آن برای کشور نامشخص است. خود می‌گويد من نبودم ولی ديگری اصرار دارد که بگويد تو بوده‌ای. دستگاه قضايی و امنيتی می‌گويد نبوده است آن يکی می‌گويد بايد ثابت کنی که نبودی!

رئيس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با طرح اين سوال که آيا مطرح کردن اين موارد به نفع کشور است، ادامه داد: يک بار مسئله پيگيری شد و تمام شد اما آيا پيگيری مجدد آن به خاطر منافع ملی است و يا اينکه منافع خاص و جناحی در آن مطرح است؟ آنچه مهم است اين که همه بايد تلاش کنيم جلوی تکرار اين تخلفات را بگيريم و نگذاريم تکرار شود.

روحانی با اشاره به اينکه همه بايد توجه کنيم آنچه فتنه را خاموش می‌کند جلوگيری از تکرار شدن آن است، تاکيد کرد: حضور مردم در انتخابات، بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شيوه‌ها در اجرا و نظارت و توازن در رسانه‌های خبری و صدا و سيما، عقلانيت و اعتدال و بالاخره جايگزينی فضای اعتماد و نشاط به جای فضا تنش و اختلاف مدنظر است. آنچه ملت ايران به دست آورده است بسيار ارزشمند است و بايد به خوبی از آن حفاظت شود.

رئيس جمهور ادامه داد: خدمت شما عرض می‌کنم افرادی که برای همکاری دعوت شده‌اند انگيزه‌ای جز خدمت صادقانه ندارند. عمل به تعهد دينی و ملی خود دارند و وظيفه خود می‌دانند که خادم اين ملت و وفادار و پايبند به آرمان‌های امام راحل، ولايت فقيه و قانون اساسی باشند.

رييس‌جمهور گفت: اقليت‌های دينی و قومی در سطوح مديريتی ملی و محلی و حتی در مسئوليت‌هايی در نهاد رياست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.

روحانی با بيان اينکه من به دستگاه امنيتی کشورم اعتماد دارم، اظهار داشت: دستگاه امنيتی کشور به من و نمايندگان ويژه من اطمينان داده‌ که هيچ يک از وزرای کابينه از نظر امنيتی و حتی مالی و اخلاقی هيچ گونه مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: من نيز تنها به گزارش دستگاه‌های امنيتی اکتفا نکرده‌ام و با توجه به سابقه خودم در دستگاه‌های امنيتی و اطلاعاتی و قسمت‌های مختلف کشور تمام موارد را بررسی کرده و مشورت لازم را در انتخاب وزيران کابينه‌ام در بالا‌ترين سطوح انجام داده‌ام و بعد از اطمينان کامل از وزرا آن‌ها را معرفی کرده‌ام.

روحانی اضافه کرد: از نمايندگان مجلس خواهش می‌کنم به افرادی که بيرون از اين مجلس و با اهداف خاص به دنبال تخريب وزرای پيشنهادی هستند توجه نکرده و به مسائل ملی و شرايط ويژه کشور توجه داشته باشند.

رئيس جمهور با بيان اينکه تمام وزرای پيشنهادی من منشور اخلاقی دولت را که‌‌ همان اعتدال است با جان و دل قبول کرده‌اند اظهار داشت: وزرای من شناخته شده‌اند من با برخی از آنان در جنگ و زير بمباران هم رزم بوده‌ام و با برخی ديگر در مسئوليت‌های مختلفی که داشتم همکار بوده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: نمايندگان مجلس به رزمنده بودن وزرا، جانبازی آن‌ها و خانواده‌های شهيد آن‌ها توجه داشته باشند و در کنار آن قدر تجارب آن‌ها را بدانند.

روحانی به انتقاداتی که به متوسط سنی کابينه می‌شود نيز اشاره کرد و توضيح داد: در مورد اينکه می‌گويند متوسط سنی کابينه بالا است و گاهی تعابير نا‌زيبايی در مورد آن به کار می‌برند بايد بگويم که من جوان گرايی را می‌پسندم ولی برای مديران کلان، تجربه، تعهد، دانش و درايت را مقدم بر مساله سن می‌دانم اگر شرايط فعلی کشور نبود و يا دو مدير با دو شرايط کاملا مشترک وجود داشت حتما جوان‌تر را ترجيح می‌دادم.

وی گفت: دهه ۵۰ يعنی دهه پختگی و آنچه برای انتخاب آن‌ها تعيين کننده بود عشق به خدمت، ‌دانش، ‌تجربه، انضباط و تجربه کار گروهی بود.

رئيس جمهور با بيان اينکه من مدير برای پروژه انتخاب نکرده‌ام بلکه مديران ارشد ستادی به مجلس معرفی کرده‌ام خاطرنشان کرد: می‌دانيم که در جنگ فرماندهان کهنه کار اتاق فرماندهی جنگ را برعهده می‌گيرند و افسران جوان به ميدان نبرد می‌روند.

وی ادامه داد: به تمام وزيرانم توصيه کرده‌ام که از جوانان متخصص در رده‌های ميانی مديريت استفاده کنند و در بحث به کارگيری بانوان و به کارگيری اقليت‌های مذهبی و قومی نيز بايد بگويم که کابينه بزرگ‌تر از هيات وزيران است و بی‌ترديد از اين عزيزان استفاده خواهد شد.

روحانی با بيان اينکه از وزرا خواسته‌ام که بانوان را نيز در سطوح معاونت‌ها و مديريت‌ها به کار گيرند، گفت: همه بايد از بانوان در مشاغل کار‌شناسی بهره جوييم.

رئيس جمهور در مورد بکارگيری اقليت‌های دينی و قومی نيز گفت: از اين عزيزان نيز در سطوح مديريتی ملی و محلی و حتی در مسئوليت‌هايی در نهاد رياست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: قصد دارم نسبت به چند وزير کمی به تفصيل صحبت کرده و سخن را تمام کنم و به خستگی چند روزه شما نيافزايم.

وی افزود: برای وزارت بهداشت و دارايی آقای طيب‌نيا معرفی شدند که با توجه به ابعاد علمی و تجربه کافی ايشان و هماهنگی‌شان با تيم اقتصادی دولت، گزينه مناسبی هستند.

روحانی در ادامه به وزير ارتباطات اشاره کرد و گفت: برای اين وزارتخانه آقای واعظی معرفی شدند که تخصصی در مخابرات دارند و همچنين نسبت به نياز کشور، به ارتباط بين‌المللی آشنايی کامل دارند.

رئيس جمهور گفت: همچنين برای وزارت اطلاعات آقای دکتر علوی را معرفی کرده‌ايم. آشنايی من با ايشان در دوره‌ای از مجلس و حضور در کميسيون‌های مختلف مجلس بود و همچنين در مجلس خبرگان عضو کميسيون سياسی اجتماعی هستند و دارای مديريت کافی و آشنا به مباحث اطلاعات هستند. دکتر علوی مورد وثوق بنده بوده و بر اين اساس برای مسئوليت وزارت اطلاعات قرار داده شده‌اند و اميدوارم مورد وثوق نمايندگان نيز قرار بگيرند.

وی در ادامه به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی را به اصرار برای اين منصب دعوت کرديم. ايشان تجربه کافی داشته و سابقه طولانی پزشکی جهادی دارند و خدمت ايشان به جامعه پزشکی از مدت‌ها پيش مشاهده شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: برای وزارت دادگستری آقای پورمحمدی مسئوليت خطير را پذيرفتند و من از پذيرش ايشان خوشحال شدم، نه به اين دليل که به توانمندی ايشان در ايجاد هماهنگی بين سه قوه واقف هستم بلکه ايشان فردی مناسب برای مبارزه با فساد و برقراری عدالت هستند.

رئيس‌جمهور گفت: آقای دهقان فردی است که برای وزارت دفاع قرار داده شد. ايشان سابقه بسيار طولانی در حوزه جنگ و آشنايی با آن دارند و از نگاه استراتژيک به اين بحث آشنا هستند و اين حائز اهميت است.

وی افزود: آقای نعمت‌زاده را برای وزارت صنعت و معدن و تجارت انتخاب کردم؛ چراکه وی يکی از افراد شايسته بوده است و می‌تواند در اين بخش نشاط جديدی را به وجود آورند. در شرايط فعلی که بخش صنعت در کنار دو بخش ديگر معدن و تجارت قرار داده شده است، ايشان می‌تواند شکوفايی لازم را در اين بخش‌هابه ارمغان آورد.

روحانی در ادامه اظهاراتش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: برای اين وزارتخانه آقای جنتی که از فعالان انقلاب بوده و آشنايی کاملی به فرهنگ ايرانی و اسلامی دارند را انتخاب کردم. آقای جنتی همچنين به ابعاد فرهنگ در زمينه‌های بين‌المللی آشنا هستند.

رئيس‌جمهور گفت: برای وزارت کشور از آقای رحمانی فضلی استفاده کرده‌ام که همگان نسبت به وی آشنايی کامل داريد. ايشان هم با فرهنگ و هم با اجتماع و اقتصاد سراسر کشور آشنايی داشته و تمايل بنده برای نگاه بيشتر اقتصادی ايشان به استان‌ها را می‌تواند انجام دهد. ناگفته نماند که آقای رحمانی فضلی وزيری هستند که به چند زبان کردی، لری، آذری و البته فارسی سخن می‌گويند.

روحانی در ادامه به وزارت نيرو اشاره کرد و گفت: آقای چيت‌چيان برای وزارت نيرو انتخاب شده‌اند که هم دارای تخصص و هم دارای ابتکارات هستند و توجه ويژه‌ای نيز به وضعيت آب در شرايط فعلی دارند.

روحانی در دفاع از وزير پيشنهادی امور خارجه نيز گفت: ساليان دراز با آقای ظريف آشنايی دارم و به مهارت ايشان در مذاکرات بين‌المللی و آشنايی به مسائل مختلف جهانی و اطاعت از خط رهبری در مقاطع مختلف واقف هستم.

وی در ادامه به وزير پيشنهادی جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: ايشان متواضعانه افراد ديگری برای اين وزارتخانه پيشنهاد دادند اما خود آن عزيزان که ايشان معرفی کرده بودند و همچنين متخصصين همه اتفاق‌نظر داشتند که حجتی اين مسئوليت را بپذيرد.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به ويژگی‌های مديريتی وزير پيشنهادی آموزش و پرورش افزود: ايشان دارای نظرات راهبردی نسبت به آموزش و پرورش هستند و مقبوليت بالايی در بين فرهنگيان دارد.

روحانی تصريح کرد: نجفی درک عميقی از آموزش و پرورش و همچنان مسائل عمومی کشور دارد و دغدغه فرهنگيان را به خوبی می‌داند.

وی گفت: نجفی درست است تفکر اصلاح طلبی دارد اما همواره فراجناحی عمل کرده و به چارچوب‌های نظام و دستورات ولی فقيه معتقد است. قبلا هم گفته‌ام من با اصولگرا يا اصلاح طلب بودن کسی مشکل ندارم در دولت تدبير و اميد همه بايد اعتدال را رعايت کنند.

روحانی؛ علی ربيعی(وزير پيشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) را فردی صاحب صلاحيت دانست و در ارتباط با او اظهار کرد: برای اين وزارت لازم بود فردی انتخاب شود که هم اقتصاددان، هم جامعه‌شناس و هم آشنا به مسائل مختلف موجود در عرصه اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: ربيعی هم طعم فقر را با گوشت و پوست خود لمس کرده و هم سال‌ها در حوزه امنيت ملی فعاليت کرده و درک درستی از پيوند اقتصاد و سياست دارد.

وی با بيان اينکه؛ آقای ربيعی به خوبی متوجه مسايل حوزه خود بودند، گفت: ما ايشان را برای اين پست معرفی کرديم چون اينجا وزارتخانه‌ای است که همه مسائل ازجمله کارگری در آن مطرح است. من باتوجه به ويژگی‌های وزارتخانه و شناختی که از ايشان داشتم، اطمينان دارم به خوبی می‌تواند از عهده اين مسئوليت بربيايد.

حسن روحانی درباره وزارتخانه راه و شهرسازی و وزير پيشنهادی‌اش، با بيان اينکه آخوندی علاوه بر دانش مهندسی دارای دانش اقتصادی و توسعه اجتماعی است، گفت: حضور وی برای کل کشور مفيد است و می‌تواند در آمايش سرزمينی که برعهده اين وزارتخانه است و تمرکزگرايی و پايتخت‌سالاری که بايد از آن فاصله بگيرم، موثر باشد.

وی ادامه داد: راه و شهرسازی ماموريتی است که بايد براساس آن در تامين زيرساخت‌های توسعه و اتصال شبکه ملی دقت کافی شود و از آنجا که آخوندی حرفه‌ای و هماهنگ است و همه از انتخاب وی استقبال کرده‌اند و با توجه به سابقه جهادی و روحيه جهادگری و حضور به عنوان يک رزمنده، می‌تواند فرد موثری برای اين وزارتخانه باشد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه آخوندی اين شهامت را داشت که در سال‌های حساس در حضور مقام معظم رهبری بگويد که در انتخابات تقلب نشده است، گفت: نه تنها تقلب نشده است بلکه امکان تقلب نيز وجود ندارد. به ايشان تبريک می‌گوييم که فردی هستند انقلابی.

حجت‌الاسلام روحانی در دفاع از وزير پيشنهادی نفت نيز افزود: اين وزارتخانه از حساسيت بسيار بالايی برخوردار است. امروز شرايط کشور به گونه‌ای است که به تعبير ساده‌تر زندگی مردم به اين وزارتخانه بستگی دارد. شرايط سياسی و بين‌المللی نفت از جايگاه حساسی برخوردار است. دشمنان در حال توطئه و تحريم و گسترش آن برای اين وزارتخانه هستند. جايگاه وزارت نفت جايگاه يگانه‌ای است و نگاه ما نيز بايد به آن يگانه باشد؛ چراکه تنها بحث انرژی داخلی کشور نيست بلکه سياست خارجی و اقتصادی ما نيز به اين وزارتخانه وابسته است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما نياز داريم تا يک فرد باتجربه و متخصص مسئوليت اين وزارتخانه را برعهده بگيرد، ادامه داد: در اين زمينه و انتخاب وزير اين وزارتخانه وسواس به خرج داده‌ام و با افراد بسياری صحبت کردم. حتی قرار شد اين وزارتخانه را به دو نفر ديگری واگذار کنم که آن دو نفر تاکيد کردند بهتر از زنگنه کسی در شرايط کنونی نمی‌تواند مسئول به حق و شايسته اين وزارتخانه باشد. حتی در صحبت با متخصصان و صاحب‌نظران صنعت نفت نيز شايسته‌تر از وی فردی پيشنهاد نشد.

وی با اشاره به اينکه کافی است دوره مديريت وی را در وزارت نفت را با ساير حوزه‌ها مقايسه کرد، خاطرنشان کرد: در دوره مسئوليت وی وزارت نفت از شرايط ويژه برخوردار شد. وضعيت پارس جنوبی و روند پيشرفت آن را با دوره‌های بعدی مقايسه کنيم به پيشرفت کاری وی پی می‌بريم. البته در تمامی ادوار همه تلاش کردند اقدام موثری انجام دهند. من به جرات می‌گويم مناسب‌تر از زنگنه فردی را برای اين وزارتخانه سراغ ندارم و اين وزارتخانه حساس است و اگر بخواهيم حتی دو هفته اين وزارتخانه را با سرپرست اداره کنيم بنده به عنوان منتخب مردم می‌گويم که شرايط بسيار سخت و زيان‌بار خواهد بود.

روحانی با اشاره به اينکه با شناختی که از آقای زنگنه در دوره‌های مختلف از جمله دوره جنگ داشتم، می‌گويم که وی فرد مطمئن و پاکدست است، در مورد پرونده کرسنت گفت: بايد بگويم من خود به عنوان دبير شورای امنيت ملی در زمان انعقاد اين پرونده بودم و کاملا در جريان امور بودم. مهندس زنگنه فردی مفيد برای وزارت نفت در شرايط کنونی است.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در دفاع از وزاری پيشنهادی گفت: برای پست وزارت ورزش، آقای سلطانی‌فر انتخاب شد که ايشان با سابقه مديريت طولانی و مسئوليت‌های مختلف گزينه مناسبی برای اين پست محسوب می‌شود. ايشان در دو استان مختلف به عنوان رئيس شورای ورزش فعال بوده و مدتی به عنوان جانشين مسئول معاونت ورزش فعاليت کرده است.

به گزارش ايلنا، دکتر حسن روحانی همچنين بر نقش ورزش در ديپلماسی تاکيد کرد و ادامه داد: ما در زمينه ورزش در جهت افزايش غرور ملی و ديپلماسی ورزش حساب می‌کنيم و همچنين ورزش همگانی را بسيار مهم تلقی خواهيم کرد. آقای سلطانی‌فر کسی است که در بحث ساختاری و سياست‌گذاری بسيار آشنا هستند و در جلسات مشترکی که با هم داشتيم متوجه شدم با زوايای گوناگون اين مقوله آشنا است.

رئيس‌جمهور منتخب با تاکيد بر اينکه خودم را موظف می‌دانستم آنچه در خصوص توانايی اعضای کابينه آگاهی داشتم با صداقت و صراحت و قبول مسئوليت در روز قيامت بيان کنم، اظهار داشت: هر چه گفتم يک شهادت شرعی بود و من به تمام الزامات آن پايبند هستم.

وی ادامه داد: خداوندا تو شاهد باش جز حقيقت و راستی نگفتم و نخواهم گفت. تو شاهد باش هر چه گفتم برای آگاهی کسانی بود که در معرض داوری خطيری قرار دارند و تلاش کردم تا تمام آنچه در اين راه برای روشن شدن لازم است به نمايندگان ملت معرفی کنم.

روحانی با تاکيد بر اينکه کار انتخاب همکارانم را با دقت و مشورت و همچنين ارزيابی کامل انجام دادم تا شايستگی و توانايی لازم برای قبول مسئوليت مورد نظر را داشته باشند، اظهار داشت: در اين مسير حتی يک روز و يک ساعت وقت تلف نکرده‌ام و به دلايل شرايط حساس کشور و به تاکيد مقام معظم رهبری که گفتند: دولت را سريع‌تر معرفی کن بلافاصله پس از برگزاری مراسم تحليف کابينه خود را معرفی کردم و امروز خوشحال هستم با رأی شما نمايندگان حماسه سياسی مردم کامل خواهد شد و آنچنان که ۲۴ خرداد ماه مردم اين کار را کردند در ۲۴ مرداد شما نمايندگان آن را کامل کنيد.

وی با اشاره به نمايندگان افزود: اين شما و اين خدای حاضر و ناظر بر اعمال ما. اين شماييد و اين چشم منتظر مردم ايران که به دست آرای شما دوخته شده. همچنين اين شماييد و اين طمع دشمنان که هميشه خواستند ميان دولت و مجلس اختلاف وجود داشته باشند و من اميدوارم رأی اعتماد شما به همه اعضای کابينه پايانی بر اين گمانه‌زنی‌ها باشد.

منتخب مردم با بيان اين‌که بعضی گفتند فلانی خوشحال می‌شود چند نفر از وزراء رای نياورند، گفت: برخلاف اين گفته‌ها بنده بسيار خوشحال می‌شوم که تمام وزرای پيشنهادی رای اعتماد بگيرند که بی‌ترديد موجب می‌شود کار وزرا در خدمت به مردم سريع‌تر آغاز شده که خواست و انتظار ملت است.

روحانی با بيان اينکه اين اتفاق موجب خشنودی مردم و شادی مقام معظم رهبری خواهد شد، بيان کرد: انشاءالله امشب حماسه سياسی کامل می‌شود. اما به اين نکته اشاره کنم که خط قرمز ميان همه ما و وزرای کابينه امانت‌داری در بيت‌المال و حراست در صحنه‌های بين‌المللی و صيانت از حقوق مردم ايران در صحنه‌های جهانی محسوب می‌شود. هر کسی اين خط قرمز را رعايت کند خدمتش مشروع و هر کس از اين خط عبور کند جايی در حلقه خدمت‌گذاران نخواهد داشت.

وی در پايان گفت: خداوندا تعداد ما اندک و دشمنان بسيار هستند. تدبير ما در گرو تقدير توست و اميد ما به رحمت بيکرانه تو و ما خود را در مدار تو می‌دانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016