پنجشنبه 31 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام های تسليت برای خانواده رشيد اسماعيلی، عضو شورای سياست گذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت

کلمه ـ به دنبال درگذشت رشيد اسماعيلی خانواده مهدی کروبی، سيد محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين و شورای هماهنگی راه سبز اميد، عبدالله نوری و .. با صدور پيام های جداگانه ای، درگذشت رشيد اسماعيلی، عضو شورای سياست گذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت را تسليت گفتند.

رشيد اسماعيلی زندانی سياسی و عضو شورای سياست گذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت در بعدازظهر دوشنبه ۲۸ مردادماه درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۶۱ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر بود. ليکن در سال ۸۵ با حکمی در کميته انظباطی دانشگاه علامه از تحصيل محروم شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رشيد اسماعيلی در سوم دی ماه ۸۸ نيز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان دستگير و هفتاد روز را در بازداشت به سر برده بود و پس از آزادی با قرار وثيقه در دادگاهی به يک سال و شش ماه حبس تعليقی به مدت سه سال محکوم شد.
وی پس از آن در روز هيجدهم شهريور ۹۱ در اصفهان دوباره دستگير و سرانجام در ۲ آذرماه آزاد شده بود.

اين فعال سياسی از اعضای ستاد شهروند آزاد، حاميان مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ بود.

پيام شورای هماهنگی راه سبز اميد

شورای هماهنگی راه سبز اميد نيز با صدور پيامی، درگذشت اسماعيلی را تسليت گفت.

متن اين پيام به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم
خبر درگذشت يکی از سرمايه های گرانقدر جامعه مدنی و جنبش سبز مردم ايران، عضو شورای سياستگزاری سازمان ادوار تحکيم وحدت، مرحوم رشيد اسماعيلی، دوستان و دوستداران مشی متعهد، پيگير و در عين حال مداراجوی او را در بهت و اندوه فرو برد.

مرحوم اسماعيلی از جوانانی بود که اگرچه به ظلم از حق تحصيل باز ماند، اما با اتکا به اراده و تلاش فردی، هرگز از آموختن باز نماند. او از حق تحصيل در رشته حقوق بشر محروم شد، اما اين واژه را در جامعه اش زندگی کرد. او جزيی از پيکره پرافتخار دموکراسی خواهی؛ آزادی طلبی و عدالت جويی مردم ايران بود و در اين راه از پرداخت هزينه هايی چون زندان و بازداشت در امان نماند، اما همه اين سختی ها هرگز او را از تداوم راه سبز و مسالمت جويانه ای که انتخاب کرده بود، باز نداشت.

شورای هماهنگی راه سبز اميد، با تسليت اين مصيبت به خانواده، بستگان و دوستان آن مرحوم و نيز همفکران و هم حزبی های ايشان در سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، نام نيک او را به بزرگی ياد می کند.
شورای هماهنگی راه سبز اميد

پيام تسليت خانواده کروبی

انالله و انااليه راجعون

خبر درگذشت نابهنگام مرحوم آقای رشيد اسماعيلی، پژوهشگر و فعال سياسی موجب تاسف و تاثر بسيار شد. مرحوم رشيد اسماعيلی عضو برجسته شورای سياست گذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت و از همراهان ثابت قدم آقای کروبی در سال ۱۳۸۸ بود که بخاطر ايستادگی و مقاومت در پيگيری حقوق ملت در چند سال گذشته هزينه ی سنگينی پرداخت. اين محقق جوان در عمر کوتاه اما پربارش حق طلبی، ايمان و پايداری را در قلم و عمل به اثبات رساند. اين ضايعه را به خانواده محترم اسماعيلی بويژه پدر و مادر آن عزيز از دست رفته تسيلت عرض نموده و براِی آن مرحوم غفران و برای بازماندگان صبر جميل از درگاه احديت مسئلت می کنيم.

خانواده مهدی کروبی
۳۰ مردادماه ۱۳۹۱

پيام تسليت خاتمی

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقای نعمت الله اسماعيلی
درگذشت جوان برومند و شايسته و بيدار دل و مومن جناب آقای رشيد اسماعيلی فرزند گرانقدرتان موجب تاثر فراوان شد.
از خداوند ميخواهيم با دست رحمت خود بر دل داغدار شما و مادر شکيبای اين عزيز تسلی بگذارد.
تسليت مرا بپذيريد و به مادر داغدار و برادر گرانقدرش تسليت مرا ابلاغ کنيد
از خداوند برای آن عزيز رحمت و غفران و برای بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت ميکنم.

سيد محمد خاتمی


پيام تسليت عبدالله نوری

انالله و انااليه راجعون

درگذشت جانگداز پژوهشگر و فعال سياسی اصلاح طلب و عضو شورای سياست‌گذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت، مرحوم‬ آقای رشيد اسماعيلی را به خانواده ی داغدار و دوستان ماتم زده آن مرحوم، جنش فرهيخته، صبور و سرافراز دانشجويی ايران و مردم شريف و فهيم استان اصفهان تسليت عرض می نمايم.
خبر از دست دادن رشيد عزيز، دردناک، جانسوز و باورنکردنی بود و دوستان را در بهت فرو برد، ولی در برابر تقدير و مشيت پروردگار چاره‌ای جز تسليم و رضا نيست.
جنبش دانشجويی ايران و جريان اصلاحات يکی از عناصر فعال، دلسوز، پرتلاش و بااخلاق خود را که حضور بابرکتش برای حق طلبان و آزاديخواهان مايه ی اميد بود از دست داد. مرحوم رشيد اسماعيلی با بيان شيوا و قلم توانای خود، تفکر حق طلبانه و آزاديخواهانه ی ملت ايران را غنا می بخشيد.
اينجانب با ابراز تأسف و تأثر عميق خود نسبت به اين حادثه غم انگيز و با اميد به رحمت و فضل الهی، آرزو می کنم خداوند متعال روح پاکش را شاد و قرين رحمت واسعه ی خود گرداند و بازماندگان و دوستان آن عزيز، خصوصا مادر و پدر ارجمند و داغدار و اخوان گرامی آن عزيز سفر کرده را صبر و شکيبايی و طول عمر عنايت فرمايد.
عبدالله نوری
بيست و نهم مردادماه ۱۳۹۲

پيام تسليت سازمان دانش آموختگان ايران

روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) با صدور پيامی درگذشت رشيد اسماعيلی را تسليت گفت.

متن اين پيام که در پايگاه رسمی اين سازمان منتشر شده به شرح زير می‌باشد:

درگذشت رشيد اسماعيلی عضو شورای سياست گذاری سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) جامعه‌ی مدنی و فعالين دانشجويی را در غم و اندوه فرو برد.

رشيد اسماعيلی فعال برجسته‌ی جنبش دانشجويی و سازمان ادوار تحکيم وحدت بود که هزينه‌‌های سنگينی برای اعاده مطالبات آزادی‌خواهانه و دموکراسی خواهانه متحمل شد. چند نوبت بازداشت و محروميت از حق ادامه‌ی تحصيل که از حقوق مسلم يک دانشجو هست گوشه‌ای از هزينه‌هايی بود که وی پرداخته بود.

وی بعد از حوادث انتخابات سال ۸۸ پاياپای سازمان ادوارتحکيم وحدت در کنار مطالبات دموکراسی خواهانه مردم و رهبران جنبش سبز ايستاد و همچنين در پيگيری حقوق دانشجويان محروم از تحصيل مانند خودش از هيچ چيزی دريغ نکرد.

سازمان ادوار تحکيم وحدت اين ضايعه را به خانواده محترم اسماعيلی٬ جنبش دانشجويی و فعالين دمکراسی خواه ايران تسيلت عرض نموده و براِی آن مرحوم غفران و برای بازماندگان صبر جميل از درگاه خداوند مسئلت می‌کنيم.

روابط عمومی سازمان ادوار تحکيم وحدت ۳۰ مرداد ۱۳۹۲

پيام سازمان عدالت و آزادی ايران اسلامی

سازمان عدالت و آزادی ايران اسلامی نيز در پی درگذشت اسماعيلی پيامی به شرح ذيل صادر کرد:

بزرگ بود
و از اهالی امروز
و با تمام افق های باز نسبت داشت …

به نام حضرت دوست

بازگشت همه به سوی اوست

خبر کوتاه بود و بهت آور؛ حزن انگيز و اندوه بار؛ “رشيد اسماعيلی” فعال سياسی، نويسنده و تحليلگر سياسی درگذشت.

درست در سالگرد کودتای شوم ۲۸ مرداد، اين بار زمانه عليه پرچم های برافراشته اميد، کودتا کرد؛ و “رشيد اسماعيلی” ناباورانه از ميان ما رفت. آزادمردی شهره به انصاف، عدالت و اخلاق . آزاده ای که “عقلانيت انتقادی” را مسلک سياست ورزی نموده بود و ابايی از ابراز و اظهار منصفانه انتقادات خويش نداشت؛ هر چند هزينه های گزافی در اين راه نيز پرداخت. با اين وجود، انصاف و اخلاق ترجيع بند تحليل هايش بود. باری، حقيقت آن است که انديشه “رشيد” آن گونه که از نامش برمی آيد طی اين سالها و با همه فراز و فرودی که پشت سر گذاشته بود، رشيدتر شده و در حال جوانه زدن بود که دست تقدير، پرواز او را رقم زد. گو اينکه حضور گرانبهايش برای نسل جديد جويایِ انديشه و تحليل، دولت مستعجل بود.

رشيد عزيز را در يک کلام می توان عصاره انديشه، اخلاق و عمل دانست آزادمردی که فروتناننه و صادقانه از آرزوهای خويش برای آينده ايران سخن می گفت … روحش شاد و راهش جاودان.
سازمان عدالت و آزادی ايران اسلامی ضمن عرض تسليت اين ضايعه تابسوز و جانکاه به خانواده محترم ايشان و تمامی دوستداران او، قدردان مشاوره ها و همکاری های اين همراه و ياور سازمان بوده و اعضای حزب تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن نام و انديشه اين فرزند رشيد ملت به کار خواهند بست.

ولی نشد که روبروی وضوح کبوتران بنشيند و رفت تا لب هيچ
و فکر نکرد که ما ميان پريشانی تلفظ درها
برای خوردن يک سيب چقدر تنها مانده ايم

سازمان عدالت و آزادی ايران اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016