دوشنبه 4 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انشعاب در فراکسيون اکثريت مجلس

روزنامه بهار ـ فراکسيون رهروان ولايت يا همان فراکسيون اکثريت مجلس همواره نقشی اثرگذار بر تصميمات نهايی داشته است و به‌نوعی می‌توان گفت اين فراکسيون با تکيه بر تعداد اعضايش می‌تواند به جهت‌دهی‌ها در مجلس کمک کند يا نظر مجلس را در موضوعی خاص به‌طور کلی تغيير دهد.

کاظم جلالی، رييس اين فراکسيون، تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ساله، توجه به منافع ملی، اتخاذ رويکردی در جهت مصالح کلان کشور، تاکيد بر عقلانيت، اعتدال، تعامل سازنده با فراکسيون‌های مختلف برای حل مشکلات مردم، پرهيز از افراط‌وتفريط، عدم ورود به مجادلات بی‌حاصل سياسی و ايجاد هم‌افزايی بين نمايندگان را از اهداف تشکيل فراکسيون رهروان ولايت می‌داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بااين‌حال، اين فراکسيون پس از گذر از جلسات بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی، درگير مسائل به‌مراتب پيچيده‌تری شده است. روز گذشته چند نفر از نمايندگان مجلس پس از اتمام جلسه علنی، از انشعاب فراکسيون رهروان ولايت خبر دادند. به‌گفته اين نمايندگان قرار است فراکسيونی با عنوان «فراکسيون حاميان دولت» تشکيل شود.

در حاشيه جلسه علنی روز گذشته مجلس، بعضی از نمايندگان در گفت‌وگو با «بهار» اعلام کردند: «قرار است اين انشعاب رخ دهد و از درون فراکسيون رهروان، فراکسيونی با نام «حاميان دولت» بيرون خواهد آمد.» اين نمايندگان با وجود اطلاع موثق از اين اتفاق ترجيح دادند انشعاب نهايی فراکسيون رهروان نامشان ذکر نشود.

انشعاب اين فراکسيون با توجه به اتفاقات جلسه بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی چندان دور از ذهن نبود و پيش‌بينی می‌شد عده‌ای از اعضای اين فراکسيون به‌دليل بعضی اختلاف‌نظر‌ها از عضويت خود در اين فراکسيون منصرف، يا در کنار آن فراکسيون ديگری تشکيل دهند، اما چرا فراکسيون اکثريت منشعب می‌شود؟

دقيقا چند روز پيش از شروع جلسات علنی رای اعتماد به کابينه دولت يازدهم، بعضی از اعضای فراکسيون رهروان اعلام کردند: «تصميم نهايی اين فراکسيون بر اين است که به تمامی وزرای معرفی شده رای اعتماد بدهند.» عزت‌الله يوسفيان‌ملا يکی از نمايندگانی بود که اين خبر را تاييد کرد و گفت: «از آنجايی که فراکسيون رهروان ولايت اکثريت نمايندگان را به عضويت خود دارد، بنابراين به‌طور حتم تمامی وزرای پيشنهادی دولت رای اعتماد خواهند گرفت.»

در نهايت جلسات رای اعتماد تمام شد و با وجود تمام پيش‌بينی‌های انجام‌شده سه وزير دولت رای اعتماد نگرفتند. يکی از دلايل روشن اين اتفاق خلف‌وعده بعضی اعضای فراکسيون رهروان ولايت بود و درنهايت خود اعضای اين فراکسيون اعلام کردند: «فراکسيون تصميم همگانی نگرفته بود و بنا شد که هرکسی بنا به ديد خودش رای اعتماد بدهد.»

اين عدم تصميم همگانی فراکسيون رهروان به‌روشنی مشخص می‌کند که بين اعضای اين فراکسيون يک اختلاف‌نظر به‌وجودآمده و نبود اتحاد و اختلاف‌ها باعث شده تا مساله انشعاب اين فراکسيون مطرح شود، بااين‌حال هنوز بعضی از اعضای اين فراکسيون خبر از همدلی و تعهد اعضا در اين فراکسيون می‌دهند و خبر انشعاب فراکسيون را تکذيب می‌کنند.

رمضان شجاعی کياسری، نماينده ساری، به‌عنوان يکی از اعضای فراکسيون رهروان در گفت‌وگو با «بهار» ضمن رد خبر هرگونه انشعاب در فراکسيون رهروان، می‌گويد: «گرچه در رای اعتماد بين اعضای فراکسيون اتحادی همچون فراکسيون اصولگرايان يا ديگر مجامع نمايندگان وجود نداشت، ولی اين اتفاق دليل نمی‌شود فراکسيون بخواهد منشعب بشود.»

بدون شک اگر انشعابی در فراکسيون رهروان رخ بدهد، تضعيف قدرت اين فراکسيون از پيامدهای اوليه اين انشعاب است؛ تضعيفی که در پی آن قدرت جديدی به‌عنوان فراکسيون حاميان دولت را در صحن علنی وارد می‌کند و شايد تقابل‌ها در مجلس را بيشتر و شفاف‌تر کند.

غيبت بخشی از نمايندگان عضو فراکسيون رهروان از ديگر شواهدی بود که خبر انشعاب اين فراکسيون را بيش‌ازپيش تقويت می‌کرد؛ انشعابی که در پشت‌پرده‌های مجلس در حال پيگيری بود و نمايندگان را در سکوت و خفا به جلسات غيرعلنی مجلس می‌کشاند.

عزت‌الله يوسفيان‌ملا، ديگر عضو فراکسيون رهروان ولايت، در گفت‌وگو با «بهار» می‌گويد: «اختلاف بين اعضای فراکسيون کاملا جدی و بالا گرفته است. سر منشأ اين اختلاف‌ها از آنجايی شروع شد که نمايندگان اصرار داشتند آقای لاريجانی رييس فراکسيون رهروان باشد که ايشان قبول نکردند. در جلسات رای اعتماد يک‌بار ديگر اين اختلاف‌ها در نحوه رای‌دادن به وزرا عيان شد.» به‌گفته وی، فراکسيون رهروان در حال حاضر دچار اختلاف‌های جدی داخلی است.

بااين‌حال نمی‌توان به‌طور دقيق پيش‌بينی کرد اين انشعاب در چه مرحله‌ای است، ولی مشخصا اين اتفاق باعث می‌شود ساختار و چينش مجلس دچار تغييراتی بشود و اين امر می‌تواند فضای صحن را به شکل ديگری متحول کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016