جمعه 18 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بدنه مجلس اعتنایی به هیاهوی افراطیون ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر افراطیون در ولایت مداری خود صادق هستند باید آن را در عمل نیز نشان دهند. حال که کشور می‌خواهد آرامش پیدا کند چرا عده‌ای قدر آن را نمی‌دانند و سود خود را در این می‌بینند که کشور متشنج باشد.

سید محمود میرلوحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات صورت گرفته نسبت به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عنوان کرد: مردم ما دراین انتخابات از اصل غافلگیری استفاده کردند در حالی که خیلی از این سال‌ها افراطیون از تریبون‌های یکطرفه خود هر چه خواستند گفتند و خود را حق مطلق معرفی کردند و همواره دم از مردم زدند در حالی که مردم با این صراحت در سراسر کشور با فریادی بلند دیدگاه خود را اعلام کردند این نشان داد که ادعای افراطیون درست نبود و آن‌ها نماینده خاص مردم نبودند.

وی با بیان اینکه مردم با انتخاب خود تفاهم و وحدت همه جناح‌ها در داخل را طلب کردند، گفت: خواست مردم استقرار دیدگاههای میانه رو و اصلاح طلب بود که اصلاح طلبان نیز آن را زمینه سازی کردند. حضرات باید پیام مردم را به خوبی درک کنند؛ خوش باور هستیم اگر فکر کنیم که این جمعیت افراطی به راحتی در مقابل خواسته مردم کوتاه می‌آیند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: هفته اول پس از انتخابات افراطیون خیال کردند که برنده انتخابات هستند بعد که دیدند مواضع روحانی در عرصه داخلی و خارجی بسیار روشن است و هیچ نسبتی با بداخلاقی‌ها و انحصار طلبی‌های فکری آن‌ها ندارد مخالفت‌هایشان علنی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میرلوحی ادامه داد: در نظام ما انتخابات مجلس و دولت بایکدیگر همزمان نیست و تقریبا دو سال با یکدیگر فاصله دارند مزایای چنین امری این است که بالاخره حرف مردم بین هر انتخابات شنیده می‌شود کسانی که در انتخابات مجلس با ورود اصلاح طلبان به خانه ملت از طریق رد صلاحیت‌ها مخالفت کردند باید ببینند که در فاصله کمی ثابت شد که دیدگاههای آن‌ها مورد تایید مردم نیست اما متاسفانه با اینکه آن‌ها می‌دانند نظر مردم چیست اما باز هم ایستادگی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هم اکنون روحانی مجبور است وزرای خود را از میان این مجلس عبور دهد گفت: ‌آن‌ها تلاش می‌کنند تا مخالفت‌های تند خود را مطرح کنند تا روحانی در مقابل آن‌ها کوتاه بیاید اما اظهارات افراطیون مجلس بیشتر هیاهوست؛ بدنه مجلس اعتنایی به این هیاهو نخواهد داشت پیش بینی من این است دولت روحانی با رای خوبی از مجلس بیرون خواهد آمد.

وی ادامه داد:بعید به نظر می‌رسد که قاطبه نمایندگان بخواهند با رای مردم مقابله کنند این رای تازه از تنور در آمده است.افراطیون باید بپذیرند که مردم چه می‌خواهند حالا که مشخص شده است تعارض بین خواستگاه سیاسی آن‌ها و خواست امروز مردم وجود دارد نباید بر مواضع افراطی خود همچنان پافشاری کنند.

میرلوحی با بیان اینکه اگر افراطیون در دفاع از ارزش‌ها صادق هستند باید آن را در عمل نیز نشان دهند گفت: باید این عده اجازه دهند عقلا کشور را اداره کنند نباید فراموش کرد در دوره‌ای که چهره‌های شاخص کشور دچار غربت شدند چه بر سر کشور آمد.

وی افزود: به طور مثال بیژن نامدار زنگنه فردی است که کلنگ عسلویه را زد و وقتی دولت را ترک کرد یک تمدن صنعتی در عسلویه تحویل داد اما پس از آن دولتی روی کار آمد که این تمدن را تعطیل کرد و یا حتی حجتی در دوره خشکسالی دولت خاتمی خودکفایی گندم را برای کشور به ارمغان آورد.ربیعی نیز به عنوان فردی که در حوزه کارگری شاخص بود هم اکنون طلا را با این برند می‌شناسند اما سوال این است که چرا اتهام زنی به شخصیت‌های کشور همچنان مرکز کاسبی برخی حضرات شده است.

میرلوحی همچنین یادآور شد: امروز دیگر روز تفاهم و وحدت ملی است. اگر افراطیون در ولایت مداری خود صادق هستند باید آن را در عمل نیز نشان دهند. حال که کشور می‌خواهد آرامش پیدا کند چرا عده‌ای قدر آن را نمی‌دانند و سود خود را در این می‌بینند که کشور متشنج باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین اضافه کرد: خاتمی همواره عنوان می‌کند در مجلس قدرت توزیع شده است ۲۹۰ نماینده هر یک دیدگاه‌های خود را دارد که با تمام وجود متوجه بحران‌های کشور شده‌اند و امروز پیش از هر کسی آن را احساس می‌کنند و این را نیز درک کرده‌اند پس از انتخابات چه آرامشی در جامعه حکمفرما شده است.بنابراین لازم است که تدبیر و عقلانیت به فضای تصمیم گیری باز گردد و رای مجلس می‌تواند مقدمه خوبی برای تعاملات بعدی دولت و مجلس نهم باشد.

وی ادامه داد: مجلسی‌ها همچنین باید بدانند ظرف ۲ سال آینده انتخابات بعدی مجلس در پیش است بنابراین اگر می‌خواهند رای مردم را داشته باشند باید آن‌ها نیز در مقابل رای مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ خاضع باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016