دوشنبه 4 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: علاقه دارم "سخنگو" از بانوان باشد

روزنامه شرق: رييس دستگاه ديپلماسی تصميم دارد به انحصار مردان در سخنگويی وزارت امور خارجه پايان دهد، البته احتمالا.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه نسبت به حضور بانوان در سمت سخنگويی ابراز تمايل کرده است.

مرتضی سرمدی اولين سخنگوی وزارت امور خارجه بود و پس از او هم آصفی، حسينی، قشقاوی، مهمانپرست و در نهايت سيدعباس عراقچی اين مسووليت را برعهده داشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حالا وزير امور خارجه در اين‌باره به خبرنگار «باشگاه خبرنگاران» گفته است: «سخنگويی يکی از حوزه‌هايی است که من هميشه علاقه داشته‌ام از بانوان برای آن پست استفاده شود، اما هم‌اکنون در مديران حوزه سخنگويی از خانم‌ها هم استفاده شده، البته بايد ببينيم که در آخر چه می‌شود.»

اين اظهارنظر ظريف در حالی است که حسن روحانی، رييس‌جمهوری در چند وقت اخير به‌ويژه در زمان معرفی کابينه خود، به خاطر عدم حضور وزير زن در هيات دولت بارها مورد انتقاد قرار گرفت.

روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به همين انتقاد قول داد حتما از زنان در پست‌های مديريتی استفاده خواهد کرد. رييس‌جمهوری در صحن علنی مجلس در دفاع از وزرای خود نيز بار ديگر بر اين مساله تاکيد کرد و گفت: «بی‌ترديد بانوان در کابينه حضور خواهند داشت ثانيا از وزرا خواسته‌ام که از بانوان شايسته در معاونت‌ها و مديريت‌ها بهره‌گيری کنند و همه بايد در ارتقای جايگاه بانوان در مشاغل کارشناسی، مديريتی بکوشيم.»

روحانی در اولين اقدام عملی خود «الهام امين‌زاده» را به سمت معاونت حقوقی رييس‌جمهوری منصوب کرد. احتمالا ظريف نيز در عمل به همين توصيه رييس‌جمهوری گفته است: «من هميشه بر استفاده از نيروهای مجرب از هر دو جنس در وزارت خارجه تاکيد داشته‌ام، البته حضور زنان در سياست خارجی حضور بسيار مبارکی است و تلاش می‌کنم در حوزه‌های مختلف از خانم‌های متخصص داخل و خارج وزارت خارجه استفاده کنم، اما بايد منتظر ماند که اين فرصت کجا فراهم می‌شود.»

اما اشرف بروجردی فعال سياسی اصلاح‌طلب زن در گفت‌وگو با «شرق» از ميزان توجه دولت يازدهم به جايگاه زنان و استفاده آنان در کابينه و ساير بخش‌های دولت ابراز نارضايتی کرد و گفت: در مجموع احساسمان درباره حضور زنان در کابينه تدبير و اميد احساس مثبتی نيست.

بروجردی در واکنش به ابراز تمايل ظريف برای حضور يک زن در سمت سخنگويی وزارت امور خارجه نيز گفت: «ما از اين کار استقبال می‌کنيم اما متاسفانه تاکنون هرچه بوده تنها شعار بوده و برون‌داد عملی نداشته است. واقعيت اين است که ما هم دلخوريم و هم نگران، چراکه اگر همين روند ادامه پيدا کند، آقای روحانی نه‌تنها بخشی از حمايت‌ها را از دست می‌دهد، بلکه سرمايه بزرگی را نيز از دست خواهد داد. ما در تمامی زمينه‌ها زنان توانمندی داريم.»

او افزود: «آقايان اگر می‌خواهند پا جای پای امام بگذارند، بدانند امام سفيرانی را که برای ديدار با گورباچف فرستاد يکی از اين سفيرها زن بود و اين درس است برای آقايان.»

فائزه هاشمی هم در گفت و گو با «شرق» ابراز عقيده کرد: دکتر روحانی بايد تابوی انتصاب زنان در نقش‌های حساس و کليدی را بشکند؛ ما زنان سفير می‌خواهيم، زن ديپلمات، زنانی به‌عنوان رايزن فرهنگی؛ رييس دانشگاه، مدير، معاون، مديرکل و تمام آن سمت‌هايی که به وقت تقسيم غنايم، با‌هزار توجيه از دسترس زنان دور می‌شود. حالا وزير امور خارجه است که با تصميم خود، شايد بتواند اندکی از دلخوری‌های جامعه زنان و انتقاداتی که نسبت به روحانی در طول اين مدت وارد شده است را کمرنگ کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016