شنبه 26 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: هر اشتباهی در سياست خارجه برای ملت سنگين خواهد بود

• سياست خارجه جايی نيست که بدون دقت کسی بتواند سخن بگويد و يا موضع گيری داشته باشد
• مسئولان رده بالا اگر موضع گيری نادرست داشته باشند بايد پاسخگوی ملت بوده و از جيب خود خسارت را جبران کنند.

رييس‌جمهور گفت:هر اشتباهی که در سياست خارجه رخ دهد برای ملت سنگين خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن روحانی رئيس جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم توديع و معارفه وزرای سابق و جديد امور خارجه که در تالار آيينه اين وزارتخانه برگزار شد، گفت: بسياری از چهره‌هايی که در اين مجلس مشاهده می‌کنم چهره‌هايی آشنا هستند. افرادی که در زمانی در مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخيص مصلحت و سمت‌های ديگر به اين مردم خدمت کردند.

وی افزود: لازم است از وزرای خارجه سابق و اسبق يعنی آقايان خرازی، متکی و در پايان آن آقای دکتر صالحی که سالهای اخير بار مسئوليت در وزارت امور خارجه را برعهده داشتند تشکر کنم. اين افراد به طور قطع افرادی خدوم بوده‌اند. به عنوان مثال آقای خرازی که اينجانب در دوره‌ای با ايشان همکاری پياپی داشته‌ام و يا ديگر افراد که در مقطعی از مجلس همکار ان‌ها بوده‌ام همگی از هر نظر صالح و شايسته بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی در ادامه به وزير سابق امور خارجه اشاره کرد و گفت: دولت يازدهم قرار است از آقای دکتر صالحی در جايگاهی ديگر غير از وزارت يعنی سازمان انرژی اتمی بهره‌مند باشد و از وی استفاده کند. آقای صالحی همواره فردی اخلاقی و متين هستند. البته اين به اين معنا نيست که ساير وزرای پيشين اين گونه نبوده‌اند اما برخی از صفات در برخی از مسئولان ظهور و بروز بيشتری دارد که اين نکته در خصوص آقای دکتر صالحی نيز صدق می‌کند.

رئيس جمهور ادامه داد: همچنين خوشحال هستم که آقای دکتر ظريف تصدی اين وزارتخانه را عهده دار شدند و فکر می‌کنم که ايشان به خوبی می‌توانند اين بار خطير را به دوش بگيرند. من هم به نگاه ايشان و هم تجربه ايشان آشنايی کامل دارم. اين شناخت به دوران‌های طولانی از زمان جنگ و قطعنامه ۵۹۸ باز می‌گردد. در مقطع سالهای ۸۲ تا ۸۴ که رئيس مذاکره انرژی هسته‌ای بوده‌اند شناخت من را کامل‌تر کرده‌اند و ثابت کرده‌اند که می‌توانند اين مسئوليت را به خوبی انجام دهند.

وی در ادامه اظهاراتش به انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ اشاره کرد و افزود: اين انتخابات پيام‌های روشنی برای ملت در داخل ايران و ساير جهانيان داشت. اين انتخابات برخاسته از وجدان طبيعی مردم و تصميم گيری بدون فشارهای تبليغاتی صورت گرفت و می‌توان آن را از معجزات اين ملت عنوان کرد. در شرايطی که تمام علامت‌ها در زمان انتخابات رياست جمهوری ۹۲ محورهای ديگری را حکايت می‌کرد اگر بگوييم تبليغ توانست انتخابات را موفق کند درست نيست چرا که اين گونه نبود و تبليغ در جای ديگری بود و يا اگر بگوييم قدرتهای ذی‌نفوذ در دست مردم بودند که آن هم در جای ديگری بود و يا اگر بگوييم پول تاثيرگذار بود که آن هم در جای ديگری بود.

وی تاکيد کرد: در انتخابات ملت توانست به يک تصميم برسد و اين معنا و مفهوم خاص خود را دارد.

رئيس جمهور همچنين تاکيد کرد: در اين انتخابات شاهد بوديم که روستاييان پيشتاز بودند به عنوان نمونه چندی پيش، يکی از نمايندگان که خود مبلغ کانديدای ديگری بود اسمی از شهری در خطه مرزی برد و گفت که ۸۵ درصد آرای آن شهر به نام من بود که اين نشان می‌دهد مردم با خواست خود پيامی را برای ما دارند. مردم با انتخاب خود پيروز شدند و اگر ما صدای ملت را به خوبی نشنويم اين پيروزی را از بين برده‌ايم اما در صورتی که صدای ملت را به خوبی بشنويم اين ملت هستند که پشتيبان ما خواهند بود.

روحانی ادامه داد: يکی از پيام‌های رسای مردم، پيام ايجاد تغيير در سبک و سياق وزارت خارجه هم در مقام تصميم و هم در مقام اجرا بود. مردم يک برداشت از گذشته سياست خارجه دارند. البته اين به معنای اين نيست که وزارت خارجه از کارشناس‌های ماهر تهی شده و يا عملکردی خلاف منافع نظام داشته است اما در برخی مسائل با کم کاری‌هايی مواجه شده که لازم است در آن‌ها اصلاحاتی صورت گيرد.

وی يادآور شد: سياست خارجه جايی نيست که بدون دقت کسی بتواند سخن بگويد و يا موضع گيری داشته باشد. هر اشتباهی که در سياست خارجه رخ دهد برای ملت سنگين خواهد بود.

روحانی ادامه داد: مسئولان رده بالا اگر موضع گيری داشته باشند بايد پاسخگوی ملت بوده و از جيب خود خسارت را جبران کنند.

رئيس جمهور گفت: همه ما دو عنوان داريم؛ يکی عنوان فردی و حقيقی بااسم و تحصيلات و تجارب مشخص و عنوانی ديگر که با عنوان حقوقی که به ما تعلق ندارد و ما امانت آن عنوان هستيم.

وی افزود: عنوان رياست جمهوری و يا نمايندگی مجلس و يا امور خارجه و يا هر عنوانی ديگری که مردم به ما سپردند با آراء مستقيم و غيرمستقيم همگی بر اين عنوان تاکيد دارد که ما خدوم ملت هستيم و نبايد در اين امانت خيانت کنيم.

رئيس جمهور گفت: سفير بودن و معاون وزير بودن و کار‌شناس بودن عناوين حقوقی است که تمام آن را مردم يا با آرای مستقيم و يا غيرمستقيم به ما داده‌اند چرا که حکومت از طريق آراء مردم انتخاب می‌شود پس در نتيجه ما مالک اين عناوين نيستيم و اگر فردی با عنوان حقوقی حرفی بزند بايد اين نکته را به خاطر داشته باشد که يک امانتدار است و بايد به گونه‌ای عمل کند که ضرر به ملت نرساند.

روحانی با بيان اينکه متاسفانه گاهی برخی از مسئولان احساس مالکيت نسبت به سمت‌های خود دارند، گفت: اين عناوين زمان دار و مشروط هستند و هيچ کس غيرمشروط عنوان حقوقی ندارد. اين عناوين مشروط به رعايت و احترام به قانون اساسی بوده و بسيار مهم است که چگونه از اين عناوين استفاده کنيم.

رئيس جمهور در ادامه اظهاراتش گفت: لازم است اشاره کنم که آقای ظريف نياز به معارفه ندارد چرا که ايشان را بسياری از فعالان عرصه سياست خارجه می‌شناسند اما بايد بگويم يکی از پيام‌های انتخابات اين بود که بايد در سياست خارجی تجديدنظر دارد.

روحانی ادامه داد: اين نکته به معنای تغيير نيست بلکه تجديدنظر و اصلاح در تاکتيک‌ها مدنظر خواهد بود. سياست خارجه جای شعار نيست. ما حق نداريم از سياست خارجه برای گرفتن تشويق و احترام استفاده کنيم چرا که سياست خارجه بسيار حساس بوده و کليد حل بسياری از مشکلات مردم نيز در دست همين سياست می‌باشد.

رئيس جمهور ادامه داد: در سياست خارجه افراد حرفه‌ای با کار شبانه روزی و رويی گشاده و با شهامت برای بيان منافع قرار داده شده‌اند و با هيچ کس هم تعارف ندارند. سياست خارجی جای شعر و تعريف نيست.

وی افزود: اگر نتوانيم وقايع را درست درک کنيم و سپس در تصميم گيری‌ها و تصميم سازی‌ها درست عمل نکنيم قطعا ناموفق خواهيم بود.

روحانی در ادامه اظهاراتش ظريف را فردی عنوان کرد که می‌تواند با تجربه‌های خود وزارت امور خارجه را اداره کرده و از سرمايه‌های فراوان وزارت امور خارجه يعنی مغزهای متفکر و باتجربه بهره برد.

به گفته رئيس جمهور حتی تجربه‌هايی که مسئولان امور خارجه کسب کرده‌اند نيز از امانت‌هايی است که مردم به آن‌ها سپرده‌اند و اميدواريم از اين امانت‌ها به خوبی استفاده شود.

روحانی تصريح کرد: در دولت تدبير و اميد تمام کار‌شناسان در تبيين مسائل بايد احساس آزادی کنند. اين موضوع که من حس کنم وزير چه نظری دارد و بر مبنای آن نظری را بيان کنم به هيچ عنوان درست نيست.

وی ضمن تاکيد بر آزادی تصميم يک کار‌شناس گفت: کار‌شناسی آزاد يعنی اينکه آن چرا که شما می‌دانيد را به عنوان يک کار‌شناس و مسئول بگوييد و در صورتی که احساس می‌کنيد با آن کار وزير خشنود نمی‌شود به اين نتيجه می‌رسيد که خداوند از ما خوشحال خواهد بود؛ چرا که بدون ترس نظر واقعی خود را گفته‌ايد و مهم نيست که وزير چه فکری می‌کند.

رئيس جمهور به مشکلات عرصه سياست خارجه اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مشکلات بسيار زياد است اما اميد من به حل آن‌ها بسيار بسيار بيشتر است و ما با همکاری هم وارد اين عرصه شده و با منطق با دنيا حرف می‌زنيم در صورتی که ملت احساس کند که ما با تدبير وارد شده‌ايم حامی ما خواهند بود اما اگر ما شعار دهيم و نحوه سلوک ما به گونه‌ای باشد که ملت احساس کند که ما دقيق عمل نکرده‌ايم اجماع ملی نيز ايجاد نخواهد شد.

رئيس جمهور يادآور شد: ملت ما منافع و حقوق خود را زير پا نمی‌گذارد و پيام روشن خود را هم در ۲۴ خرداد به دنيا داد.

روحانی در پايان ضمن ابراز آرزوی موفقيت برای صالحی و در ادامه آن ظريف، از مجلس شورای اسلامی برای فعاليت چهار روزه خود در راستای رای اعتماد به وزرا تشکر کرد و گفت: عليرغم اينکه ۳ وزير از وزرای پيشنهادی رای نياورده‌اند اما در هر صورت مجلس حق قانونی خود را اعمال کرده و ما به آن احترام می‌گذاريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016