سه شنبه 22 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير پيشنهادی وزارت امور خارجه: سياست خارجی نبايد دستخوش سليقه جناحی شود

• نه با اتوبوس بلکه تاکنون حتی يک نفر از اقوام خود را وارد وزارت خارجه نکرده‌ام
• تندروی نشانه ضعف است
• دايره دوستی ايران با جهان را افزايش می‌دهيم
• دولت آماده است تا کنشگران صحنه جهان را ناگزير کند که رفتار خصومت‌آميز خود را مبتنی بر رفتار متقابل تاليف کنند

ايلنا: وزير پيشنهادی وزارت امور خارجه گفت: وزارت‌خارجه با کاهش تهديد و ايجاد فرصت دايره دوستی ايران با جهان را افزايش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدجواد ظريف در دفاع از برنامه‌های خود در جمع نمايندگان مجلس عنوان کرد: ايران اسلامی قدرتمند است و بايد همه قدرت ايران را باور کنيم. مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذيرش رويکرد رئيس جمهور پيام روشنی برای جهان دارد که حاکی از عزم مردم ايران برای تعامل عزتمند با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق ملت و براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از اين مسير مصالح و منابع نظام در جهت آرمانی و ملی تامين شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ‌در چند سال اخير سلطه‌گران تحريم‌های ناروايی به مردم ايران تحميل کردند اما علی‌رغم اين فشارهای بی‌منطق؛ مردم با هوشياری و تقويت انسجام ملی در انتخابات اخير؛ استقلال و عزت ايران راتضمين کردند. احترام به مردم سالاری اسلامی و تبعيت از رای مردم و رعايت ارزش‌های اسلامی می‌تواند الگويی از حکمرانی خوب و موفق را ميان کشورهای اسلامی ايران ارائه دهد.

وزير پيشنهادی وزير امور خارجه همچنين بيان کرد: سخن حکيمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اينکه رای مردم حق‌الناس است، بعد بی‌نظيری به مفاهيم حقوق بشر و مردم‌سالاری اضافه کرد و مسئوليت دربرابر خالق بصير را علاوه بر پاسخگويی دربرابر مردم به ادبيات اين حوزه از علوم انسانی افزود. اين مفهوم واقعی و اصيل انقلاب اسلامی است و يادگار امام راحل است که در ساختار جهان امروز قدرت بی‌نظير، خودساخته و غيرقابل انکار جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان را نشان داد بنابراين ما نيز بايداين قدرت بی‌نظير را باور کنيم نه تنها در شعار بلکه در عمل نيز بايد به اين باور برسيم و با خودباوری و اعتماد به نفس در صحنه روابط بين‌الملل حضور فعال و تاثيرگذار داشته باشيم.

وی با بيان اينکه ايران در منطقه‌ای که از افزايش افراطی‌گری رنج می‌برد؛ لنگرگاه ثبات بدون اتکا به قدرت خارجی است، گفت: با اين سرمايه اجتماعی ايران و مردم سالاری دينی؛ ايران نقش بی‌بديلی را در توسعه اعتدال در منطقه‌ای ايفا می‌کند. مشارکت ايران در فرايندهای سياسی در منطقه‌ای استراتژيک عامل اساسی در جلوگيری از افراطی‌گری است.

ظريف همچنين با بيان اينکه قدرت سياسی ايران می‌تواند و بايد در خدمت پيشرفت همه جانبه توسعه اقتصادی و بهبود معيشت مردم ايران قرار گيرد، گفت: نيروهای انسانی متخصص و ‌کارآمد، وسعت سرزمين، منابع انرژی، راه‌های مواصلاتی و فناوری چشم انداز توسعه ايران را پيش از پيش ترسيم می‌کند. دولت تدبير و اميد همکاری اقتصادی خود را به شکل موثر برای پيشرفت هميشه معيشت مردم به کار خواهد بست.

وی افزود: رويکرد اعتدال در سياست خارجی دولتی بر مقتنی بر واقع بينی، ‌خودباوری و خودآگاهی قطعا منعکس خواهد شد. برای اعتماد متقابل به منظور افزايش ظرفيت و امنيت توسعه‌آميز در اين تعامل سازنده آرمان‌ها، ‌منافع و امنيت ملی جمهوری اسلامی جزء تفکيک ناپذير ما به شمار می‌رود. مذاکره و رقابت با تدبير و ايجاد اعتماد متقابل ابزار لازم اين سياست است. اعتماد نمی‌تواند يکسويه باشد. جهان بايد اعتماد مردم ما را به خود کسب کند.

ظريف با بيان اينکه هدف سياست خارجی ايران؛ دفاع عزتمند، ‌خودباورانه و هوشمندانه از منافع کشور آن هم با زبانی متقاعدکننده و رفتاری حکمت آميز است، گفت: اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمونه بارز ضعف و ترس است. سياست خارجی دولت اعتدال با اقتدار و به دور از حاشيه‌پردازی حقوق مسلم مردم ايران در تمام امور را پيگيری می‌کنند و ذره‌ای از اين حقوق کوتاه نخواهدآمد. با ايجاد فرصت و کاهش تهديد و با باور به توان خود اين دولت آماده است تا کنشگران صحنه جهان را ناگزير کند که رفتار خصومت آميز خو را مبتنی بر رفتار متقابل تاليف کنند.

وی ادامه داد: من هيچ‌گاه طالب اين مسئوليت نبودم و در اين راستا تلاش فراوانی کردم که دکتر روحانی را متقاعد کنم اين وظيفه را برعهده من نگذارند. هم اکنون نيز در صورت رای اعتماد شما مسئوليت خطيری بر دوش من گذاشته می‌شود که تنها با اتکای خاضعانه به قدرت مطلق حق و پيامبر اعظم(ص) قابل تحمل است. من به عنوان کار‌شناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، ‌تدريس و اجرای سياست خارجی کرده‌ام؛ سنگينی اين مسئوليت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت ايران احساس می‌کنم.

وزير پيشنهادی وزارت امور خارجه همچنين بيان کرد: می‌دانم که دستيابی به جايگاهی درخور جمهوری اسلامی حتما با مخالفت‌ها و چالش‌هايی روبرو می‌شود اما با تمام دشواری لحظه‌ای ترديد نکردم که ياری خدا برای ملت ايران نزديک است. شرايط جهانی کنونی بسياری پيچيده است و جمهوری اسلامی در منطقه‌ای پرخطر رسالت مهم برعهده دارد. سياست جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای در جهان دارد که اين نقش سياست خارجی بايد به شکل فراجناحی و براساس قانون اساسی تحت نظارت مستقيم مقام معظم رهبری باشد.

وی افزود: همواره و در هر مسئوليتی که تاکنون در عرصه سياست خارجی برعهده داشتم اين اصل اساسی را نصب‌العين قرار دادم و افتخار دارم که در اجرای تدابير خارجی رهبری به لطف خدا تاکنون کوتاهی نکرده و همواره مورد حمايت ايشان بوده‌ام. سياست خارجی عرصه منافع امنيت ملی کشور است و نبايد دستخوش سليقه جناحی شود. اين عرصه تخصصی است.

ظريف با تاکيد براينکه من فرد باندگرايی نيستم، گفت: دست هرکس که بتواند منافع جمهوری اسلامی را پيش برد، می‌بوسم و از او طلب همکاری می‌کنم. اين کار را در ۲۵ سال سابقه مديريتی خود در وزارت امور خارجه انجام داده‌ام. نه با اتوبوس بلکه تاکنون حتی يک نفر از اقوام خود را وارد وزارت خارجه نکرده‌ام و همواره با کار‌شناسان وزارت خارجه همکاری داشتم.

وی ادامه داد: ‌سياست خارجی عرصه دورانديشی و صبوری و قاطعيت است که بايد از هيجانات روزمره به دور باشد. در حوزه سياست خارجی بايد عرصه اجلاس و تحليل را از هم تفکيک کرد. در قلمرو تحليل من؛ خود و همکارانم را موظف می‌دانم همچون ديدگانی صادق زمينه فرصت و تهديد و وضعيت منطقه و جهان را به شکل شفاف به مسئولان و در راس همه آن‌ها رهبری منتقل کند. در اين مسئوليت با مدد حق از همه توان بهره می‌بريم و در کمال راستگويی برنامه خود را عرضه کنيم.

ظريف با بيان اينکه در عرصه سياست خارجی از جوسازی‌ها ارعاب، ‌انکار و احمال واهمه‌ای نداريم، گفت: اما در مرحله اجرا دستگاه ديپلماسی خود را موظف به اجرای تصميماتی می‌داند که پس از طی تصميم‌سازی و ابلاغ از سوی رهبری بسيج همگانی را برای اجرا می‌طلبد. در اين زمان تمام تصميمات را به بهترين نحو دنبال خواهيم کرد. چراکه دولت بايد تنها يک سياست خارجی داشته باشد و هيچ دولتی بدون اين مبنا نمی‌تواند عرصه سياست خارجی خود را به پيش برد.

وزير پيشنهادی امور خارجه کابينه يازدهم درادامه اظهاراتش گفت: سياست خارجی ما مانند هردولت ديگری که خواهان حضور سراسری در جهان است، درحال حاضر می‌تواند شرايط باثباتی را به وجود آورد چراکه هم اکنون در يک دوره گذار قرار داريم.

وی افزود: به منظور پيشبرد آرمان‌های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برنامه‌هايی که طراحی شده‌اند در خدمت نمايندگان مجلس ارائه شده؛ براساس شناخت واقعی از ايران و جايگاه آن در جهان تدوين شده است و در اين راستا سعی داريم ضمن کشف چالش‌های موجود در دوران کنونی از آن به بهترين نحو استفاده کنيم.

ظريف خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره کردم دوران کنونی دوران گذار است که از حساسترين و سرنوشت ساز‌ترين دوران بوده است. همواره دوران‌های گذار پيشين بر پايه جنگ و استفاده از ابزارهای نظامی همراه بوده اما امروزه ديگر نمی‌توان از ابزار نظامی بهره برد و قدرت فرهنگ و نفوذ اصالت فرهنگی در اين دوران جايگزين آن ابزار‌ها شده است.

وزير پيشنهادی امور خارجه ادامه داد: در اين دوران اصالت يافتن فرهنگ‌های معنايی، هنجاری و گفتمانی و اشاعه معانی غيرنظامی از نمادهای مهم پرکاربرد می‌باشد.

وی در ادامه تصريح کرد: بر همين اساس فضا به شکل غيرقابل باوری برای ايران فراهم است تا در فضايی که اسلام ستيزی و اسلام هراسی به اوج رسيده، نماد ديگری از قدرت ايران را به نمايش جهانی بگذاريم و قدرت ايران را به همگان اثبات کنيم.

ظريف يادآور شد: استقلال و عدم وابستگی ايران به سياست‌های خارجی کشورهای ديگر؛ فضا را به شکلی فراهم کرده است که بتوان از آن برای اعمال نفوذ در کشورهای اسلامی ديگر استفاده کرد.

وی توضيح داد: کسانی که می‌گويند من روحيه عقب‌نشينی دارم بايد بگويم که اينگونه نيست بلکه ترکيب جهانی به ايران توانايی تاثيرگذاری بسيار فرا‌تر ازيک نقش ميانی داده و من با تجربه‌ای که پيش از اين کسب کردم؛ می‌توانم اين فضا را مديريت کنم.

وزير پيشنهادی امور خارجه به اهميت بيداری اسلامی در دهه اخير اشاره کرد و گفت: بيداری اسلامی و تحول خواهی در کشورهای اسلامی اينک با نگاه‌های سکولاريسم مواجه شده است و تحجر و مادی‌گرايی باعث شده تا شکاف‌های اجتماعی عميق‌تر شده و بی‌ثباتی افزايش پيدا کند.

ظريف خاطرنشان کرد: در اين ميان با يک الگوی اسلامی ايرانی می‌توان ضمن نشان دادن اقتدار ايران تجلی انقلابی اسلامی از فرصت‌های موجود در عرصه سياست خارجی کشور استفاده کرد.

وی در ادامه ضمن تاکيد و تشويق نمايندگان به خواندن برنامه‌های ارائه شده از وزارت امور خارجه به اظهارات برخی از مخالفان در روز گذشته صحن علنی مجلس اشاره کرد و افزود: يکی از اين آقايان گفت که آقای ظريف در اين ميان يک استثنا و صد در صد غربی است و در آمريکا زندگی کرده حتی پايانامه تحصيلی خود را در آنجا ارائه داده است. اما اگر نگاهی به زندگينامه من کنيد متوجه می‌شويد که من در دو دانشگاه مختلف در امريکا تحصيل کردم و رساله‌هايی را در هريک از اين دانشگاه‌ها دادم که مورد افتخار من هستند.

ظريف گفت: «تحريم ايران» و «تجاوز و دفاع» از رساله‌های نهايی من به دانشگاههای امريکايی بود که موفقيت آن را در عرصه تحصيلی نشان داد و توانست با تحقيقاتی که در آن صورت گرفت؛ نگاه جامعی به جايگاه ايران صورت بگيرد. لذا از دوستان می‌خواهم که در صحبت‌های خود جانب احترام و انصاف را داشته باشند.

وی درادامه خطاب به نمايندگان مخالف افزود: به من بگوييد آيا بد نيست که کسی به فردی که خدمات قابل توجهی درحوزه سياست خارجه ايران انجام داده؛ بگويند فرزند دشمن؟

وزير پيشنهادی امور خارجه تصريح کرد: نمی‌دانم نماينده‌ای که من را صد در صد غربی عنوان کرده است چند ثانيه با من نشست و برخاست داشته که به اين نتيجه قطعی رسيده است. حتی اگر درصدی انصاف داشته باشد؛ می‌تواند در درصد اعلام شده خود اندکی تخفيف قائل شود و اين چنين اعلام نکند.

ظريف همچنين خطاب به يکی ديگر از مخالفان گفت: برادر ديگری درکميسيون سوالی را از من پرسيده‌اند و دوباره آنرا در صحن علنی عنوان کرده‌اند درحاليکه جواب آن را داده‌ام و ديگر نمی‌خواهم زمان مجلس و همچنين وقت شريف ملت ايران را برای تکرار مباحث بگيرم اما بايد به فردی که می‌گويد من در چند وقت اخير ايران نبوده‌ام، بگويم که من نيمه اول سال در تهران و شمال بوده‌ام و در نيمه دوم سال در شهر مقدس مشهد زندگی کرده‌ام و در تمام آن نيمه دوم به وظيفه پرافتخار رانندگی برای وليچر مادرم پرداخته‌ام.

وی در پايان يادآور شد: اگرچه دولت نهم مرا در ۴۷ سالگی خانه‌نشين کرد و تدريس کتابی که مولف آن خودم بودم را به دانشجوی ديگری واگذار کرد؛ اما با تمام اين بی‌انصافی‌ها بازهم برای خدمت به ملت آماده‌ام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016