دوشنبه 4 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير مسکن: بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی گفت ۴۰ درصد تورم ناشی از مسکن مهر است

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه دولت در حال بررسی است که آيا طرح مسکن مهر را ادامه دهد يا خير، گفت: براساس گزارش محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی، بيش از ۴۰ درصد افزايش پايه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، يعنی حدود ۴۰ درصد تورم بيش از ۴۰ درصدی فعلی ناشی از اين حوزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ويژه خبری شبکه دو سيما به ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی با توجه به اين ادغام بايد به هر دو حوزه توجه کند.

وی اضافه کرد : حدود ده درصد توليد ناخالص داخلی کشور در حوزه حمل و نقل است و به همين علت اين حوزه نيز نيازمند توجه جدی است.

آخوندی در پاسخ به اين پرسش که مهم ترين برنامه های دولت يازدهم درحوزه مسکن چيست؟ گفت: نگاه ما در حوزه شهرسازی و مسکن عدالت جغرافيايی و نه توجه صرف به کلان شهرها است و بايد همه شهرها و روستاهای ايران را از اين نظر تحت پوشش قرار دهيم.

وزير راه و شهرسازی افزود: توليد مسکن پايدار مورد توجه ماست و نه توليد مسکن در کوتاه مدت و با مداخله گسترده دولت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين پرسش که آيا طرح مسکن مهر در دولت يازدهم ادامه می ياب؟د گفت: اگر بخواهيم سياستی را تثبيت و يا تغيير دهيم نبايد براساس اغراض شخصی و دلخواه مديران باشد بلکه بايد ببينيم اين سياست ها چقدر مشکلات مردم را حل می کند و چقدر امکان تداوم دارد ضمن آنکه منابع مالی آن نيز بايد وجود داشته باشد.

آخوندی با بيان اينکه در ساخت مسکن نبايد تنها به کميت بلکه به نوع ساخت و کيفيت آن هم توجه کرد، تاکيد کرد: بايد خود را جای بهره برداری قرار دهيم و ببنيم آيا مسکنی که می سازيم شرايط مناسب را برای زندگی دارد؟

وزير راه و شهرسازی انتخاب مکان مناسب برای مسکن و طراحی و معماری آن را با اهميت دانست و افزود: ساخت مسکن بايد به گونه ای باشد که رفاه مناسبی را برای خانوار ايجاد کند و خانواده از امکانات موجود در آن راضی باشد.

وی گفت: تاکنون بيشتر درباره کميت مسکن بحث شد و درباره کيفت آن بحث نشده است.

آخوندی با بيان اينکه افزايش رضايت‌مندی مردم دغدغه ماست گفت: بايد طرح مسکن مهر را آسيب شناسی کرد و بررسی بيشتری انجام داد تا بتوانيم درباره ادامه يا توقف اجرای آن تصميم بگيريم.

وی افزود: بايد ببينيم از نظر اقتصاد کلان آيا امکان تداوم چنين طرحی وجود دارد يا خير و بايد در بررسی ادامه اين طرح با مردم با صراحت و صداقت صحبت کنيم و از خودشان راهکار بخواهيم تا بهتر تصميم بگيريم.

وزير راه و شهرسازی با اشاره به اينکه اجرای طرح مسکن مهر عمدتا با تزريق منابع بانک مرکزی و نه منابع بانک ها صورت گرفته است، گفت: تاکنون حدود ۳۸ هزار ميليارد تومان از منابع بانک مرکزی در اين طرح تزريق شده است و حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان ديگر نيز بايد در اين طرح تزريق شود.

وی افزود: از نظر بانک مرکزی اين تزريق پول موجب افزايش پايه پولی می شود و تاثير مستقيم بر افزايش تورم دارد.

آخوندی گفت: براساس گزارش آقای بهمنی، بيش از ۴۰ درصد افزايش پايه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، يعنی حدود ۴۰ درصد تورم بيش از ۴۰ درصدی فعلی ناشی از اين حوزه است.

وی افزود: از مردم بايد سوال شود که آيا اجرای طرح مسکن مهر را قبول می کنيد يا افزايش تورم را؟

آخوندی گفت:‌ دولت در حال بررسی است که آيا چنين طرحی را ادامه دهد يا خير؟

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه کيفيت زندگی در مسکن های طرح مهر مهم است، افزود: در بازديدی که از طرح مسکن مهر پرديس داشته ام در بسياری از موارد کسانی که در مسکن مهر ساکن شده اند کابينت های آشپزخانه را به علت نامناسب بودن، تغيير داده اند و اين موضوع موجب اسراف شده است.

آخوندی افزود: زمانی که اجرای طرح مسکن مهر آغاز شد ، اين بحث مطرح شد که با اجرای اين طرح قيمت زمين در شهرهای بزرگ به صفر می رسد اما آيا واقعا چنين اثری داشت؟

وی گفت: در تهران قيمت زمين در ۸ سال گذشته بيش از ۸۰۰ درصد و قيمت مسکن نيز حدود ۵۰۰ درصد رشد داشت.

آخوندی افزود: طرح مسکن مهر مداخله عظيم و گسترده و بی سابقه در اقتصاد است و در تاريخ مسکن ايران چنين مداخله ای نداشتيم.

وزير راه و شهرسازی گفت: پرسش های بسياری در حوزه مسکن مهر وجود دارد که بايد به آن پاسخ داده شود.

وی در عين حال با تاکيد بر اينکه طرح های شروع شده را حتما به پايان می رسانيم افزود: دولت هر قراردادی را که تعهد کرده باشد به آن پايبنديم، چه اين قرارداد با پيمانکاران و يا با مردم باشد .

آخوندی با بيان اينکه برای ادامه اين طرح بايد در سطح ملی گفتگو کنيم و ببنيم اين مداخله ها چقدر می تواند موثر باشد گفت:‌ در اطراف تهران ساخت حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است که قاعدتا برای اسکان حدود يک ميليون نفر کافی است و اين موضوع بايد تاثير مستقيمی در کاهش قيمت مسکن در تهران می داشت اما عملا اينگونه نشد و حدود ۳۸ هزار مسکن تحويل مردم شد که از اين تعداد حدود ۲۰ هزار واحد، ساکن دارد.

وی با بيان اينکه مجموعه های مسکن مهر به امکانات زيربنايی از جمله آب، برق و گاز نياز دارد افزود: بايد امکانات ديگر مانند بيمارستان و مدرسه را نيز داشته باشد که دولت بايد با کمک مردم در اين باره تدبير کند.

آخوندی در پاسخ به اين پرسش که راهکار شما برای کنترل بازار و قيمت مسکن چيست؟ گفت:‌ در اين زمينه دو موضوع ساخت و معاملات مسکن وجود دارد که در حوزه ساخت نياز داريم تامين مالی مسکن را متکی به پس اندازهای مسکن کنيم.

وزير راه و شهرسازی افزود: يکی از مشکلات در سال های گذشته اين بودکه اساسا مفهوم پس انداز برای خانه دار شدن مورد توجه قرار نگرفت.

وی با اشاره به اينکه تامين مسکن، اتفاق مهمی در زندگی خانواده هاست، گفت: بدون پس انداز کردن امکان خانه دار شدن نيست و کسی بگويد شما را با يک ميليون تومان خانه دار می کنم عملی نيست و در حد شعار است.

آخوندی افزود : بايد صندوق پس اندازی باشد که به اندازه شش يا هفت برابر پس انداز مردم تسهيلات دهد يعنی اگر کسی ده ميليون در اين صندوق پس انداز داشت بايد ۶۰ ميليون تومان تسهيلات بگيرد.

وی ادامه داد : دولت نيز دولت نيز بايد حمايت ها و تسهيلات را در اختيار کسی قرار دهد که پس انداز مسکن داشته باشد و در اين صورت می توانيم منابع پايداری را برای مسکن تامين کنيم.

آخوندی افزود: خانواده ها نيز بايد برای اين منظور برنامه داشته باشند.

وزير راه و شهرسازی گفت:‌در واقع بانک های ما حدود کمتر از ۲۰ درصد قيمت مسکن را در شهرهای بزرگ تامين مالی می کنند که قابل قبول نيست و بايد سهم بانک ها در تامين منابع مالی مسکن افزايش يابد.

وی با اشاره به اينکه سهم تامين منابع مالی بانک ها در مسکن در کشورهای ديگر ۷۰ تا ۹۰ درصد است افزود: افزايش سهم بانک ها در تامين هزينه های مسکن راه حل جدی برای تامين مسکن پايدار است.

آخوندی با بيان اينکه معاملات مسکن برای دو نقش زندگی و يا تجارت است گفت:‌ براساس آمارها در تهران بيش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و اين موضوع نشان می دهد که صاحبان آنها اين مسکن ها را برای تجارت خريدند و نه سکونت.

وی با بيان اينکه تاجران مسکن نيز مانند هر کاسب و تاجری بايد ماليات کسب و کار خود را بدهد افزود: ماليات مسکن کسی که آن را برای محل سکونت خود دارد بايد در کمترين حد و حتی از آن معاف باشد اما کسی که در زمينه تجارت مسکن و زمين فعال است بايد ماليات دهد.

آخوندی با تاکيد بر لزوم اصلاح قانون ماليات در اين زمينه گفت: بايد نظام های مالياتی را طوری طراحی کرد که عرضه مسکن به نفع صاحب آن باشد و عرضه زياد واحد مسکونی می تواند قيمت آن را کاهش دهد.

وزير راه و شهرسازی افزود: در حوزه مسکن اجاره ای نيز بايد نظام مالياتی به گونه ای طراحی شود که صاحبان مسکن ترجيح دهند آن را برای مدت طولانی تر اجاره دهند.

وی گفت:‌ در کشورهای غربی که اقتصاد آنها بر مبنای سرمايه داری و حمايت بی قيد و شرط از مالکيت است در زمينه اجاره طوری عمل می کنند که برای افزايش اجاره بها فرمول خاصی داشته باشد و همچنين نظام ماليات را در اين زمينه به گونه ای طراحی می شود که در نهايت به نفع موجر باشد که مورد اجاره را به مدت طولانی تر اجاره دهد.

آخوندی در عين حال تاکيد کرد: با روش های اجباری مخالف و با راهکارهای اقتصادی موافقيم.

وزير راه و شهرسازی توسعه حمل و نقل را نيازمند سرمايه گذاری گسترده و تبعيت از ساز و کار بازار دانست.عباس آخوندی در ادامه برنامه گفتگوی ويژه خبری شبکه دوم سيما با اشاره به اينکه کريدورهای شمال-جنوب و غرب به شرق از داخل ايران عبور می کند، گفت: می توانيم از اين موقعيت راهبردی حداکثر استفاده را ببريم چرا که در اين زمينه امکانات بسيار خوبی داريم و ميلياردها تومان سرمايه گذاری شده است.

آخوندی با اشاره به اينکه مجموعه بنادر ايران حدود ۱۸۶ ميليون تن امکان تخليه و بارگيری دارند تصريح کرد: در جنوب از بندرعباس تا آلماتی و در شمال نيز از قزوين به رشت، بندر آستارا و سپس سرزمين های شمالی هم از راه ريلی و هم جاده ای می توان متصل شد بنابراين دو کريدور خوب شمال جنوب و همين طور شرق غرب را داريم.

وزير راه و شهرسازی، کسب و کار نامناسب حمل و نقل را از مشکلات اين بخش برشمرد و گفت: بايد کمک کنيم بنگاه های بزرگی با ظرفيت حمل و نقل ترکيبی يعنی بهره گيری از وسايل متنوع از جمله کشتی، قطار و کاميون تشکيل شود که بار را از جنوب به شمال يا شرق به غرب حمل کند.

وی ظرفيت ترانزيتی بار کشور را ۱۵۰ ميليون تن اعلام کرد و افزود: بايد بررسی کرد چه مشکلی وجود دارد که از اين ظرفيت استفاده نمی شود و آمار ما در اين زمينه خوب نيست.

وزير راه و شهرسازی با بيان اينکه هم اکنون سهم حمل و نقل در بورس در حد صفر است، تشکيل بنگاه های بزرگ مقياس با امکان عرضه در بورس را از برنامه های خود بيان کرد.

آخوندی، تسهيل مقررات و قوانين، کمک های مالياتی و اداری،‌ دادن امتيازات، حل موانع در گمرک و بنادر و مانند آن را از ديگر برنامه های خود بيان کرد و گفت : با کمک انجمن های حرفه ای حمل و نقل تلاش می کنيم راههايی را برای افزايش ظرفيت پيدا کنيم.

وی درباره طرح های باقی مانده وزارت راه و شهرسازی گفت: حجم تعهدات انجام شده در بخش عمومی با درآمدهای دولت سازگاری چندانی ندارد به گونه ای که هم اکنون بيش از ۳۰۰۰ ميليارد تومان به پيمانکاران بدهی داريم و با خوشبينی هم فکر نمی کنيم بيش از اين رقم تخصيص بگيريم.

آخوندی با بيان اينکه حجم تعهدات وزارت راه و شهرسازی در زمينه حمل و نقل بسيار زياد است افزود: کمترين رقم گزارش شده در اين زمينه بيش از ۳۵ هزار ميليارد تومان است.

وزير راه و شهرسازی درباره آزاد راه تهران-شمال هم گفت: اين آزاد راه دارای دو بحث فنی و حقوقی و نيز نظام تامين مالی است.

وی افزود: اين طرح مشکل جدی در ساختار حقوقی دارد و از روز نخست کج متولد شده است و اين داستان ادامه دارد.

آخوندی با بيان اين که قرار است جمعه از اين طرح بازديد کنم تصريح کرد: در پی بازبينی ساختار حقوقی و تحقق منافع ملی هستيم.

وی گفت: اگر چه اين طرح از پيچيدگی های فنی مانند داشتن ۷۷ کيلومتر تونل و پل های عظيم برخوردار است اما بخش فنی کمتر از بخش مالی و حقوقی اهميت دارد از اين رو اميدوارم با انجام بررسی های لازم در يک ماه آينده تصوير روشن تری از اين طرح به مردم ارائه کنم.

وزير راه و شهرسازی، دو برابر شدن ظرفيت حمل و نقل هوايی و سه و نيم برابر شده ظرفيت حمل و نقل ريلی را از ديگر برنامه های خود بيان کرد و افزود : در هر دو مورد به جای پيشرفت، عقب رفت داشتم.

وی افزود: ۱۸ خط هوايی داريم که ظاهرا همه خصوصی هستند اما قيمت گذاری سختی وجود داد که از رويه دولتی هم سخت تر است به همين علت اين شرکت ها دچار مشکل هستند و کار خود را توسعه نمی دهند.

آقای آخوندی ادامه داد : کاهش ظرفيت هوايی تنها به تحريم برنمی گردد بلکه بخش عمده آن مربوط به سياست گذاری هاست.

وزير راه و شهرسازی افزود : البته خوشبختانه حمل و نقل هوايی اثر مستقيم روزی زندگی مردم ندارد و ۳ درصد مسافران را شامل می شود که از اين تعداد هم ۴۰ درصد کارمندان دولت هستند.

وی گفت: براساس قانون برنامه امسال بايد صنعت هوايی ايران آزاد و رقابتی و بر اساس انتخاب مشتری باشد اما اين اتفاق نيفتاده است.

وزير راه و شهرسازی درباره حمل و نقل ريلی هم گفت: قرار بود ۳۰ ميليون تن بار از طريق ريلی حمل و نقل شود اما هم اکنون کمتر از ۱۰ ميليون تن است و هم چنين قرار بود سهم حمل و نقل مسافران از طريق ريلی ۱۸ درصد باشد در حالی که هم اکنون ۵ درصد است.

وی افزود:‌ رفع اين مشکلات و اجرای برنامه ها نياز به سرمايه گذاری های گسترده و تبعيت از ساز و کار بازار دارد و ورود به قيمت گذاری های سفت و سخت به معنی حذف توسعه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016