سه شنبه 5 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی: ايران ظرفيت غنی‌سازی را بالا برده است

• تازه‌ترين گزارش آژانس بين‌المللی درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌ای ايران به زودی منتشر می‌شود. خبرگزاری رويترز به نقل از آژانس می‌گويد، به‌رغم کاهش ذخيره اورانيوم غنی‌شده، ظرفيت غنی‌سازی در ايران بالا رفته است.

دويچه وله ـ تازه‌ترين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی فعاليت‌های اتمی ايران قرار است روز چهارشنبه (۲۸ اوت) منتشر شود.

خبرگزاری "رويترز" که هميشه زودتر از انتشار رسمی گزارش‌های آژانس به گزارش آن دسترسی دارد، روز سه‌شنبه(۲۷ اوت) گزارش داد که گزارش تازه تاييد خواهد کرد که ايران ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم را افزايش داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين‌حال رويترز به نقل از ديپلمات‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نوشته است که ذخيره‌ی اورانيوم غنی‌سازی شده ايران افزايشی نداشته و ايران ذخيره اورانيوم را در سطح پايينی حفظ کرده است. اقدامی که می‌تواند به عنوان گام مثبتی برای پيشبرد مذاکرات اتمی ميان ايران و کشورهای ۵+۱ محسوب شود.

آغاز توليد سوخت برای رآکتور اراک

تازه‌ترين گزارش آژانس همچنين می‌‌گويد که ايران فرآيند توليد سوخت برای رآکتور آب سنگين در اراک را که منجر به توليد پلوتونيوم خواهد شد، آغاز کرده است.

اين راکتور آب سنگين يکی از نگرانی‌های جدی غرب درباره‌ی برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگيز ايران به شمار می‌رود. ايران می‌گويد در تاسيسات اراک به دنبال توليد ايزوتوپ برای مقاصد کشاورزی و درمانی است.

اين اولين گزارش آژانس بعد از آغاز رياست‌جمهوری حسن روحانی در ايران است. رويترز گزارش داده که يافته‌های گزارش تازه تصوير مغشوش و مبهمی از فعاليت‌های فعلی برنامه‌ی اتمی ايران نشان می‌دهد که هم نکات منفی و هم نکات مثبتی را شامل می‌شود.

با اين‌حال بنا به‌ گزارش رويترز ديپلمات‌های آژانس تاکيد کرده‌اند که بسياری از اين فعاليت‌ها در دوران محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته و اين گزارش، نمادی از سياست اتمی دوران حسن روحانی محسوب نمی‌شود.

فريدون عباسی دوانی، رئيس سابق سازمان انرژی اتمی ايران که در ماه جاری با حکم حسن روحانی از سمت خود برکنار شد، در آخرين روزهای کاری خود اعلام کرد که ايران در حال حاضر بيش از ۱۷ هزار سانتريفوژ دارد. همه‌ی اين سانتريفوژها در حال حاضر فعال نيستند.

عباسی دوانی گفت:« آمار دقيق سانتريفوژ‌ها توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های اين نهاد بين‌المللی ارائه می‌شود. اما می‌توانم بگويم موجودی ما در اول مردادماه بيش از ۱۷ هزار سانتريفوژ است که بيش از ۱۰ هزار عدد در حال حاضر فعال است.»

گزارش انستيتوعلوم و امنيت آمريکا

انستيو"علوم و امنيت آمريکا" در گزارشی ماه جاری خود پيش‌بينی کرد که ايران تا نيمه‌ی سال ۲۰۱۴ اورانيوم کافی برای توليد سلاح اتمی را غنی‌سازی کرده است. اين گزارش پيش‌بينی کرد:« ايران به هزار سانتريفيوژ نوع "آر آر ۱" ديگر برای توليد سلاح اتمی نيازمند است و با روند فعلی می‌تواند تا نيمه‌ی سال آينده اين تعداد سانتريفوژ فعال و اورانيوم کافی توليد کند.»

گزارش قبلی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران در ماه مه سال جاری ميلادی منتشر شد. اين گزارش تاکيد داشت که پيشرفت‌های محسوسی در برنامه‌ی اتمی حاصل شده و سرعت و ظرفيت غنی‌سازی و نصب سانتريفوژها شدت گرفته است.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ايران نيز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که ايران انتظار دارد که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه‌ی خود تنها به "ابعاد فنی" برنامه‌ی اتمی بپردازد و "مقاصد سياسی" را در گزارش خود وارد نکند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016