پنجشنبه 6 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباسی: نياز خود را به نيروگاه‌های برق اتمی تامين می‌کنيم

ايسنا ـ رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ايران با انعقاد قرارداد ساخت با سازندگان مطرح نيروگاه‌های هسته‌يی و همچنين ايجاد توان ساخت تجهيزات و تکميل نيروگاه‌ها با توان متخصّصان داخلی نياز خود را به نيروگاه‌های برق اتمی برطرف خواهد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) فريدون عباسی در نشست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با عنوان برق هسته‌يی در قرن ۲۱ افزود: جمهوری اسلامی ايران با توجّه به روند پيش رو و بر اساس اسناد تدوين شده ملّی خود، برای توسعه در آينده، توليد حدود بيست هزار مگاوات برق هسته‌يی را در برنامه دارد.

وی تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران برای تامين نياز انرژی برق کشور با افتخار هر دو روش را به موازات هم در حال انجام و پيشرفت دارد و رعايت استانداردها و بايدهای ايمنی هسته‌يی از اصول اساسی و خدشه‌ناپذير ما تلقّی می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: شرکت روس اتم، همکار ما در اصلاح طرّاحی و تکميل ساخت واحد شماره يک نيروگاه اتمی بوشهر نيز تاکنون موفّق عمل کرده است و با سپری شدن دوره راه‌اندازی مقدّماتی و ايمن از اين نيروگاه، ايران در زمره کشورهای دارای راکتور هسته‌يی در حال کار قرار گرفته است.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود: شرکت‌های ايرانی نيز به موازات در حال طرّاحی و فراهم سازی مقدّمات ساخت نيروگاه‌های توان متوسط و توان بالا هستند که خوشبختانه پيشرفت‌های علمی و فنّی در زمينه‌های مختلف باعث شده که اجتماع دستاوردهای علمی و رشد تحصيلات تکميلی در کشورمان، خود را در فنّاوری صلح‌آميز هسته‌يی نيز به خوبی نشان دهد.

وی با اشاره به حضور فعالانه ايران در نمايشگاه بين‌المللی اتم اکسپو ۲۰۱۳ گفت: شرکت ايران در رويدادهای مهم هسته‌يی سن پترزبورگ و ساير مجامع و نشست‌های حاشيه‌ای آن، پيام صلح و دوستی و همکاری متقابل برای همه به همراه دارد.

وی ابراز اميدواری کرد که زمينه‌های بهره‌مندی ساير کشورها از دستاوردهای فکری متخصّصان ايرانی و همچنين تبادل دانش و فناوری صلح‌آميز هسته‌يی ميان ما و شما در آينده بيش از گذشته فراهم شود.

رييس سازمان انرژی اتمی همچنين با اشاره اهميت توجه به محيط زيست در توسعه بهره‌گيری از دانش هسته‌يی گفت: کامل نبودن دانش بشری و اشتباهات محتمل انسانی در طرّاحی، ساخت و عدم رعايت اصول ايمنی و دستورالعمل‌های بهره‌برداری از صنايع، گاهی سبب بروز حوادث ناگوار شده و به همين دليل موجب از دست رفتن اعتماد عامّه مردم و همچنين هدر رفتن سرمايه‌های انسانی و منابع مالی شده است.

وی تصريح کرد: با بروز اين حوادث ، محيط زيست دچار آسيب شده و در جوامع، آثار روانی خاّص خود و همچنين ابهام در چگونگی بهره‌مندی از فنّاوری و مصنوعات ساخت بشر را بجا گذاشته، امّا ميل انسان به توسعه فکر و خلاقیّت و دستيابی به رفاهی که می‌تواند به سرعت شناخت جهان و کشف رموز طبيعت کمک کند، همواره مشوّقی در نوآوری و متقابلاً پذيرش مخاطرات احتمالی آن بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه رشد و ارتقای فکر بشر باعث به اشتراک گذاشته شدن اطّلاعات و تجارب شده که امروز اين نشست و کنفرانس نيز خود، نشان‌های از همين رشد می‌باشد؛ لذا از خداوند متّعال سپاسگزاريم که در نهاد ما انسان‌ها استعداد کار گروهی را قرار داده که بدان می‌باليم.

عباسی خاطرنشان کرد: اميد است رقابت‌های مخرّب در گذشته نه چندان دور، جای خود را در آينده نزديک به همکاری‌های سازنده بدهد و همه انسان‌ها بتوانند از همدلی و همفکری و همراهی با يکديگر، به رفاه مناسب و در شأن انسان به عنوان اشرف مخلوقات دست يابند.

وی ابراز اميدواری کرد که در اين نشست و آن‌چه که در آينده با همين موضوع برگزار می‌شود، شاهد تعامل بيشتر دانشمندان و انديشمندان ملل در توسعه دانش و فنّاوری و انتقال تجارب مفيد به يکديگر باشيم.

وی همچنين گفت: از بين بردن آثار مخرّب زيست محيطی انسان در محيط و کره زمين در دوران‌های مختلف که بر اثرعدم اطّلاع از آثار کار خود يا به دست آوردن سود بيشتر بوده، نياز به عزم بين‌المللی دارد که امروزه با حرکت خودجوش انسان‌ها در همه کشورها، شاهد توجّه دولت‌ها به اين موضوع مهمّ و حياتی برای جامعه بشری هستيم. تقویّت اين رویّه، از ضروريترين مسايل برای حفظ سلامت بشر و نيزحفظ زمين است.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود : علاوه بر آن، توجّه به صنايع و محصولات پاک و سازگار با محيط زيست، از اصول اصلی می‌باشد که همه موظّفيم بيش از گذشته به آن پرداخته و همچنين به توليد انرژی با استفاده از برق هسته‌يی که موضوع نشست حاضر نيز می‌باشد با دقّت بيشتری توجّه کنيم.

وی در ادامه با اشاره به اين‌که «متأسفانه حوادث نيروگاه‌های هسته‌يی در گذشته به دليل خطای انسانی يا عدم دقّت در رعايت استانداردهای لازم و يا حوادث طبيعی (که وقوع آن‌ها قابل پيش‌بينی نبوده‌اند) باعث زير سوال رفتن اصل استفاده از فنّاوری هسته‌يی در توليد برق شده است» گفت: بديهی است اگر قرار باشد حوادث، انسان را ميدان توسعه علوم و فنون دور کند، ديگر شاهد رشد فعلی دانش بشری که نويد دهنده آينده‌ای روشن در گسترش رفاه برای همه انسان‌ها می‌باشد، نخواهيم بود.

وی افزود: همه ما می‌دانيم که حوادث هسته‌يی، دارای آثار دراز مدّت می‌باشند؛ لذا ضرورت دارد با توجّه به اين فرض که اصل فنّاوری هسته‌يی در توليد انرژی پاک ضروری و لازم و غيرقابل جايگزين می‌باشد، زمينه را برای استفاده ايمن و امن و مطمئن از اين فنّاوری برای همه کشورها و همه مردم کره زمين فراهم کنيم.

عباسی گفت: خوشبختانه آن‌هايی که امروز دانش و فنّاوری هسته‌يی را در توليد انرژی به کار گرفته‌اند از دانش و فهم کافی برای اين بهره‌مندی برخوردارند، لکن در اينجا فقط به يادآوری برخی ضرورت‌ها می‌پردازم.

وی افزود: دانش و فنّاوری هسته‌يی کسب شده در گذشته، تا حدّ خوبی در کشورها به اشتراک گذاشته شده و تفاوت‌های موجود بيشتر جنبه تجاری دارند، همچنين حاصل تجارب صنعتی و مديريتی و ايمنی مرتبط با ديگر علوم و فنون و صنايع، در صنايع هسته‌يی به کار گرفته شده و در صنعت هسته‌يی کاملتر شده و سير تکاملی خود را مستمر طی می‌کند.

وی با اشاره به اين‌که «استاندارهای جهانی نيز، همپای علوم و فنون هسته‌يی کاملتر شده است» تاکيد کرد: ضرورت دارد بدون تنگ‌نظری در اختيار همه کشورها قرار گيرند.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود: مجامع بين‌المللی لازم برای آموزش و نظارت بر رعايت استانداردها و ايمنی هسته‌يی شکل گرفته و در حال کار هستند و لازم است سير تقويت مجامع بين‌المللی لازم برای آموزش و نظارت بر رعايت استانداردها و ايمنی هسته‌يی سرعت بگيرد.

وی با بيان اين‌که «حوادث هسته‌يی فقط بر يک منطقه و يا يک کشور آسيب نمی‌رسانند» گفت: بايد همه کشورها با درک اين موضوع که حادثه هسته‌يی، حادثه‌ای برای کلّ بشریّت است در مواقع ايجاد بحران، به ياری کشور آسيب‌ديده بشتابند.

وی افزود: با حفظ منافع تجاری شرکت‌ها با ملیّت‌های مختلف، می‌توان جلوی حوادث آتی را گرفت و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اين خصوص بايد بيش از گذشته نقش محوری خود را ايفاء کند.

عباسی گفت: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد استانداردهای لازم و به روز شده برای رعايت اصول ايمنی در طرّاحی، ساخت و بهره‌برداری از نيروگاه‌های هسته‌يی را با سهولت بيشتری نسبت به گذشته در اختيار ديگر کشورهای متقاضی قرار دهد.

وی ادامه داد: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد وظيفه نظارتی خود را با دقّت بيشتری در زمان ساخت و دوره بهره‌برداری نيروگاه‌های هسته‌يی انجام دهد و حتّی لازم است بر برچيدن نيروگاه‌ها و نحوه نگهداری پسماندهای آن‌ها نيز دقّت کند.

وی همچنين تصريح کرد: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بايد در کسب اطّلاعات علمی و فنّی مربوط به ايمنی نيروگاه‌های هسته‌يی توسط کشورها، مشوّق باشد و از کنار گذاشتن برخی کشورهای متقاضی برای استفاده از تجارب ديگران، به دلايل غيرعلمی و فنّی جلوگيری کرده و حتّی با خاطيان نيز به شدّت برخورد کند.

رييس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورها می‌توانند، بدون از دست دادن منافع تجاری - صنعتی خود، کلیّات روش‌های جديد در رعايت موارد ايمنی نيروگاه‌ها و روش‌های مبارزه با بحران هسته‌يی را داوطلبانه در اختيار ديگران قرار دهند.

نشست بين المللی آژانش بين المللی انرژی اتمی با عنوان برق هسته‌يی در قرن ۲۱ به ميزبانی روسيه و با حضور وزرا و روسای سازمان‌های انرژی اتمی ۵۳ کشور در سن پترزبورگ برگزار شده است.

اين نشست با پيام ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه آغاز شد و يوکيو آمانو مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و همچنين سرگئی کرينکو در آيين گشايش آن سخنرانی کردند.

در حاشيه اين نشست نيز نمايشگاهی از فعاليت‌های تعداد معدودی از کشورهای دارای فناوری اتمی از جمله جمهوری اسلامی ايران به نمايش درآمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016