گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان![]()
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 شهریور» اگرکودتای 28 مرداد به وقوع نمی پیوست! ناصر مستشار27 مرداد» ای کاش احمدینژاد با خامنهای میرفت! ناصر مستشار 4 مرداد» الگوی اسلام ترکیه و انقلابات بهار عربی! ناصر مستشار 25 خرداد» آیا روحانی حکم ریاست جمهوری راازهاشمی دریافت خواهد کردیاخامنه ای؟، ناصر مستشار 17 خرداد» اپوزیسیونی که هیچگاه بخود اعتماد نداشت، ناصر مستشا ر
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! نفوذغرب در افکار رفسنجانی يا گرايش او به غرب؟ ناصر مستشاررفسنجانی پس از به قدرت رساندن شيخ حسن روحانی بعنوان رئيس جمهور نظام ولايت فقيه اما دست نشانده خود ،اين روزها کبکش خروس می خواند و مانند يک رهبرپرنفوذ کشوربه سفرهای استانی دست زده است تا بستر های اصلی فراروئی خويش را دراهرم های حکومت اسلامی هموار سازد! روزگذشته يک عضو فيسبورگ در باره سخنرانی اخير هاشمی رفسنجانی در مورد سوريه که سروصدای فراوانی به پا کرده است ،اين چنين نوشته بود« حالا معلوم شده است که غرب درانديشه های هاشمی بسيار نفوذ کرده است که اينچنين عليه سوريه سخن می گويد و باعث ضعف نظام ولايت فقيه می شود!» خبرگزاری کار ايران، ايلنا، روز يکشنبه گزارش داد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر يکشنبه در مراسمی در شهر شيرگاه در استان مازنداران، تاييد کرده که مردم سوريه، «از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شدهاند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجیها باشند.» بحران های ذاتی جمهوری اسلامی به نقطه ای رسيده که انتخاب شيخ حسن روحانی بعنوان رئيس جمهورنيز هيچ ياری برای برون رفت از بن بست های نهادينه شده به بار نياورده است. در اين ميان هاشمی رفسنجانی از همه زيرک تر هست و می خواهد خود را در بحران سوريه به امريکا نزديک سازد. در قاموس انديشه های هاشمی ، بخوبی رد پای چشم انداز کنار آمدن با امريکا در صورت حمله نظامی به سوريه ديده می شود تا پس از آن به جمهوری اسلامی آسيبی نرسد! تا کنون ۱۷ ميليارد دلاراز سرمايه های مردم در راه حفظ بشار اسد خرج شده است و حالا رفسنجانی به تلاطم افتاده است که در روزهای سرنگوی خاندان اسد در کنار امريکا همراهی کند! فايل صوتی سخنان تاريخی رفسنجانی در حمايت از مردم سوريه! آيابراستی رفسنجانی آينده خود را در نظامی ديگر میبيند که خود معمار آن باشد؟ تضاد ها در درون جناح های مختلف حکومت اسلامی به اوج خود رسيده است. هريک از جناح ها عامل ورشکستگی وبن اقتصادی را به گردن ديگر می ندازد تا خود را تبرئه نمايد!اما خامنه ای همچنان دوره هشت ساله مخرب احمدی نژاد را ستايش می کند. "تورم ۴۴ درصدی" وزير اقتصاد دولت روحانی نيز تاکيد کرده که جمهوری اسلامی هم اکنون از لحاظ اقتصادی "در شرايط بسيار سختی" قرار دارد و ساختار اقتصاد کشور "نامتعادل و ناسالم" است که از گذشته به ارث برده شده است و "سياستهای نادرست" شرايط تحريمی را تحميل کرده است. هاشمی رفسنجانی روزی نيست که به ستايش از دوره زمامداری خويش نپردازد!ژست های ليبرال منشانه هاشمی رفسنجانی اين روزها بسيار شدت گرفته است و در فريبندگی آن جای هيچ شبه ای نيست. همه اميد او در اين نهفته شده است که در غياب يک آلترناتيو فراگير ـ بتواند خود را بارديگر به اريکه قدرت در حکومت اسلامی برساند.رفسنجانی دولت احمدی نژاد را به تند روی در قبال غرب وانمود می کند اما خود فراموش کرده; هست که با چه حرارتی از گروگان گيری سفارت امريکا حمايت می نمود! رفسنجانی به اشکال گوناگون به غرب اطمينان می دهد ک اگر او به قدرت باز گردد ،مطمئنا; روابط ايران و امريکا به حالت عادی برخواهد گشت.او با زبانی سودا گرايانه و فريبنده از تجربيات گذشته خود سخن می گويد ودوره حکومت خويش را عاری از ظلم و ستم وانمود می سازد تا بارديگر نظر جريانات متزلزل و نااميد را به سوی خود جلب نمايد برهمگان مشهود و آشکار هست که عصر اقتدار رفسنجانی همانند بقيه دوره های حکومت اسلامی بسيار خونين و ظالمانه بوده است. هاشمی رفسنجانی يکبار در نامه ای نوشته بود : سر چشمه شايد گرفتن به بيل، چو پر شد نشايد گرفتن به پيل- اين روزها نظام جمهوری اسلامی به همان بن بستی که هاشمی اشاره کرده بود مبتلا شده است وهيچ راه نجاتی برای آن باقی نمانده است " هاشمی رفسنجانی ـ آمريکا قدرت برتر دنياست. مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتی از ديد ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم" هاشمی رفسنجانی به ناپايداری نظام کنونی پی برده است. او بدرستی دريافته است که وضعيت سياسی جمهوری اسلامی بسيار لرزان است. وی فهميده است که حکومت ديگر مانند گذشته نمی تواند برمردم حکمرانی کند و مردم نيز ديگر حاضر نيستند مانند گذشته از جباريت حکومت فرمانبرداری نمايند. هاشمی سياستمداری پراگماتيست و هوشيار وموقعيت سنج است. بدين لحاظ او خود و اطرافيانش را برای جانشينی نظامی ديگر که از حکومت اسلامی ولايت فقيه کنده شوند و به شکل نوين جمهوری در قالب های اسلامی با قرائتی تازه و با نظارت کامل روحانيت نخبه طرفدار نظم نوين درحال انتقال می بيند. در مقابل تفکر ارتجاعی محمد تقی مصباح يزدی که می گويد، ولی فقيه مشروعيتش رااز الله می گيرد وبه رای مردم اصلا احترام نمی گذارد اما هاشمی رفسنجانی رسما گفته است اگر مردم ما را نمی خواهند،ما بايد برويم که همين باعث نارضايتی رهبر شده است. به ديدگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مردمی ولايت فقيه گفت "هاشمی همچنين ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقيه را بخواهند بايد باشد و اگر مردم او را نخواهند، بايد کنار رود." اين در حاليست که هاشمی رفسنجانی نگفته است اگر مردم ولی فقيه را نخواهند ،بايد کنار برود بلکه او گفته است اگر مردم مارا نخواهند ما بايد برويم! اونيز خود را به اندازه خامنه ائی ، صاحب نظام می داند و در بنيان گذاری جمهوری اسلامی شريک اساسی تلقی می نمايد ونمی خواهد تا نظامی که بدست او شکل گرفته است با چموش گری های افراد تازه در حکومت از ميان برود.هاشمی قلبا برای نظام دل می سوزاند. رفسنجانی خواسته است اين باربازبان مستقيم نه مانند گذشته باگفته های ايماء واشاره به مردم بگويد اگر رهبری کنونی کشور را نمی خواهيد پس خود را برای انتخاب رهبر تازه که شايد خودش باشد،آماده سازيد!هاشمی رفسنجانی که از عواقب مصاحبه اخير مطبوعاتی خويش پيشاپيش مطلع بود در اين مورد چنين گفته بود: برخی رای مردم را زينتی می دانند! وی افزود:امروز کسانی که قدرت را در اختيار دارند از ابراز قدرت برای رسيدن به وحدت استفاده نمیکنند.« موقعيت و جايگاه وشخصيت هاشمی رفسنجانی با شاپور بختيار ـ تفاوت های بسيار آشکاری دارد اما هاشمی نيز برای نجات نظام و جلوگيری از هرج ومرج مانند دوره انقلاب ۵۷ مانند دکتر بختيار به تلاش و تقلاء افتاده است.بختيار نيز آمادگی خود را برای انتقال جامعه از نظام پادشاهی به جمهوريت اعلام داشته بود تا خود نيز در نظام آتی نقشی ايفاء نمايد که شوربختانه همه آن آرزوها به خود جامه عمل نپوشاند! اينک رفسنجانی نيز می خواهد با مديريت خويش ـ نظام را به دوران دلخواهش انتقال دهد. اينکه آيا هاشمی رفسنجانی در اين برهه حساس تاريخی مانند بختيار شکست خواهد خورد يا به موفقيت خواهد رسيد به عوامل گوناگون همچون حمايت مردم از سياست های وی و به فراموشی سپردن همه جنايات نامبرده در گذشته بستگی دارد؟ قدر مسلم هاشمی رفسنجانی به پشت جبهه بخشی از حکومت اعتماد کامل دارد که در همين راستا، پشتيبانی بخشی از سياستمداران جهان نيزاز وی اورا بيشتر دلگرم می کند.بخش وسيعی از تکنوکرات ها و مديران صنعتی و بانکدار و بازار واصلاح طلبان مانند خاتمی هنوز پشت هاشمی رفسنجانی ايستاده اند.برای مثال رئيس جمهور سابق ايران يعنی ابوالحسن بنی صدرمدتهاست که از همه انتقاد های خود عليه رفسنجانی صرف نظر کرده است.عليرغم اينکه هاشمی در خلع يد از بنی صدر با گفتن اين جمله "کنار گذاشتن بنی صدر از تعويض يک کدخد روستا برای ما راحت تر بود" نفش ويژه ائی داشت!هاشمی رفسنجانی مانند يک سياستمدار کهنه کار ـ مطمئنا همه زمينه ها را برای صعود خويش ابتداآماده کرده است و اوبی گداربه آب نمی زند چرا که او کشتی جمهوری اسلامی را بارها از غرق شدن نجات داده است.خمينی در باره رفسنجانی گفته بود«تارفسنجانی زنده است انقلاب اسلامی نيز زنده خواهد ماند«!اما مگر رفسنجانی تا ابد زنده خواهد ماند؟پس از گفته خمينی می توان اينچنين نتيجه گرفت که با مرگ رفسنجانی ،انقلاب اسلامی نيز ازبين خواهد رفت! اما اگر جناح مقابل کاملا بدين موضوع پی ببرد که پاشنه آشيل رهبری دوره انتقالی از چنگال خامنه ائی و اعوان و انصارش به اصلاح طلبان ،تنها در اختيار رفسنجانی است و با از بين بردن هاشمی همه جنبش سبز باز خواهد ايستاد ،حتما به جراحی بزرگ دست خواهد زد واو را ازپای در خواهد آورد.اما جناح مقابل بخوبی می داند که جنبش کنونی وابسته به يک شخصيت و يا يک جريان نيست که با از زدن يکی از آنها مانع پيشرفت آن جنبش سراسری گردد بلکه جنبش حاضر همچون آتشی است که عمارات جنايت را يکی پس از ديگری در شعله های خود می سوزاند. Copyright: gooya.com 2016
|
||||||||