سه شنبه 12 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درباره صحت و سقم سخنان جنجال برانگيز رفسنجانی در مورد سوريه

روزنامه بهار ـ در حالی‌که تهران در تب‌وتاب صحت و سقم اظهارات منتشر نشده يا غيررسمی آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است، روستای «اوزکلا»، زادگاه علی‌اکبر ناطق‌نوری، روز يکشنبه جاری برای اولين‌بار ميزبان اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود. در روزهای پايانی هفته گذشته، در صفحه فيس‌بوک نعيمه اشراقی نوه امام‌(ره) اظهاراتی منسوب به هاشمی‌رفسنجانی منتشر شد که توسط دفتر او تکذيب شد. اما اظهارات رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خلاصه به صفحه فيس‌بوکی نعيمه اشراقی نشد و گويا يک روز بعد مشابه همان سخنان که در جمع مردم سوادکوه بيان کرده از سوی بعضی از خبرگزاری‌ها منتشر شد، هرچند که با فاصله کمی حذف شد اما به هرحال تاثير خود را بر دنيای پرسرعت خبر گذاشت و واکنش‌هايی را در پی داشت و در نتيجه نمايندگان مجلس، سخنگوی وزارت خارجه و حتی رسانه‌های خارج از کشور به آن واکنش نشان دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيلم اظهارات هاشمی پخش شود

نايب‌رييس کميسيون امنيت ملی مجلس از دفتر آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌خواهد تا برای روشن شدن موضوع و اثبات ادعايش فيلم سخنرانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره سوريه را منتشر کند. به گزارش فارس، منصور حقيقت‌پور نماينده اردبيل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار بعضی سايت‌ها درباره اظهارات هاشمی‌رفسنجانی عليه دولت سوريه در جمع مردم سوادکوه، گفت: «آقای هاشمی فردی باتجربه، پخته و فهميده است و بعيد است عليه دولت سوريه سخن گفته باشد. با توجه به شناختی که از آقای هاشمی داريم بعيد می‌دانم ايشان چنين اشتباه بزرگی مرتکب شده و دولت اسد را به استفاده از سلاح شيميايی متهم کرده باشد.»

حقيقت‌پور همچنين با اشاره به عدم انتشار اين سخنان در سايت مجمع تشخيص گفت: «بهتر است برای روشن شدن موضوع، دفتر آقای هاشمی فيلم سخنرانی ايشان را پخش کند تا همه‌چيز ثابت شود.»

به گزارش فارس، بعضی سايت‌های خبری (ازجمله سايت‌های نزديک به هاشمی) با انتشار سخنان وی در جمع مردم شيرگاه سوادکوه مازندران، به نقل از رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام آورده‌اند: «مردم سوريه در اين دوسال آسيب‌های فراوانی ديده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و ديگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بيش از ۱۰۰‌هزار نفر کشته و ‌ميليون‌ها آواره وضعيت اسف‌بار سوريه را بيش از پيش نمايان می‌کند. مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شيميايی واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»

اين سخنان در متن سخنان منتشر شده در سايت هاشمی‌رفسنجانی نيست يا بعدا حذف شده است و از اين‌رو نماينده اصفهان از دفتر هاشمی‌رفسنجانی خواست برای پايان دادن به شايعات، با انتشار فيلم سخنرانی رييس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اوضاع سوريه، به نگرانی‌ها پايان دهد. احمد سالک نماينده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات منتسب به هاشمی‌رفسنجانی عليه دولت سوريه که در بعضی سايت‌ها ذکر شده به فارس گفت: «در رسانه‌های عمومی و خبری، مطالبی به نقل از آقای هاشمی‌رفسنجانی رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام عليه دولت اسد مطرح شد که جای تعجب و البته نگرانی دارد. بعيد است که آقای هاشمی منکر موضوعات روشن سوريه شده و ادعای دشمنان سوريه را مطرح کرده باشد.»اما فقط رييس دفتر آيت‌الله نبود که اظهارات منسوب به او را تکذيب کرد. مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه نيز مجبور شد در نخستين روزهای کاری خود اظهارات منتسب به هاشمی‌رفسنجانی راتکذيب کند. به گزارش ايسنا، او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات منتسب به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون استفاده از سلاح شيميايی در سوريه، گفت: «اظهارات رييس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام تحريف شده و از سوی دفتر ايشان نيز تکذيب شده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سوريه را دژ مستحکم مقابله با رژيم صهيونيستی خوانده که با بهانه قرار دادن استفاده سلاح شيميايی به دنبال حمله به اين کشور هستند.»

هاشمی و ناطق در شمال

اما در حالی‌که نماينده‌های مجلس، محافل سياسی و رسانه‌ها در حال بحث و گمانه‌زنی درباره اظهارات اکبر هاشمی‌رفسنجانی هستند، او بی‌توجه به تمامی هياهويی که پشت خود راه انداخته در کنارعلی اکبر ناطق‌نوری در حال سفرهای روستايی است. ناطق‌نوری و هاشمی‌رفسنجانی دوستی قديمی باهم دارند و سال‌ها در کنار يکديگر در عرصه‌های مختلف سياسی فعاليت کرده‌اند، هرچند که مدتی نيز ناطق‌نوری از هاشمی‌رفسنجانی به دليل حمايت او از سيدمحمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ دلخور بود اما اين دلخوری چندان ريشه‌دار نبود که مانع از ادامه اين دوستی شود. اما اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد اين دو نفر را به هم نزديک‌تر و از بعضی از رفقای سابق دور‌تر کرد. ناطق‌نوری تا سال ۸۴ تلاش کرد تا اصولگرايان را زير عبای خود نگه دارد و هاشمی هم تمام تلاش خود را کرد تا همان مشی ميانه خود را حفظ کند. اما اتهام زنی‌های سال ۸۸ به اين دو نفر و سکوت اصولگرايان و حمايتشان از احمدی‌نژاد سبب شد تا هاشمی و ناطق‌نوری بيش از گذشته فاصله خود را از اصولگرايان بيشتر کنند و به اصلاح‌طلبان نزديک‌تر شوند به‌طوری‌که امروز ناطق‌نوری و هاشمی‌رفسنجانی در کنار سيدمحمد خاتمی محمدرضا عارف و سيدحسن خمينی قرار می‌گيرند و از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان در مقابل اصولگرايان حمايت می‌کنند. حالا اين دو چهره سرشناس که در نخستين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از انتخابات ۹۲ عکس‌های خندانشان در کنار هم قرار گرفت، بی‌توجه به هياهوی پايتخت و اتهام‌زنی‌های هر روزه در حال ديدار با مردم خطه شمالی کشور هستند. به گزارش اميد ورود آيت‌الله رفسنجانی به روستای اوزکلا با استقبال گرم علی‌اکبر ناطق‌نوری و جمعی ديگر از اعضای خانواده او همراه شد. در ميان استقبال‌کنندگان احمد ناطق‌نوری (برادر ناطق)، آيت‌الله رسولی‌محلاتی (پدرزن ناطق و از اعضای ارشد دفتر مقام معظم رهبری)، سيدجواد رسولی‌محلاتی (سفير ايران در عربستان)، حجت‌الاسلام شهيدی‌محلاتی (باجناق ناطق‌نوری و مشاور حسن روحانی) حضور داشته‌اند. آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ناهار را ميهمان ناطق نوری در منزل پدری وی بود. گفته می‌شود اين دو چهره سياسی بعد از صرف ناهار، برای ساعاتی درباره مسائل مختلف به گفت‌وگو پرداخته‌اند. گفت‌وگوهايی که کسی از محتوای آن خبری ندارد اما مطمئنا به‌زودی تاثير خود را بر صحنه سياسی کشور می‌گذارد. ناطق‌نوری در سومين شب مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع)، هاشمی‌رفسنجانی را از ارکان انقلاب اسلامی و ارزشمند‌ترين ياران امام راحل (ره) ناميد و هاشمی‌رفسنجانی نيز در سخنان خود در جمع عزاداران، علی‌اکبر ناطق‌نوری را از برجسته‌ترين مبارزان انقلاب اسلامی ناميد. هاشمی‌رفسنجانی همچنان در جمع ديگری در ميان شهرستان سوادکوه شمالی اظهار کرد: «اواخر سال گذشته احساس می‌شد که مشکلاتی به کشور وارد شده است اما مردم در انتخابات ۲۴ خرداد امسال با رای به يک فرد روحانی از بين انسان‌های مبارز و انقلابی نشان دادند که دل به روحانيت بسته‌اند و دولت هم وظيفه دارد به خواسته‌های مردم توجه کند.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌که اخيرا مشکلات اقتصادی مردم را دچار رنج کرده است، افزود: «در محاصره و تحريم هستيم و نمی‌توانيم منابع نفتی خود را به راحتی بفروشيم.»

وی همچنين در ادامه به مشکلات منطقه به‌ويژه در سوريه اشاره کرد و گفت: «اخيرا شاهد هستيم که آمريکا با همراهی تعدادی از کشورهای عربی عليه سوريه اعلام جنگ کرده است. مردم سوريه در اين دو سال آسيب‌های بسياری ديده‌اند و بيش از ۱۰۰‌هزار کشته و هشت‌ميليون آواره داده‌اند.»

اين عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: «کشور ما در بين همه آشوب‌ها، آرام است و به‌ويژه بعد از انتخابات ۲۴ خرداد امسال آرام‌تر هم شده است. دولت بايد مشکلات را حل کند و اولين کار دولت بايد عملياتی کردن وعده‌هايش در دوران قبل از انتخابات باشد.»

در واقع بخشی از اظهارات آيت‌الله که باعث جار و جنجال و شفاف‌سازی در پايتخت شده مربوط به اظهارات او در مورد سوريه است. اظهاراتی که نمايندگان مجلس منتظر تاييد يا تکذيب آن از سوی خود رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتشار فيلم هستند. حالا همه بايد منتظر بمانند تا آيت‌الله به تهران باز گردد و تکليف را مشخص کند، هرچند که او خيلی عادت ندارد تا درباره اظهارات خود پاسخ بدهد و معمولا از کنار اين جنجال‌ها می‌گذرد تا زمان پاسخ مناسب.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016