یکشنبه 17 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظریف: در مورد سوریه اوباما ناخواسته به تله افتاده است

محمد جواد ظریف در اولین سفر رسمی خود به عنوان وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، به عراق رفت و از جمله با نخست‌وزیر این کشور نوری المالکی در مورد بحران سوریه گفتگو کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود گفت باید به هر ترتیب از جنگ دوری کرد و افزود "ما می‌دانیم که رئیس جمهور آمریکا در دامی که توسط دیگران برای او انداخته شده، بدون تمایل شخصی وارد شده"

یک دیپلمات ایرانی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که محمد جواد ظریف برای گفتگو در بارۀ تحولات منطقه و به ویژه وضعیت سوریه به بغداد آمده است.

وی پس از دیدار با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، با همتای عراقی خود هشیار زیباری یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.
به این مناسبت، هر دو طرف استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کردند و در عین حال نگرانی شدید خود را از احتمال حملۀ نظامی به سوریه ابراز داشتند.
ظریف گوشزد کرد که "ایران با تمام وجود خطر استفاده از سلاح شیمیایی را در زمان جنگ تحمیلی احساس کرده" و سپس به تأکید گفت که راه حل بحران فقط بر "پایه سازوکارهای سیاسی" ممکن خواهد بود.
به گفتۀ ظریف "باید از هرگونه جنگ در منطقه دوری کرد" زیرا که "چنین آتشی برای همه منطقه و جهان خطرناک خواهد بود".

در پاسخ به پرسشی در بارۀ واکنش ایران در قبال حمله به سوریه و احتمال هدف قرار دادن سفارت آمریکا در بغداد، ظریف گفت: "ایران اقدامی علیه حاکمیت کشور دوست و برادر عراق نخواهد داشت... این سخنان تنها توجیهی برای کسانی که است که می‌خواهند جنگ را آغاز کنند. طبل جنگ را نباید کوبید".
ظاهراً منظور ظریف از "سخنان"، ادعای نشریات آمریکایی است که دو روز قبل نوشته بودند مقامات نظامی ایران به نیروهای خود در عراق، فرمان آماده‌باش داده‌اند تا در صورت آغاز حمله به سوریه، آنها هم برای تلافی، به منافع آمریکا در عراق ضربه بزنند.
ظریف ادامه داد که "ما تمام تلاشمان این است که از جنگ دوری کنیم، زیرا می‌دانیم کسانی که جنگ را آغاز می‌کنند نمی‌توانند آن را به پایان برسانند".
وی در مورد موضع‌گیری باراک اوباما در قبال سوریه نیز به طور تلویحی گفت که اوباما مایل به جنگ نیست و ناخواسته وارد این بازی شده است. ظریف گفت: "می‌دانیم که رئیس جمهور آمریکا در یک دامی که توسط دیگران برای او انداخته شده، بدون تمایل شخصی وارد شده... امیدواریم که با درایت از این دام خارج شده و منطقه و خودشان را وارد آتشی نکنند که دامان آمریکا و منطقه را بگیرد"...

در کنفرانس مطبوعاتی، وزیر خارجه با پرسش‌های خبرنگاران غربی در مورد کشتار اعضا سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف مواجه شد. به نوشتۀ خبرگزاری مهر وی پاسخ داده است: "درهر صورت منافقین جایی در عراق ندارند و باید هر چه زودتر خاک عراق را ترک کنند".
بر اساس گزارش همین خبرگزاری، ظاهراً جواد ظریف کشته شدن مجاهدین را نتیجۀ درگیری آنها با نیروهای عراقی می‌داند. او به خبرنگاران گفته است: "ما حضور تروریست‌ها را در عراق که با رژیم صدام در سرکوب مردم عراق همراه بودند، خطری برای روابط دو جانبه می دانسته ایم و متاسفیم که علی رغم تلاش دولت عراق، تروریست ها آمادگی نداشتند خاک عراق را ترک کنند و در نهایت به درگیری انجامید"...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016