سه شنبه 19 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ: رفع فيلتر مشروط فيس بوک بررسی می شود

عضو کارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ و جرايم رايانه ای از بررسی رفع فيلتر شبکه اجتماعی فيس بوک طبق شرايط و ضوابط خبر داد و گفت: اين موضوع در دراز مدت و با تفکيک محتواهای مجرمانه از محتوای مفيد اين شبکه اجتماعی توسط نرم افزار فيلترينگ هوشمند امکان پذير است.
دکتر محمدرضا آقاميری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکيد براينکه شبکه اجتماعی فيس بوک براساس ضوابط و مقررات کشور ما فعاليت نکرده و در بسياری موارد از خطوط قرمز ما عبور می‌کند، اظهار داشت: اين شبکه اجتماعی در انتشار محتوا مواردی مرتکب می‌شود که به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود.

رفع فيلتر مشروط فيس بوک

وی با بيان اينکه شبکه های اجتماعی نظير فيس بوک پايبندی به قوانين کشور ما ندارند، ادامه داد: اين درحالی است که برخی سايتهای خارجی ملتزم به رعايت قوانين ايران شده اند و براين اساس فعاليتشان به نحوی است که محتوای مجرمانه را اشاعه نمی دهند براين اساس چنانچه فيس بوک نيز در همين خط مشی حرکت کند و بر رعايت قوانين ايران التزام داشته باشد می توان به رفع فيلتر آن اقدام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه با اشاره به عضويت بيش از يک ميليارد نفر از مردم جهان در شبکه اجتماعی فيس بوک خاطرنشان کرد: جدای از فعاليت مجرمانه برخی از کاربران که اعتقاد و پايبندی به قوانين نظام ندارند، فيس بوک مجالی را فراهم کرده که می توان با استفاده از آن در جهت ترويج دين، بيداری اسلامی و اشاعه فرهنگ ايرانی اسلامی قدم های مثبتی برداشت.

طراحی فيلترينگ هوشمند برای تفکيک محتوای مجرمانه از مفيد

آقاميری با تاکيد براينکه کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه براساس وظايف قانونی و تعهدی که بر عهده دارد بايد از انتشار و فعاليت اين شبکه اجتماعی در ايران جلوگيری کند، تصريح کرد: بايد جلوی درج مسائل مستهجن و محتوای خلاف قوانين سياسی، امنيتی و اجتماعی کشور گرفته شود و براين اساس با محدوديت دسترسی به اين سايت جلوی انتشار محتوای مفيد هم گرفته می‌شود اما در حال حاضر راهکار ديگری وجود ندارد.

وی به مهر گفت: بايد با طراحی نرم افزار و ايجاد سيستم فيلترينگ هوشمند بتوانيم هم از محتوای مجرمانه فيس بوک صرفنظر کرده و آن را محدود کنيم و هم از محتوای مفيد آن استفاده کرده و آن را در اختيار کاربران قرار دهيم.

عضو کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه تفکيک محتوای مفيد از محتوای مجرمانه فيس بوک و رفع فيلتر آن را براساس اين شرايط، بهترين حالت ممکن عنوان کرد تا ممانعتی از دسترسی بخش مفيد آن صورت نگيرد و ادامه داد: تا وقتی اين امکان از لحاظ فنی به وجود نيايد از دسترسی به اين شبکه اجتماعی ممانعت به عمل می آيد.

وی با اشاره به نرم افزارهای توليد شده از سوی تبيان و سازمان تبليغات اسلامی برای محدود کردن تصاوير و متن غير مجاز در صفحات وب بدون فيلتر کلی سايت، تاکيد کرد: تفکيک محتوا در فيس بوک بدون مسدود کردن کل سايت در دراز مدت امکان پذير است تا بتوان از سيستم فيلترينگ هوشمند برای جلوگيری از نشر و فعاليت محتوای مجرمانه اطمينان کامل حاصل کرد و اشتباهات در آن به حداقل برسد.

به ازای هر کاربر ۱۵۰ دلار به ارزش فيس بوک اضافه می‌شود

آقاميری با بيان اينکه گردانندگان فيس بوک نيز می توانند در جهت احترام به قوانين کشورها، بستری ايجاد کنند تا اعضا با التزام به قوانين و پايبندی به برخی موضوعات در آن فعاليت کنند خاطرنشان کرد: بحث اقتصادی در فيس بوک باعث شده مديران اين شبکه آنچنان که بايد به قوانين التزام نداشته باشند چرا که به ازای هر کاربر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار به ارزش فيس بوک اضافه می‌شود و با وجود يک ميليارد نفر عضو اين شبکه، فيس بوک ۱۵۰ ميليارد دلار ارزش اقتصادی دارد.

شناسايی ايجاد کنندگان صفحات منتسب به مقامات نظام

وی ايجاد صفحات منتسب به برخی از مقامات ارشد نظام در فيس بوک را مصداق شکستن حريم خصوصی در فضای مجازی برشمرد و به مهر گفت: ايجاد اين صفحات چنانچه از سوی افراد و کاربرانی باشد که در ايران زندگی می‌کنند قابل تشخيص و پيگيری خواهد بود و مراجع ذيصلاح می توانند نسبت به برخورد با اين عوامل اقدام کنند؛ بايد توجه داشت که حتی IP آدرسهايی که از طريق VPN وارد فيس بوک می شوند نيز قابل شناسايی و پيگيری است.

به گزارش مهر، چندی است که عضويت کابينه دولت تدبير و اميد در شبکه های اجتماعی فيلتر شده همچون فيس بوک به بحثی رسانه ای تبديل شده و اين در حالی است که پيش از اين دبير شورايعالی فضای مجازی با توجه به عضويت دولتمردان در اين شبکه، عضويت در فيس بوک را غيرقانونی ندانسته اما دور زدن سيستم فيلترينگ برای دسترسی به فيس بوک را جرم انگاشته است.

روز گذشته دادستان کل کشور نيز در نشست خود با خبرنگاران اعلام کرده که اگر جرايم و مصاديق مجرمانه ای که در فيس بوک بوده رفع شده باشد می توان آن را رفع فيلتر کرد.

در همين حال و در پی ايجاد صفحه‌ای به نام دکتر محمود واعظی وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات در فيس بوک، روابط عمومی اين وزارتخانه با صدور اطلاعيه‌ای ايجاد اين صفحه را غير واقعی خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016