چهارشنبه 20 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير امور خارجه: برنامه‌ای برای ملاقات مستقيم با مقامات آمريکايی نداريم

• در نشست با ۱+۵ برای رسيدن به راه حل مذاکره کنيم
• بنا نداريم در خصوص نامه نگاری‌ها و پيام‌هايی که رد و بدل می‌شود علنی گفتگو کنيم.

ايلنا ـ وزير امور خارجه گفت: هيچ برنامه‌ای برای ملاقات مستقيم با مقامات آمريکايی در حاشيه اجلاس سازمان ملل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا،ظريف در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص گفتگوهای آتی با ۱+۵ گفت: پس از تعيين وزارت امور خارجه به عنوان مسوول رسيدگی به پرونده هسته ای،خانم اشتون تماس گرفت و قرار گذاشتيم که در حاشيه اجلاس سازمان ملل ديداری داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: طرف مقابل براساس آمادگی وارد گفتگوی جدی و زمان دار با جمهوری اسلامی می‌شود که البته اين گفتگو با هدف رسيدن به راه حل و شناسايی حقوق مردم ايران است ما چارچوب‌ها را مشخص و بار‌ها در رسانه‌ها اعلام کرده‌ايم.

ظريف افزود: چارچوب‌های ما در مباحث رئيس جمهور و ساير مسئولان نيز مطرح شده است ما تنها زمانی حس می‌کنيم که دنيا می‌تواند به اطمينان خاطر از صلح آميز بودن فعاليت هسته‌ای ايران برسد که حقوق هسته‌ای مردم ايران را نيز به رسميت بشناسد چراکه مردم ايران اين حقوق را از تلاش خود به دست آورده‌اند و اين حقوقی نيست که خارجی‌ها به آن‌ها داده باشند اين حقوق عمومی مردم ايران است که در اثر توانمندی دانشمندان هسته‌ای به دست آمده است.

وی با تاکيد براينکه ما امکانات هسته‌ای خود را از خارج نگرفته‌ايم که آن‌ها بخواهند جلوی ما را بگيرند و ما را از اين حقوق محروم کنند، تصريح کرد: برای دنيا نيز چنين چيزی معقول نيست طرف مقابل نمی‌تواند با فشار و تحميل به نتيجه برسد و اين را بار‌ها گفته‌ايم معنی اين حرف اين است که طرف مقابل بايد به اين درک برسد که دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته ای دستاوردی است که مردم ايران با دانش خود به آن رسيده‌اند. تنها در صورتی نگرانی‌های موجود مرتفع می‌شود که طرف مقابل اجازه دهد ما به شکل شفاف و علنی اين دستاورد را تحت نظارت آژانس بين امللی انرژی اتمی مورد بهره برداری قرار دهيم.

وزير امور خارجه همچنين يادآور شد: ما اصول کلی مذاکرات خود را به طرف مقابل اعلام کرده‌ايم. طرف مقابل بايد بداند که‌‌ همان قدر که نياز به اعتماد دارد بايد برای مردم ايران نيز اطمينان ايجاد کند چرا که مردم ايران هيچ اعتمادی به رفتار آن‌ها ندارند اگر اين اعتماد متقابل و دو طرفه باشد همانطور که رهبری و رئيس جمهور گفته‌اند رسيدن به راه حل چندان دشوار نيست.

ظريف ادامه داد: ما نمی‌خواهيم وارد مذاکره‌ای برای مذاکرات آينده شويم می‌خواهيم برای رسيدن به راه حل مذاکره کنيم اينکه شروع مذاکرات و گفتگو‌ها درست باشد برای ما بسيار مهم است تا بتوانيم روی پايه‌ای محکم گفتگو‌ها را ادامه دهيم.

وی در خصوص احتمال ديدار با مقامات آمريکايی در حاشيه اجلاس سازمان ملل گفت: هيچ برنامه‌ای برای ملاقات مستقيم با مقامات آمريکايی وجود ندارد. آمريکا عضو ۱+۵ است و تاکنون نيز در‌‌ همان سطح با جمهوری اسلامی مذاکره داشته و اگر اين امادگی وجود داشته باشد و در ۱+۵ با اراده سياسی کار پيش رود با ۱+۵ مذاکره می‌کنيم که البته در ۱+۵ آمريکا نيز است.

ظريف در خصوص نامه اوباما به مسئولان ارشد ايران نيز عنوان کرد: رسانه‌ها بپذيرند که در اين مورد حدس و گمان مطرح می‌کنند ما بنا نداريم در خصوص نامه نگاری‌ها و پيام‌هايی که رد و بدل می‌شود علنی گفتگو کنيم به خاطر اينکه ضمن حفظ شفافيت، هر کاری در حوزه ديپلماسی مسير خود را طی می‌کند و من بعيد می‌دانم اطلاعات روزنامه الحيات دقيق باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016