چهارشنبه 20 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: اميدواريم رويکرد جديد آمريکا در قبال سوريه، جدی باشد

ايلنا ـ کارگزاران حج سال ۹۲ پيش از ظهر امروز در حسينيه امام خمينی (ره) با حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ديدار کردند.

به گزارش ايلنا، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار کارگزاران حج امسال، حج را مايه اقتدار سياسی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی دانستند و با اشاره به شرايط کنونی جهان اسلام و منطقه و تلاش بدخواهان برای ايجاد درگيری ميان مسلمانان به بهانه اختلاف های مذهبی و همچنين تهديدها و آتش‌افروزی‌های سلطه‌گران گفتند: اميدواريم رويکرد جديد امريکا در قبال سوريه، جدی و بدور از فريب، و برگشت واقعی از رويکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخير باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه يکی از لوازم حج واقعی، رفتار برادرانه‌ی مسلمانان در عرصه اين فريضه بزرگ است، افزودند: دوری از جدال در ايام حج که در قرآن کريم بر آن تأکيد شده به معنای جدال نداشتن برادران دينی و مسلمان با يکديگر است که هم شامل پرهيز از جدال زبانی و هم پرهيز از تنافر قلبی می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی کج‌فهم‌ها، با تفسير غلط از جدال نداشتن در ايام حج، تلاش دارند تا فلسفه برگزاری مراسم برائت از مشرکين را زيرا سؤال ببرند در حالی‌که جدال با شرک و کفر، از اساسی ترين دستورات اسلام است.

ايشان مسلمانان را به هوشياری در قبال نقشه بدخواهان برای ايجاد اختلاف‌ها و درگيری‌های مذهبی فراخواندند و تأکيد کردند: دشمنان امت اسلامی بخوبی متوجه شده اند که درگيری مذاهب اسلامی به نفع رژيم غاصب صهيونيستی است و بر همين اساس با راه اندازی گروههای تکفيری از يک طرف و با ايجاد رسانه های به ظاهر اسلامی و حتی شيعی برای دامن زدن به اختلافات از طرف ديگر، بدنبال درگير کردن مسلمانان با يکديگر هستند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بزرگان تشيع اعم از امام(ره) و ديگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکيد کرده اند، بنابراين آن تشيعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه هايی که در لندن و امريکا هستند، تبليغ می شود، در مسير شيعه واقعی نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای يکی ديگر از نقاط قوت حج را که زمينه ساز اقتدار بيش از پيش آن می شود، تبادل فرهنگ اسلامی ناب ميان مسلمانان و اطلاع از واقعيات و پيشرفت‌های جوامع اسلامی، در ايام حج دانستند و گفتند: با توجه به حجم بسيار بالا و غيرقابل تصور رسانه های معاند نظام اسلامی، يکی از وظايف زائران ايرانی، معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و شيعه و حقايق و پيشرفتهای نظام اسلامی، از طريق زبان و عمل خود است.

ايشان با تأکيد بر اينکه تقويت معنويت يکی ديگر از محورهای اصلی حج واقعی است، خاطرنشان کردند: ايمان قوی، توکل بر خدا و حسن ظن به وعده الهی که لازمه عبور از گذرگاه‌های دشوار و نهراسيدن از هيمنه ظاهری قدرت‌ها هستند، در حج بدست می‌آيد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آتش افروزی دشمنان امت اسلامی در پاکستان، افغانستان، عراق، سوريه و بحرين به بهانه شيعه و سنی و کشته شدن صدها انسان بيگناه، گفتند: سلطه‌گران و ابرقدرت‌ها بويژه آمريکا برای رسيدن به منافع نامشروع خود از ويران کردن کشورها و کشتن انسان‌ها هيچ ابايی ندارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای به تحولات سوريه و تهديدهای چند هفته اخير آمريکايی‌ها برای جنگ افروزی در منطقه، اشاره کردند و افزودند: آنها برای منافع ملی ادعايی خود که در واقع منافع صهيونيست‌ها و سرمايه‌داران بزرگ است، حتی حاضر به آتش‌افروزی و پايمال کردن منافع کشورها و ملت های ديگر هستند.

ايشان با تأکيد بر اينکه اميدواريم رويکرد جديد آمريکا در قبال سوريه، جدی و به دور از بازی سياسی باشد، خاطرنشان کردند: اگر چنين باشد، به معنای بازگشت آمريکا از رويکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخير است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: جمهوری اسلامی ايران با دقت و هوشياری حوادث منطقه را دنبال می‌کند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: ما به عنوان يک ملت بزرگ در اين منطقه حساس، بايد با نگاه درست و با استفاده از اقتدار اسلامی، اهداف والا و انسانی خود را که مبتنی بر اسلام است، در معرض ديد همگان قرار دهيم و بشريت را به دستاوردِ حرکت براساس اسلام، دعوت کنيم.

ايشان خاطرنشان کردند: دستاورد حرکت براساس اسلام، ساخت اقتدار درونی ملت است که با ايمان راسخ، اتحاد آحاد مردم، عملکرد صحيح مسئولان، همدلی مردم و مسئولان و توکل بر خدا به دست می‌آيد.

رهبر انقلاب اسلامی، عقل، معنويت، توکل، حرکت و عمل را پنج عنصر اساسی برای ساخت اقتدار درونی برشمردند و افزودند: حرکت نظام اسلامی در اين مسير و اقتدار روز افزون آن، قطعاً بر شرايط منطقه تأثيرگذار خواهد بود، همانگونه که تاکنون بوده است.

بر اساس اين گزارش، در ابتدای اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين قاضی عسکر نماينده ولی‌فقيه و سرپرست زايران ايرانی ضمن تبريک هفته حج و دهه کرامت، تدوين سند راهبردی حج، اهتمام به تقويت هرچه بيشتر قرآن، تلاش برای ايجاد تحول روحی در زائران از طريق آموزش‌های قبل از تشرف، دفاع از حقوق زائران، تقويت امر تحقيق در رابطه با موضوعات مرتبط با حج، برگزاری همايش‌های تخصصی، ارتقاء سطح علمی روحانيون کاروان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزش زبان عربی و تدوين تجارب و آسيب‌شناسی برنامه‌های گذشته را از مهمترين فعاليت‌های بعثه مقام معظم رهبری بيان کرد.

جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در گزارشی با بيان مجموعه تلاش‌های صورت گرفته به منظور هماهنگی ميان اجزاء دستگاه‌های مرتبط با حج برای انسجام بيشتر و خدمات‌رسانی هرچه بهتر به زائران گفت: حج فرصت مناسبی برای انتقال فرهنگ ايران اسلامی به ساير ملت‌هاست.

وی با تأکيد بر اهميت توجه به فلسفه، اسرار و معارف حج افزود: برقراری ارتباط بين شخصيت‌های دينی و علمی جمهوری اسلامی با ديگر شخصيت‌های جهان اسلام زمينه انسجام هرچه بيشتر امت اسلامی را فراهم خواهد کرد.

اوحدی رئيس سازمان حج نيز با اشاره به اينکه در سال جاری ۶۴۰۰۰ زائر ايرانی در قالب ۵۰۰ کاروان از ۱۷ ايستگاه پروازی در سراسر کشور به حج اعزام خواهند شد، گفت: سازمان حج همچنين پذيرای ۲۰۰۰ زائر ايرانی مقيم خارج از کشور است.

وی تمرکز در استقرار زائران و خدمات رسانی به آنان و همچنين برپايی مراکز در مانی در برخی کاروان‌ها و دو بيمارستان به صورت شبانه‌روزی در مکه مکرمه و مدينه منوره را از ديگر فعاليت‌های سازمان حج و زيارت بيان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016