پنجشنبه 21 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه فشار نیروهای امنیتی ایران بر خانواده‌های خبرنگاران رادیو فردا

در ماه گذشته ميلادی خانواده ۵ نفر از کارمندان راديو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی عصر روز چهارشنبه در بيانيه ای از ادامه فشارها بر خانواده خبرنگاران شاغل در راديو فردا خبر داد.

بر اساس اين بيانيه در ماه گذشته ميلادی خانواده ۵ نفر از کارمندان راديو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته اند.

به گفته آرمان مستوفی مدير راديو فردا خواسته های مطرح شده در اين بازجويي ها از خانواده کارکنان راديو فردا، همان موارد مطرح شده در احضارهای قبلی از جمله درخواست قطع همکاری بستگان آنها با راديو فردا است.

اين احضارها نخستين مورد از ادامه فشارها بر خانواده کارکنان راديو فردا از زمان آغاز به کار حسن روحانی رئيس جمهوری تازه ايران محسوب ميشود.

موضوعی که در بيانيه راديو اروپای آزاد/راديو آزادی که راديو فردا از رسانه های زيرمجموعه آن به شمار ميرود هم مورد توجه قرار گرفته و در آن آمده که اين فشارها در شرايطی بر خانواده خبرنگاران راديو فردا اعمال ميشود که در ايران انتظارات گسترده ای مبنی بر درپيش گرفتن سياسته ای ميانه روانه از سوی آقای روحانی وجود دارد.

کوين کلوز رئيس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی نيز در واکنش به اين فشارها آن را سانسور به شيوه ديگر توصيف کرده و گفته اين روشها به همان زشتی تهديد مستقيم روزنامه نگاران است. به گفته کوين کلوز اگر دولت حسن روحانی قصد نشان دادن نشانه هايی از تغيير سياست هايش نسبت به دولت قبلی دارد «ميتواند اين روشها را متوقف کند.»

او گفته حسن روحانی ميتواند از موقعيت خودش به عنوان رئيس جمهوری ايران در جهت محکوم کردن چنين روشهايی استفاده کند و دستور تحقيق درباره اين روشها را بدهد. به گفته آقای کلوز هنوز در روزهای ابتدايی رياست جمهوری حسن روحانی هستيم اما واکنش او ميتواند نشانه تعيين کننده ای در مواجهه با اين موارد باشد.

آرمان مستوفی مدير راديو فردا نيز با بيان اينکه «واضح است هنوز عواملی از دولت گذشته بر سر کار هستند و ايجاد تغيير در دولت کار سختی است» اما گفته اگر اراده سياسی کافی در توقف اين روشها وجود داشته باشد، اقدام در اين زمينه غيرممکن نيست.

احضار و بازجويی از خانواده خبرنگاران رسانه های فارسی زبان خارج از ايران تازگی ندارد. پيش از اين غير از راديو فردا، مديران تلويزيون فارسی بی بی سی نيز بارها از فشارهای وارد شده بر خانواده کارکننانش انتقاد کرده و از مسولان جمهوری اسلامی خواسته بودند که اين فشارها را متوقف کنند.

بخش فارسی صدای آمريکا نيز پيشتر از وجود چنين فشارهايی خبر داده بودند. علاوه بر مديران رسانه های فارسی زبان، نهادهای بين المللی از جمله کميته بين المللی حمايت از روزنامه نگاران خواستار توقف اين فشارها شده بودند. آرمان مستوفی مدير راديو فردا در واکنش به اين فشارهای تازه گفته همان طور که اقدامات قبلی تغييری در روند و برنامه های اين رسانه نگذاشته فشارهای تازه نيز تاثيری بر محتوای برنامه های راديو فردا نخواهد گذاشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016