پنجشنبه 28 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رويکردهای تازه در وزارت اطلاعات، ريحانه طباطبايی

روزنامه بهار ـ ريحانه طباطبايی - يکی از مهم‌ترين اتفاقات در دولت يازدهم تغيير رويکردها، خصوصا در نوع پاسخگويی به افکار عمومی است. در چند سال گذشته، معمولا افکار عمومی با سوال‌های بی‌پاسخ و گاه توهين‌آميزی مواجه می‌شد. اما رويکرد دولت جديد متفاوت از گذشته است و اين تفاوت را بيش از همه می‌توان در نوع برخورد وزير اطلاعات جديد ديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمود علوی، در چند هفته گذشته در مواجهه با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رفتاری متفاوت از گذشته در پيش گرفت؛ رفتاری که يادآور دوران وزارت دولت اصلاحات بود. در چند سال گذشته، به دليل رفتارهای صورت‌گرفته با بخشی از جامعه، خصوصا روزنامه‌نگاران و فعالان سياسی، نوعی احساس ترس، عدم اعتماد و حس ناامنی به‌وجود آمده بود؛ حسی که گويا محمود علوی آن را به خوبی دريافت کرده است و برای همين هنگامی که يک محافظ با يک خبرنگار برخورد خارج از چارچوب و عرف انجام داد، وزير اطلاعات با او برخورد کرده و از خبرنگار دلجويی می‌کند. تغيير رفتار وزير اطلاعات را می‌توان نخستين گام اعتماد‌سازی بين نيروهای سياسی و دستگاه امنيتی کشور دانست.

وزير اطلاعات همچنين به خبرنگاران قول داده است به‌زودی يک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند و از خبرنگاران خواسته که پيگير برگزاری اين کنفرانس باشند. مطمئنا وزير اطلاعاتی که رودرروی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قرار می‌گيرد و به سوالات آنان در همه زمينه‌ها پاسخ می‌دهد، متفاوت از وزير اطلاعاتی خواهد بود که فقط در رسانه ملی حضور پيدا کرده يا با چند رسانه خاص گفت‌وگو می‌کند. در اين مدت چندباری تلاش شده تا درباره بعضی از جريان‌های سياسی خصوصا طيف اصلاح‌طلب از وزير اطلاعات اظهارات خاصی گرفته شود. در گذشته اين جريان عادت داشت که هربار درباره‌اش سوالی شود، با الفاظ و القاب خاص مورد خطاب قرار گيرد و تهديد شود، اما وزير اطلاعات جديد به خوبی می‌داند که هر اظهارنظر او می‌تواند چه تبعاتی در پی داشته باشد و چه تاثيرات روانی بر مخاطب خود بر جای بگذارد. جدا از برنامه‌ای که محمود علوی در روز رای‌گيری از مجلس ارائه کرد و اميدواری‌های بسياری را برای مردم به وجود آورد، برخوردهای وزير اطلاعات را نيز می‌توان گام دوم برای اعتماد‌سازی بين جامعه سياسی کشور، مردم و نهادهای امنيتی دانست.

البته گام سوم نيز روز گذشته برداشته شد. تعدادی از زندانيان انتخابات سال ۸۸ روز گذشته آزاد شدند. بعضی از فعالان سياسی چون علی مطهری اعتقاد دارند که اين گام اساسی برای تحقق اعتماد‌سازی و ايجاد يک فضای سالم سياسی در کشور است. سختگيری‌ها و سياست‌های غلط در چند سال گذشته باعث زندانی شدن بسياری از روزنامه‌نگاران، جوانان فعال سياسی و نيروهای قديمی سياسی در کشور شد. حالا به نظر می‌رسد که وزارت اطلاعات تصميم دارد اين رويکرد خود را نيز تغيير دهد. محمود علوی مردی است که بيشتر عکس‌های او خندان است. بسياری از سربازانی نيز که دوران خدمت خود را در دوران تصدی‌گری او بر سازمان عقيدتی سياسی ارتش سپری کرده‌اند از او خاطرات توام با احترامی در ياد دارند. اينک به نظر می‌رسد مرد خندان ارتش، آغازگر تحولات بزرگی در مهم‌ترين نهاد امنيتی کشور شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016