پنجشنبه 28 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وال‌استريت‌ژورنال: آمريکا برای ديدار با مقامات عالی‌رتبه ايران آماده می‌شود

بی بی سی ـ يک روزنامه آمريکايی گزارش داده که مقامات ايالات متحده برای ديدارهای احتمالی با مقامات عالی‌رتبه ايرانی آماده می‌شوند.

طبق اين گزارش دولت آمريکا برای ديدار مستقيم بين باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهوری دو کشور در محل سازمان ملل متحد هم آماده است.

وال‌استريت‌ژورنال روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر از قول مقامات ارشد در دولت آمريکا نوشت که دولت ايالات متحده برای اين ديدارها درباره برنامه هسته‌ای ايران آماده می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای روحانی قرار است در روزهای آينده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نيويورک شود. او قرار است روز سه‌شنبه آينده در اين مجمع سخنرانی کند.

گزارش‌ها درباره تدارک مقامات آمريکايی برای ديدار در بالاترين سطح، در شرايطی منتشر شده که در روزهای گذشته، هم از واشنگتن و هم از تهران موضع‌گيری‌های مثبتی درباره تعامل دو کشور اعلام شده است.

در روزهای اخير برخی از منابع خبری از احتمال ديدار آقای روحانی با برخی از مقامات غربی از جمله باراک اوباما سخن به ميان آورده بودند، اما وزارت امور خارجه ايران گفته است هيچ‌ برنامه‌ای برای ديدار با مقامات آمريکايی در برنامه سفر حسن روحانی به نيويورک وجود ندارد.

سخن‌گوی وزارت خارجه ايران در عين حال احتمال ديدار برخی مقام‌های ارشد گروه ۱+۵ با آقای روحانی را منتفی ندانسته و گفته "چنانچه در چارچوب اين گروه روند کار به سمتی پيش برود که لزوم اين کار [ديدار] به وجود آيد، در اين چارچوب ملاقات انجام می‌گيرد."

آخرين تماس‌های مقامات ايرانی و آمريکايی در سطوح خيلی پايين‌تری صورت گرفته است.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمريکايی، در جريان مذاکرات هسته‌ای با مذاکره‌کننده سابق ايران، سعيد جليلی، ملاقات مختصری کرد.

گزارش‌هايی منتشر شده است که در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ ميلادی، برای مواجهه بيل کلينتون، رئيس‌جمهوری وقت آمريکا و محمد خاتمی، همتای ايرانی‌اش در آن‌زمان فرصتی پيش آمده بود اما نهايتا چنين ملاقاتی دست نداد.

'اختيار کامل'

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی آمريکا، همچنين لحن نامه اخير باراک اوباما به خود را "مثبت و سازنده" توصيف کرده است.

در همين روز دست‌کم ۱۱ نفر از زندانيان سياسی ايران آزاد شدند.

وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌ای از آزادی اين عده استقبال کرد.

وال‌استريت‌ژورنال از قول مقامات آمريکايی نوشته که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، با واشنگتن تماس برقرار کرده و برای ملاقات با مقامات ارشد آمريکايی ابراز علاقه کرده است.

آقای ظريف که در آمريکا تحصيلات دانشگاهی کرده و در سال‌های پيش‌تر، نماينده دائمی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک بوده، بيش از هر چهره دولتی ديگر در سال‌های پس از انقلاب ايران، با ايالات متحده تعامل مستقيم داشته است.

طبق گزارش‌ها، او در جريان استقرار نخستين دولت پس از طالبان در افغانستان، همکاری نزديکی با دولت جورج دبليو بوش داشته است.

با اين حال برخی از اعضای کنگره آمريکا، اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، باراک اوباما را درباره تعامل مستقيم با ايران، پرهيز می‌دهند.

آنان از جمله به تجربه تلاش‌های قبلی در استقبال از سياستمداران ميانه‌رو ايرانی اشاره می‌کنند که به گفته اين قانون‌گذاران، شکست خورده‌اند.

سناتور لينزی گراهام، جمهوری‌خواه، می‌گويد پيش از آن که ايالات متحده با ايران وارد تعامل شود، مقامات آمريکايی بايد در مشورت با اسرائيل، از ايران بخواهند گام‌های مشخصی بر دارد تا آن‌گاه مذاکرات مستقيم بين ايران و آمريکا ممکن شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016