یکشنبه 24 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: با حسن روحانی پیام مبادله کرده‌ایم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بدون ذکر جزئیات گفت که با حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران پیام مبادله کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی‌بی‌سی ـ رئیس جمهوری آمریکا امروز در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفت که ایران بالقوه می تواند در برقراری ثبات در سوریه نقش داشته باشد.

آقای اوباما همچنین گفت که دولتمردان ایران متوجه شده‌اند که برای آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران موضوعی بسیار بزرگتر از بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

"من فکر می کنم ایران دریافته که مسئله هسته ای و تهدیدی که ایران هسته ای برای اسرائیل ایجاد می کند خطر بسیار نزدیکتری برای منافع بنیادی ماست. مسابقه هسته‌ای منطقه را بشدت بی ثبات خواهد کرد."

آقای اوباما اضافه کرد ایران نباید به این نتیجه برسد که "چون آمریکا تا بحال دخالت نظامی نکرده به این معناست که آمریکا به ایران حمله نخواهد کرد."

"در عوض ایران باید به این نتیجه برسد که امکان حل مسئله از راه دیپلماتیک وجود دارد."

رئیس جمهوری آمریکا می گوید تصور می کند ایران "بدلیل تحریمهای شدیدی که اعمال کرده‌ایم و به دلیل اتحاد جامعه بین المللی برای جلوگیری از مسابقه هسته ای در منطقه" متوجه این نکته شده باشد.

"مذاکره با ایران همیشه دشوار بوده است و من فکر نمی کنم که رئیس جمهور جدید ناگهان مذاکره را آسان کند."

"اما به نظر من تهدید واقعی به استفاده از زور، در کنار تلاشهای جدی دیپلماتیک می‌تواند باعث توافق شود."

رییس جمهوری آمریکا سپس تاکید کرد که به حصول توافق با ایران امیدوار است و امید خود را هم حفظ خواهد کرد.

در بخش دیگر این گفتگو جورج استفانوپولوس مصاحبه گر ای بی سی گفت منتقدان سیاست اوباما را در روزهای اخیر خلق الساعه، فکر نشده و متزلزل توصیف کرده‌اند و این "شاید بی‌برنامه‌ترین برهه در سیاست خارجی اوباما باشد."

آقای اوباما پاسخ داد بسیاری در واشنگتن به سبک اجرا خیلی اهمیت می دهند اما گاهی سیاستهایی که تر و تمیز و مرتب و البته سر راست بوده اند به نتایج فاجعه باری منجر شده اند:" من بیشتر از اینکه به سبک فکر کنم برایم مهم است که سیاست درستی در پیش بگیریم."

بخش عمده این گفتگو به مسائل سوریه و توافق آمریکا و روسیه برای کنترل سلاحهای شیمیایی سوریه اختصاص داشت و رییس جمهور آمریکا سعی کرد مواضع خود را به روشنی از ولادیمیر پوتین متمایز کند؛ هر چند که از تلاش رییس جمهور روسیه برای پیشبرد دیپلماسی تقدیر کرد.

به گفته آقای اباما حمایت پوتین از بشار اسد نشان دهنده تفاوت در نگرش و ارزشها است. آقای اوباما گفت با اینکه در بسیاری از مسائل با پوتین اختلاف نظر دارد گفت اما می‌تواند با او گفتگو کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016