دوشنبه 1 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع شرايط ايران برای مذاکره با آمريکا را تشريح کرد

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح با تاکيد بر اينکه "جمهوری اسلامی هرگز مذاکره به عنوان طرف ضعيف را نمی‌پذيرد"، خاطرنشان کرد: ايران در اوج عزت و اقتدار آماده مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم درباره چگونگی عمل به "نرمش قهرمانانه" در ارتباطات بين‌المللی گفت: مقام معظم رهبری قبلا نيز درباره سياست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کردند که شايد سياست نرمش قهرمانانه تعبيری از همان سه اصل باشد.

وی با بيان اينکه "اين اصول بر روابط و مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ايران حاکم است، ادامه خواهد داشت و تغييری نخواهد کرد"، افزود: معنی سياست نرمش قهرمانانه اينست که اصول، منافع و اهداف ملی ايران ثابت است و ما راهبردهای خودمان را نيز ثابت و غيرقابل تغيير می‌دانيم اما هرکسی در تاکتيک مانور می‌کند تا منافعش را ماکسيمم کند. ايران با پشتوانه عظيم مردمی و با توجه به توانمندی‌های اقتصادی و دفاعی‌اش می‌تواند در عرصه جهانی بازيگری مؤثری داشته باشد که يکی از جنبه‌های اين بازيگری، مساله مذاکرات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



دهقان خاطرنشان کرد: يکی از اصول ثابت ايران اين است که بر سر ميز مذاکره نبايد به عنوان طرف ضعيف تلقی بشويم. ايران در اوج عزت و اقتدار آماده مذاکره است و هيچ پيش شرط و تهديدی را نخواهد پذيرفت و از طرف مقابل هيچ ترسی و واهمه‌ای به خود راه نخواهد داد.

وی با بيان اينکه "نظام سلطه دلسوز نظام ما و منافع ايران نيست بلکه به دنبال منافع خودش است"، تصريح کرد: سياست نرمش قهرمانانه به اين معنی است که طرف مقابل بايد بپذيرد در شرايط برابر، بدون تحميل هر موضوعی به ما و بدون تعدی به حقوق رسمی شناخته شده برای هر نظام سياسی در قانون بين الملل بر سر ميز مذاکره بنشيند. اگر اين شرايط فراهم باشد، ما مشکلی با مذاکرات نخواهيم داشت.

سياست نرمش قهرمانانه برای همه ارکان نظام لازم‌الاجراست
وزير دفاع درباره احتمال تفاوت ديدگاه نيروهای مسلح بويژه سپاه پاسداران درباره سياست نرمش قهرمانانه با نظر دستگاه ديپلماسی نيز تصريح کرد: سياستی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند، برای همه جهات و ارکان نظام لازم‌الاجراست و نظام با عزم و اراده راسخ سياست‌های رهبری را دنبال خواهد کرد و مقام معظم رهبری نيز نظارت می‌کنند، اگر کاستی وجود داشته باشد، تذکر خواهند داد و با کسی مماشات نخواهند کرد.

آمريکا توان جنگيدن ندارد
سردار دهقان در باره راهبرد آمريکايی‌ها برای گذاشتن دو گزينه جنگ و ديپلماسی روی ميز خاطرنشان کرد: تحولات بيست سال گذشته منطقه و جهان و مداخلات نظامی آمريکا اولاً اين درس را به نظاميان، سياسيون و متحدان واشنگتن داده که هزينه جنگ بيشتر از منفعتی آن است، ثانياً تصميم به وارد شدن در جنگ آسان است ولی خروج پيروزمندانه از آن تضمين شده نيست.

وی ادامه داد: سياسيون آمريکا اراده‌ای برای جنگ در خارج از مرزها ندارند و توانی نيز برای جنگيدن، به اين معنا که منطقه‌ای را اشغال کنند و نظامی سياسی را ساقط کنند، ندارند؛ ولی شليک موشکی از زمين يا هوا به سوی منطقه‌ای قدرت و توانمندی نظامی محسوب نمی‌شود بلکه مهم اين است که بتواند اراده خود را بر اراده منطقه مورد هدف تحميل کند و اراده‌اش، اراده غالب باشد.

وزير دفاع همچنين خاطرنشان کرد: اين نکته نبايد فراموش شود که اسرائيلی‌ها هميشه به دنبال اين بودند که آمريکايی‌ها را به اقدامی عليه ايران تحريک کنند؛ ولی آمريکايی‌ها تاکنون نشان داده‌اند که آنقدر هم کم عقل نيستند و اوضاع را تجزيه و تحليل می‌کنند؛ لذا بايد بپذيريم که لابی صهيونيستی هميشه آمريکا را عليه ايران تحريک می‌کند. تهديد "گزينه جنگ روی ميز است" نيز چيز جديدی نيست و از زمان جنگ تحميلی تاکنون به بهانه های مختلف مطرح شده است.

مذاکرات بايد در فضای برابر، بدون تهديد و با احترام متقابل شود
دهقان تاکيد کرد: آنچه آقای روحانی در اين باره فرمودند و مورد تأييد نظام نيز است، اين است که نمی‌توان با زبان زور و تهديد با کسی مذاکره کرد. نکته مهم اين ست که مذاکرات بايد در فضای برابر، بدون تهديد و با احترام متقابل برگزار شود و اراده طرفی بر طرف ديگری تحميل نشود و به عبارت امروزی، هر مذاکره‌ای بايد جريان برد - برد را با خودش همراه داشته باشد. از نظر ما تهديد کردن و در کنار آن دعوت کردن به مذاکره قابل قبول نيست.

دوران مذاکره برای مذاکره پايان يافته است
وی در پاسخ به اين پرسش که "آيا پيش‌بينی می‌کنيد آقای روحانی با اوباما ديدار کند؟"، اظهار کرد: آقای روحانی گفتند که در دنيای ديپلماسی همه چيز ممکن است.

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران درباره ميزان احتمال انجام چنين ديداری گفت: ابتدا آمريکايی‌ها تکذيب کردند ولی الان می‌گويند آمادگی داريم. نکته مهم اينست که دوران مذاکره برای مذاکره پايان يافته است و مهم است که يک نشست، خروجی داشته باشد و پس از نشست بتوان اقدامی را آغاز کرد.

موضوع استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای در ايران مطرح نيست
دهقان درباره اتهام طرف‌های غربی مبنی بر امکان انحراف ايران از برنامه هسته‌ای صلح‌آميز نيز خاطرنشان کرد: امکان انحراف ايران از برنامه هسته‌ای صلح‌آميز خود بهانه‌ای در دست آمريکاست که از طريق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اين مساله را دنبال می‌کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ايران بارها اعلام فرمودند که ما از لحاظ شرعی نمی‌توانيم به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای باشيم و فرمايشات رهبری برای همه ارگان‌ها تکليف شرعی است و نمی‌توانند از فرمايشات ايشان تخطی کنند.

وی تاکيد کرد: همه دستگاه‌های امنيتی آمريکا نيز گزارشی را منتشر کردند که هيچ علامتی دال بر انحراف ايران از برنامه هسته‌ای خود به سمت استفاده نظامی وجود ندارد و آژانس نيز اين مساله را به صورتی ديگر اعلام می‌کند و می‌گويد که براهينی اثبات نشده است. وقتی چيزی به نام استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای در ايران وجود ندارد، چرا بايد طرف‌های غربی تصور کنند که چنين چيزی وجود دارد؟

تسليحاتی توليد می‌کنيم که برای نيروهای مسلح برتری بيافريند
وزير دفاع درباره دستاوردهای جديد اين وزارتخانه نيز گفت: فعاليت‌ها و تحقيقات چندجانبه وزارت دفاع مبتنی بر تحليل دقيق، نگاه راهبردی و افق زمانی بلندمدت است و با توجه به تحولات امنيتی محيطی و تهديدات متصور برای منافع ملی و بر اساس سياست بازدارندگی و دفاع همه‌جانبه، تجهيزات مورد نياز و مؤثر را توليد می‌کنيم.

دهقان افزود: تجهيزات و تسليحات نوينی را توليد می‌کنيم که برای نيروهای مسلح برتری بيافريند و به سمت بازدارندگی مؤثر پيش برويم. ما در صنايع هوايی توانسته‌ايم انواع هواپيماهای هدايت‌پذير شناسايی، رهگيری و جنگی توليد کنيم و تلاش می‌کنيم مداومت پروازی، سقف پروازی و سرعت اين هواپيماها را افزايش دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016