سه شنبه 2 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارجاع پرونده دانشگاه احمدی‌نژاد به دادستانی، تذکر مطهری به روحانی: مجوز دانشگاه لغو شود

علی مطهری خواستار لغو امتياز دانشگاه ايرانيان وابسته به محمود احمدی نژاد شد. اين نماينده تهران در تذکری کتبی خطاب به رئيس جمهور که در پايان جلسه علنی امروز قرائت شد، خواستار پيگيری لغو امتياز دانشگاه ايرانيان به دليل تخلفات مالی و گرايشات فکری غير اسلامی شد.

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - سخنگوی کميسيون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی ايران از ارجاع پرونده دانشگاه ايرانيان به رياست محمود احمدی‌نژاد به دادستان عمومی و انقلاب تهران توسط دادستان ديوان محاسبات خبر داد.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی اين کميسيون گفت که تاسيس اين دانشگاه توسط آقای احمدی‌نژاد «بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی از مصاديق» هزينه‌ در غير از امور معين برای مقام رئيس جمهوری بوده و از اين نظر قابل پيگرد قانونی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تذکر مطهری به روحانی: مجوز دانشگاه لغو شود

علی مطهری خواستار لغو امتياز دانشگاه ايرانيان وابسته به محمود احمدی نژاد شد.

به گزارش «انتخاب» ؛ اين نماينده تهران در تذکری کتبی خطاب به رئيس جمهور که در پايان جلسه علنی امروز قرائت شد، خواستار پيگيری لغو امتياز دانشگاه ايرانيان به دليل تخلفات مالی و گرايشات فکری غير اسلامی شد.

مجوز دانشگاه ايرانيان را محمود احمدی نژاد در واپسين روزهای رياست جمهوری اش اخذ کرد.

اين درحاليست که به جز مشکلات قانونی پيشروی اين دانشگاه، دريافت مبالغ سنگين مالی و ساختمان های متعدد، يکی از مشکلات ماههای آينده اين دانشگاه خواهد بود.

راه‌اندازی دانشگاهی به نام «دانشگاه جامع بين‌المللی ايرانيان» برای اولين بار در سال ۸۸ مطرح شد که پايه‌گذار آن اسفنديار رحيم مشايی بود.

اما پس از آن که تاسيس اين دانشگاه‌ با موضع‌گيری‌هايی روبه‌رو شد، مدتی مسکوت ماند تا اين که روز پنجم مرداد امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که مجوز تاسيس اين دانشگاه را به محمود احمدی‌نژاد،‌ رئيس جمهور وقت، داده است.

اما چند روز پس از پايان کار دولت آقای احمدی‌نژاد اسنادی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد حدود ۱۶ ميليارد تومان در روز پايانی دولت پيشين به دستور محمود احمدی‌نژاد، برای راه‌اندازی دانشگاهی به مديريت او از نهاد رياست جمهوری جابه‌جا و به حساب «شخصی» و «مشترک» به نام خود آقای احمدی‌نژاد و حميد بقايی، معاون اجرايی او، واريز شده است.

نزديکان آقای احمدی‌نژاد ابتدا اين موضوع را تکذيب کردند، اما پس از مدتی با تاييد آن گفتند که اين مبلغ تنها نقش «کمک» را داشته و چند روز بعد هم بدون ذکر رقم ۱۶ ميليارد تومان، اعلام کردند که دانشگاه ايرانيان کمک دريافتی از دولت را به نهاد رياست جمهوری بازگردانده‌ است.

اين در حالی است که ديوان محاسبات کشور می‌گويد اين حساب بانکی در آن هنگام «توقيف» شده بود و مالکانش «امکان دسترسی به اين حساب را نداشته‌اند» تا مبلغ مذکور را به رياست جمهوری ايران بازگردانند.

دانشگاه جامع ايرانيان در بيانيه خود کمک مالی انجام شده به دانشگاه را از سوی دولت گذشته طبق موازين قانونی و با مصوبه هيئت وزيران دانسته و گفته بود که چنين موضوعی امری مرسوم در دولت‌ها بوده است.

با اين‌ حال مسئولان دانشگاه گفته‌اند که «به دليل جلوگيری از ايجاد شبهه» مبلغ اختصاص داده شده را به نهاد رياست جمهوری بازگردانده‌اند.

خبرگزاری مهر اما روز يک‌شنبه، ۱۰ شهريور، خبر داد که «ديوان محاسبات تخلف ۱۶ ميليارد تومانی احمدی‌نژاد در حساب دانشگاه ايرانيان را بلوکه کرده‌است».

بنا بر اين گزارش، يک منبع آگاه در ديوان محاسبات از توقيف شانزده ميليارد تومانی که به حساب شخصی احمدی‌نژاد و بقايی برای دانشگاه ايرانيان ريخته شده، خبر داده و اعلام کرده است که اين افراد امکان دسترسی به اين حساب را نداشته‌اند تا بتوانند آن را بازگردانند.

احمدی‌نژاد در آخرين روزهای کاری خود به عنوان رئيس جمهور پيشين گفته بود که مديريت دانشگاه ايرانيان، مهم‌ترين برنامه او پس از تحويل دادن دولت خواهد بود.

غلامرضا مصباحی‌ مقدم، رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، روز ۱۴ شهريور گفت که انتقال ۱۶ ميليارد تومان به دانشگاه احمدی‌نژاد «اقدامی غيرقانونی» بوده است.

مصباحی مقدم گفت: «انتقال اين ۱۶ ميليارد تومان در آخرين لحظات عمر دولت سابق با امضای رئيس جمهور انجام گرفته و تخلف بوده است.»

مهمترين مشکلات قانونی دانشگاه احمدی‌نژاد

يک عضوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرين وضعيت تاسيس دانشگاه احمدی نژاد خبر داد و گفت: اين دانشگاه از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد اساسنامه تيپ است و از نظر هیأت موسس نيز مشکلاتی دارد.

محمدعلی کی نژاد در صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر به روال تاسيس دانشگاه های غيردولتی، غيرانتقاعی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های غيردولتی ای که داخل يا خارج از تهران هستند نيازمند به يک اساسنامه تيپ هستند.

وی درباره روال دانشگاه احمدی نژاد گفت: لازم است اساس نامه اين دانشگاه طبق روال در شورای گسترش دو وزارت خانه علوم و بهداشت مجوز دريافت کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه روند تاييد اساسنامه را تحت هيچ شرايطی به وزارت خانه های مذکور تفويض نمی کند.

اين عضو شورای انقلاب فرهنگی در خصوص هيئت موسس اين دانشگاه با بيان اين که لازم است هيئت موسس دانشگاه مذکور به تاييد هيئت مرکزی برسد در پاسخ به پرسش مهر گفت: دو سال پيش درخواستی در خصوص تاسيس اين دانشگاه به وزارت علوم ارسال شده بود اما اين درخواست در همان حد ماند و حتی يکی از اعضای هيئت موسس نيز انصراف داد.

وی ادامه داد: به هر حال تعداد هيئت موسس که بايد بين ۷ تا ۹ نفر باشد به علت انصراف آن يک فرد به حد نصاب نرسيد.

کی نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اخيرا موضوع دانشگاه احمدی نژاد در صحن شورای انقلاب فرهنگی مطرح و درخواست ايجاد شعبه در تهران شده بود اما روال قانونی برای بررسی پرونده هيئت موسس در هيئت مرکزی صورت نگرفت چرا که تعداد هيئت موسس به حدنصاب نرسيده بود بنابراين جلسه ای در هيئت مرکزی و هيئت عالی برای بررسی اين موضوع تشکيل نشد.

اين مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر که کامران دانشجو در زمان وزارتش اعلام کرد اساسنامه دانشگاه احمدی نژاد را تصويب کرده است و آيا اين مصوبه اساس نامه بوده يا خير تاکيد کرد: بار ديگر اعلام می کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی هيچ گاه تصويب اساسنامه را به وزارت خانه تفويض نمی کند و آن موردی را که وزرای پيشين امضا کردند موافقت اصولی بوده است در حالی که دانشگاه احمدی نژاد موافقت اصولی هم ندارد.

وی خاطر نشان کرد: برای کسب مجوز موافقت اصولی لازم است فضا و امکانات اوليه توسط شورای گسترش بازديد و سپس مجوز اوليه توسط وزارت علوم صادر شود.

اين عضو شورای انقلاب فرهنگی درباره اعضای هيئت موسس تاکيد کرد: يک نفر روحانی و سه عضو هيئت علمی با رتبه استاديار حتما بايد در هيئت موسس عضو باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016