سه شنبه 2 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش شيرين عبادی از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه شهريور ۱۳۹۲

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه شهريور ۱۳۹۲ پرداخت.

برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته است.

در بخش حقوق مدنی و سياسی اين گزارش به نام ۵ فعال سياسی و مدنی که برای اجرای حکم به زندان منتقل شده اند، اشاره شده است.

همچنين خانم عبادی در گزارش خود به اعدام ۱۶ نفر در ماه شهريور اشاره کرده است. وضعيت اقتصادی و کارگران از ديگر مواردی است که در اين گزارش به آنها پرداخته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه شهريور ۱۳۹۲ شيرين عبادی که در اول مهر ماه ۱۳۹۲منتشر شده، به شرح زير است:

گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه شهريور ۱۳۹۲

مقدمه

وضعيت حقوق بشر در ايران در شهريور ماه ۱۳۹۲ که بر مبنای اطلاعات ارائه شده در سايت ها و رسانه های مختلف به ويژه رسانه های داخل کشور تهيه شده است، پس از تحقيقات به عمل آمده، صحت مطالب زير محرز شد. اين گزارش به شيوه سابق در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه شهريور ۱۳۹۲

بخش اول – حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی

الف- وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی دگر انديش

۱) اميد شاه مرادی- فعال سياسی- برای گذراندن سه سال حبس تعزيری، آروين صداقت کيش- منتقد و پژوهشگر موسيقی- برای گذراندن سه سال حبس، مهدی دولتی دارآباد از فعالان مدنی برای گذراندن ۵ سال حبس تعزيری و سام کشميری از هنرمندان برای گذراندن ۴ ماه حبس تعزيری به زندان اوين منتقل شدند. همچنين سيد احمد موسوی- فعال سياسی- برای گذراندن ۴ سال حبس تعزيری به زندان عادل آباد شيراز منتقل شد.

۲) علی هدايتی و يدالله دشتی دو تن از فعالان مدنی آذربايجان به ترتيب به پنج و شش ماه حبس تعزيری محکوم شدند. همچنين سلام گلنواز، امام جماعت يکی از مساجد سردشت به شش سال حبس و خلع دايم از لباس روحانيت محکوم شد. از سوی ديگر حکم چهار سال و چهار ماه حبس کسری نوری از دراويش گنابادی که اينک در زندان به سر می برد در دادگاه تجديدنظر تاييد شد.

۳) جلسه دادگاه تجديدنظر پرونده اتهامی مهران رهبری از دراويش گنابادی برگزار شد.

۴) تعدادی از زندانيان سياسی و عقيدتی بيمار هستند که نسبت به درمان آنها اقدامی به عمل نمی آيد، از جمله: محمد حسن پورسيفی و محمدرضا پورشجری.

۵) مأموران امنيتی و انتظامی از برگزاری مراسم سالگرد اعدام زندانيان سياسی و عقيدتی در سال ۱۳۶۷ در گورستان خاوران جلوگيری کردند. همچنين نيروهای امنيتی از سخنرانی لطف الله ميثمی، فعال ملی- مذهبی در مراسم سالگرد درگذشت آيت الله طالقانی در زنجان ممانعت کردند. از سوی ديگر مجوز برگزاری مراسم برای سالگرد درگذشت آيت الله طالقانی در حسينيه ارشاد تهران و آيت الله قدوسی داده نشد.

۶) ماموران يگان حفاظت اطلاعات زندان عادل آباد با حضور در بند عبرت اين زندان، دراويش گنابادی محبوس در اين بند را مورد ضرب و شتم قرار داده و با به کارگيری جبر و زور اقدام به تراشيدن سيبيل و ريش آنها کرده‌اند.

۷) فاطمه هاشمی- فعال مدنی- و محمد صالح نقره کار- فعال مدنی- به دادسرا احضار شدند.

ب- وضعيت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نويسندگان و روزنامه نگاران

۱) احمدرضا نجداد، وب نگار و نويسنده منتقد بازداشت شد.

۲) نشريه «نگين کرمان» توقيف شد.

۳) پاسپورت و مدارک هويتی محمد رسول اُف، کارگردان ايرانی پس از بازگشت به ايران توقيف شد.

۴) کنسرت شهرام ناظری درکرمانشاه لغو شد.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر

۱) در ماه شهريور ۱۶ نفر اعدام شده اند که به شرح زير است:

«رضا. ر»، « سمير.ح» و « نبی» در اهواز، «ب.ع» در استان قزوين و «مهدی – ب» و «سليمان. و» در تنکابن اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران، اتهام اين افراد را قتل عنوان کرده اند. همچنين «سعيد. گ» در اهواز و «د . ن»، «ر.م » و «ف. ق» در استان قزوين اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام اين افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرده اند. از سوی ديگر دادستان قم از اعدام پنج نفر در قم به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر خبر داد. همچنين «عرفان – ق» در قائمشهر اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ايران، اتهام اين افراد را تجاوز به عنف عنوان کرده اند.

۲) بازپرس شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان از صدور حکم اعدام برای چهار نفر خبر داد. اين مقام قضايی اتهام اين افراد را تجاوز به عنف اعلام کرده است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود. اين در حالی است که معاون قوانين مجلس گفته که هزينه های درمان سرطان ۵ برابر شده است.

۲) ۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه غرب استيل سمنان تعديل شدند.

۳) ۷۰ نفر از کارگران کارخانه پارلو ساوه، چهار ماه، ۵۰۰ کارگر شاغل در شرکت پايندان، ۴ الی ۵ ماه و ۶۷ کارگر شرکت معدنی ماسه ريخته‌گری چيروک در شهرستان طبس، سه ماه دستمزد دريافت نکرده‌اند. همچنين حقوق کارگران کارخانه آزمايش شرق تهران حدود ۸ ماه است که معوق مانده است.

۴) رضا (بهروز) نقوی، کارگری از اهالی رباط کريم به جرم شعارنويسی بر روی ديوار بازداشت شد.

۵) تعدادی از زندانيان کارگری بيمار هستند که نسبت به درمان آنها اقدامی به عمل نمی آيد، از جمله: رضا شهابی

بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست

اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در شهريور ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد. از جمله: درياچه هامون با آب شيرين به بيابانی مملو از شن های روان تبديل شده است. وزش توفان و افزايش گرد و غبار تا ۲۰ برابر حد استاندارد بيش از ۱۰۰ روستا در سيستان و بلوچستان را در محاصره شن قرار داد.

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳
اول مهر ۱۳۹۲

توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016